ארה"ב חיסלה מפקד במיליציה פרו-איראנית בעיראק

הנקמה של וושינגטון נמשכת: בכיר במיליציית "גדודי חיזבאללה", שלפי הפנטגון, נושאת באחריות על הרג החיילים בירדן, נהרג בתקיפה אווירית בבגדד. צבא ארה"ב: "תכנן תקיפות נגד כוחותינו באזור והשתתף בהן". בעיראק ובסעודיה דווח כי מדובר באבו באקר א-סאעדי, מספר 2 בארגונו, וכי לצדו נהרגו שני בכירים פרו-איראניים נוספים

עיראק בגדד פצצה כטב"ם
הפיצוץ בעיראק | צילום: מתוך טוויטר

התגובה האמריקנית על הרג החיילים בירדן נמשכת: צבא ארצות הברית הודיע הלילה (רביעי) כי חיסל מפקד במיליציה הפרו-איראנית "גדודי חיזבאללה" הפועלת בעיראק, ועל פי הפנטגון, נושאת באחריות למתקפה על הבסיס האמריקני בגבול ירדן-סוריה. בהודעת פיקוד המרכז של ארה"ב נכתב כי הבכיר, שזהותו לא צוינה, "תכנן תקיפות נגד כוחותינו באזור והשתתף בהן". בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח מפי שני "מקורות ביטחוניים" כי הבכיר הוא אבו באקר א-סאעדי, וכי הוא נהרג מכטב"ם שתקף רכב בבגדד.

בכלי התקשורת בעיראק דווח כי בתקיפה נהרגו 2 פעילי "גדודי חיזבאללה" ופעיל נוסף מהמיליציה הפרו-איראנית "נוג'באא'". עוד דווח בתקשורת הערבית כי א-סאעדי היה האדם השני הבכיר ביותר בארגונו והאחראי על מערך הטילים, ולצדו נהרג ארכאן אל-עלייאווי, האחראי על מערך המודיעין ב"גדודי חיזבאללה". בהודעת צבא ארה"ב צוין כי לא דווח על נפגעים אזרחים בתקיפה. בעיראק גינו את המתקפה וכינו אותה "מעשה תוקפנות נוסף של ארה"ב שחותר תחת ההבנות בין המדינות".

אבו באקר אל-סאעדי, מספר 2 במיליציית "גדודי חזבאללה העיראקים
מפקד המיליציה שחוסל: אבו באקר א-סאעדי

וושינגטון פתחה בסוף השבוע האחרון בסדרת תקיפות על יעדים הקשורים לרפובליקה האסלאמית ברחבי המזרח התיכון, זאת בתגובה על מתקפת המל"טים על הבסיס האמריקני "טאוור 22" שבירדן, שהביאה למותם של 3 חיילים ופצעה 40 נוספים. בטהרן הכחישו את מעורבתם במתקפה.

תחילה הותקפו 85 מטרות של משמרות המהפכה ומיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח: "זוהי רק ההתחלה, נגיב בזמן ובמקום שנבחר", והדגיש כי מדינתו לא מחפשת סכסוך במזה"ת, אך "תגיב על כל פגיעה בכוחות אמריקניים". באיראן טענו כי המטרות שהותקפו כלל לא קשורות למשמרות המהפכה, ובכל זאת גינו בחריפות את הפעולה של וושינגטון וכינו אותה "טעות אטרטגית".

הרס בעיראק אחרי המתקפה האמריקנית בשבת
הרס בעיראק אחרי המתקפה האמריקנית בשבת | צילום: רויטרס

כעבור כיממה, תקפו ארה"ב ובריטניה 36 מטרות של המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים בידי איראן, בין השאר בבירה צנעא. מוחמד אל-בוקחאתי, חבר בלשכה המדינית של החות'ים, איים בחשבון הטוויטר שלו כי "התוקפנות האמריקנית-בריטית נגד תימן לא תעבור ללא תגובה", והוסיף: "הפעולות הצבאיות שלנו נגד ישראל יימשכו עד להפסקת פשעי רצח העם בעזה".

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, הבהיר ביום ראשון כי וושינגטון מתכננת לבצע "צעדים נוספים" נגד מטרות פרו-איראניות. "הנשיא היה ברור והורה על צעדים נוספים. אנחנו נבצע עוד תקיפות כדי להבהיר שאמריקה מגיבה כאשר תוקפים את כוחותיה והורגים את חייליה", אמר.