הבחירות באיראן: הרפורמיסט מסעוד פז'קיאן נבחר לנשיאות

בתום ספירת ההצבעות בסבב השני של הבחירות, שנערכו כחודש וחצי לאחר מותו של הנשיא הקודם ראיסי, המועמד הרפורמיסטי מסעוד פז'קיאן זכה ב-53.6% מהקולות. פז'קיאן, מנתח לב בן 69, מגיע מרקע אתני מעורב ופרסית היא אינה שפת האם שלו. בעבר קרא לפיוס עם המערב והביע עמדות מתונות בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית. הוא איבד את אשתו ואחד מילדיו בתאונת דרכים בשנת 1994

זמן צפייה: 02:08

כחודש וחצי לאחר שהנשיא לשעבר איברהים ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק, איראן ערכה אתמול (שישי) בחירות חדשות לנשיאות - בהן זכה המועמד הרפורמיסט מסעוד פז'קיאן, מנתח לב בן 69, שגבר על סעיד ג'לילי השמרן, מקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

בתום ספירת 30 מיליון הקולות שהוטלו במסגרת הסבב השני של הבחירות הנשיאותיות, פז'קיאן זכה ב-53.6% מההצבעות בעוד שג'לילי זכה ב-44.3%. על-פי הטלוויזיה האיראנית, שיעור ההצבעה בבחירות עמד על 49.8%.

בנאום הזכייה שלו, פז'קיאן המתון העביר מסרים מפייסים באופן יחסי, כלפי פנים וכלפי חוץ: "נושיט יד של חברות לכולם. כולנו אנשי הארץ הזו ואנחנו צריכים לרתום את המאמצים של כולם כדי לקדם את המדינה שלנו". בנוסף, הוא הודה לכלל המצביעים על כך שהשמיעו את קולותיהם "באהבה ובמטרה לסייע".

מסעוד פז'קיאן לאחר ההצבעה בסבב השני
מסעוד פז'קיאן לאחר ההצבעה בסבב השני | צילום: רויטרס
מצביעה בבחירות לנשיאות איראן
מצביעה בבחירות לנשיאות איראן | צילום: רויטרס
הבחירות הנשיאותיות באיראן
תור להצבעה בטהרן | צילום: רויטרס

כעת מועצת שומרי החוקה, בה חברים 12 בכירים הממונים באופן ישיר ועקיף על ידי המנהיג העליון במטרה לפקח על המערכת הפוליטית, צריכים לאשר את התוצאות, בטרם יוכל פז'קיאן להיכנס לתפקידו.

בפני המועמד הרפורמיסטי אתגרים לא מעטים, בעת בה איראן סובלת מבידוד בין-לאומי הולך וגובר, מתחים פנימיים, מצב כלכלי קשה - וכן הסלמה מול יריבתה המושבעת, ישראל.

בהתייחסות לאתגרים, פז'קיאן צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר הבחירות: "אנשי איראן היקרים, הבחירות הסתיימו וזו רק התחלתה של העבודה שלנו. הדרך הקשה שלפנינו לא תיסלל אלא בתמיכה, באמפתיה ובאמון שלכם. אני מושיט את ידי אליכם ונשבע בכבודי שלא אשאיר אתכם לבד בדרך שלפנינו".

מנתח לב - שמעדיף דיאלוג על פני סכסוך

פז'קיאן, מנתח לב כאמור, הביע בעבר עמדות מתונות בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, והוא נוהג לטעון כי עדיף לקדם פתרונות באמצעות דיאלוגים עם אויבותיה של טהרן, במקום לנהל איתן סכסוכים מתמשכים.

"העניין המרכזי הוא הפרספקטיבה - האם אנחנו רוצים לפתור את הבעיות שלנו בעולם או לא?", תהה בעימות שנערך לפני הסבב השני של הבחירות, "אני מאמין שעלינו לצאת מהמבוי הסתום שנקלענו אליו כדי לפתור את הבעיות של המדינה שלנו".

חרף העובדה כי הנשיא אוחז בכוח רב במשטר האייתוללות, הגורם המכריע בסופו של דבר הוא המנהיג העליון. על כן, במערב לא צופים שינוי משמעותי במדיניות החוץ האירנית, אותה ימשיך לנווט חמינאי השמרן.

הבחירות הנשיאותיות באיראן
צילום: רויטרס
הבחירות הנשיאותיות באיראן
צילום: רויטרס

בממשלתו של הנשיא הרפורימסט לשעבר מוחמד ח'אתמי, פז'קיאן שימש כשר הבריאות בעקבות הרקע שלו בנושא. לאורך הקריירה הפוליטית שלו הוא בלט בשל העמדות שהביע נגד דיכוי המחאות הפרו-דמוקרטיות ב-2009 והגינויים שהשמיע נגד האלימות שהפעילו משמרות המהפכה בהפגנות שפרצו ב-2022, בעקבות מותה של מהסא אמיני.

במהלך ההפגנות בשנת 2022, פז'קיאן אמר בראיון לטלוויזיה האיראנית: "זו אשמתנו. אנו רוצים ליישם אמונה דתית באמצעות שימוש בכוח, אבל זה בלתי אפשרי. אני נושא בחלק מהאשמה, חכמי הדת הנכבדים והמסגדים נושאים בחלק מהאשמה, וגם רשות השידור האירנית נושאת בחלק מהאשמה".

הבחירות הנשיאותיות באיראן
צילום: רויטרס
הבחירות הנשיאותיות באיראן
צילום: רויטרס

פז'קיאן החל להיות מעורב בפוליטיקה האיראנית לאחר שאיבד את אשתו ואת אחד מילדיו בתאונת דרכים בשנת 1994. הוא ניסה להתמודד לנשיאות כבר פעמיים בעבר, בשנים 2013 ו-2021.

בנוסף, פרסית היא אינה שפת האם של הנשיא הנבחר בן ה-69, שמגיע ממוצא אתני מעורב - אביו הוא אזרי ואמו כורדית. מוצאו זיכה אותו בתמיכה בקרב קבוצות מיעוט באיראן, אך גם גרר התקפות כנגדו מצד יריבים פוליטיים.