איראן על העברת המל"טים לרוסיה: "האשמות שווא חסרות בסיס"

במשרד החוץ האיראני התייחסו להאשמות המוטחות ברפובליקה האיסלאמית על ידי המערב, שזו מעבירה אמצעי לחימה, לרבות מל"טים וכטב"מים לרוסיה, ובכך למעשה, מסייעת לה במלחמתה באוקראינה. "גישות פרובוקטיביות. לא נהסס להגיב"

נשיא איראן איברהים ראיסי לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא איראן איברהים ראיסי לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (ארכיון) | צילום: רויטרס

דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, התייחס הבוקר (שבת) להאשמות המוטחות במדינתו, שזו מעבירה אמצעי לחימה, לרבות מל"טים וכטב"מים לרוסיה, ובכך למעשה, מסייעת לה במלחמתה באוקראינה. תחילה, כנעני גינה את הסנקציות שהטילו האיחוד האירופי, בריטניה ומדינות נוספות על איראן בתגובה להעברת אמצעי הלחימה, בטענה שההחלטה הזו מבוססת על "האשמות שווא חסרות בסיס".

"אנו דוחים את ההאשמות חסרות הבסיס על העברת המל"טים האיראניים לשימוש רוסי בסכסוך באוקראינה", אמר כנעני. "אנו תומכים בשלום ובסיום מיידי של המלחמה באמצעות תהליך מדיני", הוסיף. כנעני טען כי הרפובליקה האיסלאמית רואה ב"גישות הפרובוקטיביות" של האיחוד האירופי ובריטניה כחלק מ"תהליך פוליטי", שלדבריו, "סותר את טענותיהם התומכות בשלום וביציבות עולמית, ומוכיח את צביעותם".

דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני
דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני | צילום: רויטרס

בתגובה למהלכים של האיחוד האירופי ובריטניה, אותם כנעני כינה "הרסניים", הדובר הוסיף כי המשטר בטהרן שומר לעצמו על הזכות "להגיב לכל פעולה בלתי אחראית, והוא לא יהסס להגן על האינטרסים של העם האיראני, ולהבטיח את זכויותיו".

אתמול, דווח כי איראן קראה לאזרחיה באוקראינה לעזוב את המדינה ולהימנע מלטייל בה עקב "התחזקות העימותים הצבאיים והתסיסה המוגברת", כך נמסר בהודעת משרד החוץ האיראני. "מומלץ לכל האיראנים החיים באוקראינה לעזוב את המדינה כדי להגן על חייהם וביטחונם", הוסיף משרד החוץ של הרפובילקה האיסלאמית.

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון. 24 בספטמבר | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, דובר הבית הלבן נד פרייס חשף כי איראן שלחה מומחים צבאיים לחצי האי קרים על מנת לעזור לרוסיה בתפעול המל"טים שהיא מספקת לה. כזכור, ביום שני האחרון הותקפה בירת אוקראינה, קייב, על ידי מל"טים מסוג "קמיקזה" ו"שאהד-136", ששוגרו על ידי רוסיה, וככל הנראה מיוצרים באיראן.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, התייחס גם הוא לנושא והעריך ש"אנשי צבא איראנים הגיעו לקרים על מנת לעזור לרוסים מהבחינה הזאת". לדבריו, מספר קטן יחסית של מומחים מהרפובליקה האיסלאמית הגיעו לאזור, על מנת לספק תמיכה טכנית בתפעול המל"טים.

הפצצות בקייב, הבוקר
עשן מיתמר מעל שמי קייב כתוצאה מהתקיפות הרוסיות. יום שני | צילום: רויטרס

עוד הוסיף קירבי כי איראן "מעורבת באופן ישיר במה שקורה בשטח" באוקראינה באמצעות אספקת אמל"ח לצבאו של פוטין, שמשפיעה על אזרחים ועל תשתיות אזרחיות באוקראינה. לבסוף הצהיר הדובר כי מדינתו תפעל בכל האמצעים על מנת לחשוף ולהיבאבק באספקת הנשק האיראני, שפוגעת באזרחי אוקראינה.

בבריטניה כבר הודיעו כי יטילו סנקציות על שלושה אנשי צבא איראנים וחברת נשק אחת, שמעורבים באספקת האמל"ח לרוסיה. שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, האשים את גורמים אלה בהפקת רווח מהתקיפות "המתועבות" של מוסקווה. בנוסף, הבריטים יטילו סנקציות על עסקים ואנשים איראנים נוספים שמעורבים באספקת הנשק.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

חוסיין אמיר-עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח אמש עם ג'וזף בורל, הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ועל פי פרסום בטוויטר של משרד החוץ האיראני עולה כי עבדאללהיאן אמר לבורל במהלך השיחה כי "המדיניות של טהרן בנוגע למלחמת אוקראינה היא לכבד את שלמותה הטריטוריאלית של המדינה. איראן לא שולחת נשק לצדדים הלוחמים באוקראינה ורוצה בסיום המלחמה".

האיראנים והרוסים אמנם דחו השבוע את את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו בהתקפות היו בעיקר מדגם "שאהד 136" האיראני. מאוחר יותר סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס מוקדם יותר לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות.