שגריר ארה"ב בישראל: חקירת סבא"א לא קשורה למו"מ על הסכם הגרעין

בהתבטאות נדירה לחדשות 13, אמר השגריר האמריקני טום ניידס כי ארצות הברית מתחייבת שלא להיעתר לדרישתה של איראן להפסיק את חקירות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעניין עקבות חומר גרעיני שנמצאו ברפובליקה האיסלאמית. זוהי הפעם הראשונה שהתבטאות ברורה כזו נשמעת מטעם ממשל ביידן

זמן צפייה: 01:02

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס התחייב כי ארצות הברית לא תיעתר לתנאי הנוכחי של איראן לחזור להסכם הגרעין, כך דווח הערב (שני) במהדורה המרכזית. התנאי של ההנהגה בטהרן הוא, כזכור, להפסיק את כל חקירות העבר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בעניין הניסויים הגרעיניים של איראן. "סבא"א איננה קשורה במשא ומתן הזה, היא תפעל בנפרד", אמר ניידס, "נניח לסוכנות לקבל את החלטותיה באופן בלתי תלוי".

בתחילת השבוע יצא ראש המוסד דדי ברנע לוושינגטון לשוחח עם בכירים אמריקנים ולנסות להשפיע על ההסכם. ההנחה היא כי ברנע יעביר לפוליטיקאים בארה"ב מידע מודיעיני שישפוך אור על הגרעין האיראני, ולגרום לבית הלבן להקשיח עמדות מולם.

דגל ארה''ב ודגל איראן, גרעין איראני, הסכם הגרעין
דגל ארה''ב ודגל איראן (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

חקירות סבא"א נגד האיראנים מתנהלות כבר שלוש שנים, ולאחרונה נשמעו התבטאויות בנושא הן מפי הדובר בארגון לאנרגיה אטומית באיראן, הגוף הרשמי ברפובליקה האיסלאמית שמנהל את תוכנית הגרעין, שקרא לדרישות סבא"א "מוגזמות", והן מפי נשיא איראן בעצמו, איברהים ראיסי, שאמר כי "עסקה שתחזיר אותנו להסכם הגרעין צריכה להבטיח הקלה משמעותית בסנקציות והסרתן, וסגירה של חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

האיראנים החזירו את תשובתם לגבי הנוסח לחזרה להסכם הגרעין בשבוע שעבר, ולפי תשובת הבית הלבן נראה כי ביקשו בטהרן להתנות את החתימה בהפסקת החקירות של סבא"א. על כך הגיבה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר ביום שבת האחרון ואמרה "חקירות סבא"א הן אמצעי הגנה, ועמדתנו בנושא ברורה. איראן צריך לענות שזה ברור שהחקירות אינן פוליטיות. הן לא קלפי מינוף או מיקוח. ברגע שמנכ"ל סבא"א ידווח שהנושאים הבעייתיים התבררו ונפתרו - הם ירדו מסדר היום, לא לפני כן".

נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס

עוד קודם לכן, בסביבתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיבו על תשובת האיראנים להסכם הגרעין, ובכיר בממשל האמריקני אמר כי היא מהווה "צעד אחורה" ו"אינה מעודדת בכלל". מקור דיפלומטי באירופה אמר גם הוא כי תגובתה של איראן נראתה "שלילית ולא אחראית", וכך נדמה כי חתימה על חזרה להסכם גרעין היא אפשרות שהולכת ומתרחקת.