נחשף מכתב איראני רשמי על מותה של מהסא אמיני: "נפלה על ראשה"

במסמך צוין כי עדי ראייה ששהו במקום בעת מעצרה של צעירה סיפרו שהבחינו מתווכחת עם אנשי משטרת הצניעות ולאחר מכן ראו אותה נופלת על ראשה, שפגע בשפת המדרכה. בימים האחרונים, התלמידות בתי הספר האיראניות תפסו את קדמת הבמה של גל המחאה, מצטלמות כשהן ללא חיג'אב - וקוראות בגנות המשטר

זמן צפייה: 00:12

קבוצת האקטיביסטים האיראנית "אדאלט עלי" (הצדק של עלי) חשפה אמש (רביעי) מכתב רשמי, ובו ממצאי החקירה הראשונית על מותה של הצעירה בת ה-22 מהסא אמיני, שנהרגה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית, מאחר ולא עטתה את החיג'אב כראוי.

במכתב שנחשף, שהוגש על ידי אחד מעוזרי התובעים לבית המשפט, צוין כי עדי ראייה ששהו במקום בעת מעצרה של אמיני, סיפרו שראו אותה מתווכת עם אנשי משטרת הצניעות ולאחר מכן ראו אותה נופלת על ראשה, שפגע בשפת המדרכה. המכתב אינו מהווה ראיה חד משמעית לכך שאמיני היא זו שנפלה, שכן עדי הראייה שצוטטו תיארו "צעירה", ולא אימתו את זהותה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2809222027' autoplay='0' credit='' desc='"אישה, חיים, חופש": מחאות החיג′אב והתקווה להפלת השלטון | כתבתו של חזי סימנטוב' poster='' kid='1_67hsvgs3' duration='']

עם זאת, הרגעים שבין הוויכוח עם אנשי משטרת הצניעות ועד הנפילה על הראש - לא צוינו במכתב ולא מן הנמנע שהושמטו. לא זאת בלבד, ייתכן שהמכתב זויף על מנת לפטור את המשטרה מהאשמה בתקיתה של אמיני, על ידי הצגת האירוע כתאונה.

בערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" התייחסו למכתב שפורסם, וציטטו את התחקיר שערכו לפני שבועיים הסותר את תוכן המכתב. בתחקיר של הערוץ, צוטט עד ראייה, שלטענתו, ראה את אמיני בתחנת המשטרה לאחר שנעצרה, וסיפר ששוטר היכה אותה בראשה כשסירבה לרדת מהרכב שהסיע אותה אל התחנה.

מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס

מותה הוביל להפגנות משמעותיות ברחבי איראן, שהפכו בסופו של דבר לגל מחאה נגד משטר הרפובליקה האסלאמית. המפגינים, ברובם צעירים שמתוסכלים מהאכיפה הקשה של משטרת צניעות, מחוסר חירויות חברתיות וחופש, וסובלים ממצב כלכלי עגום, ממשיכים לפקוד את הרחובות כבר 20 ימים. בימים האחרונים, המחאות האלימות דעכו במקצת, אם כי ייתכן והדעיכה נובעת מיום החופש שחל במדינה אתמול.

בימים האחרונים, היו אלו תלמידות בתי הספר האיראניות שתפסו את קדמת הבמה של גל המחאה. במסגרת ביטוי המחאה, תלמידות רבות וגם סטונדטיות הרבו להצטלם כשהן ללא החיג'אב, חלקן קראו בגנות המשטר האיראני, אחרות קראו "מוות לחמינאי", קבוצות מסוימות זעקו "אישה, חיים, חופש!", ויש גם מי שבחרו להסיר ולדרוך על תמונותיהם של המנהיג העליון של איראן ושל קודמו בתפקיד ח'מיני.

תלמידות איראניות בבתי הספר מפגינות נגד המשטר
תלמידות איראניות בבתי הספר מוחות נגד המשטר | צילום: מתוך טוויטר

על רקע המשך המחאות במדינה, באיחוד האירופי טענו כי הם שוקלים להטיל סנקציות נוספות על הרפובליקה האיסלאמית בעקבות "דיכוי ההפגנות על זכויות נשים", וכדי "לסמן" את האחראים לדיכוי המפגינים ולתת להם לשאת באחריות למעשיהם. הפעם האחרונה בה האיחוד האירופי הטיל סנקציות על איראן על ענייני זכויות אדם הייתה בשנה שעברה, אחרי 8 שנים בהן האיחוד נמנע מלעשות כן.

בהקשר זה, יצוין כי ארצות הברית וקנדה כבר הטילו סנקציות על משטרת הצניעות האיראנית על רקע האשמות על התעללות בנשים איראניות, ולאור העובדה שהיחידה שאחראית למותה של אמיני נמצאת תחת אחריותה המלאה של המשטרה.

באיראן לא נותרו חייבים והגיבו לאזהרות האירופאיות. במהלך שיחה שנערכה אתמול בין שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדאללהיאן, והנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, עבדאללהיאן ציין כי איראן תגיב לכל "החלטה פוליטית נמהרת" המבוססת על האשמות חסרות שחר, שתעודד את ה"מתפרעים והמחבלים".

המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן אייתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ביום שני האחרון, מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, התראיין לתקשורת המדינית בפעם הראשונה מאז פרוץ המהומות בחודש שעבר ברפובליקה האיסלאמית. בדבריו, חמינאי נתן גיבוי מלא לכוחות הביטחון השונים ואף טען כי ההפגנות אלו תוכננו מראש על ידי ארצות הברית ועל ידי "המשטר הציוני", בהתכוונו לישראל.

חמינאי אמר כי מות הצעירה מהסא אמיני, שהצית את המחאות ברחבי המדינה, "שבר את ליבו עמוקות" והיה למעשה "תאונה מצערת", אולם הוסיף כי "להגיב לכך מבלי לחכות לתוצאות החקירה זה דבר שהוא אינו נורמלי". עוד הוסיף חמינאי והאשים כי "גרימת ההתפרעויות והפגיעה בביטחון האנשים, המתקפה על הקוראן והמסגדים, הרעלה, הבנקים והמכוניות הוא דבר שתוכנן מבעוד מועד".

בשבוע שעבר התראיין גם נשיא איראן ראיסי לערוץ טלוויזיה מדיני, ואמר דברים דומים לאלו של חמינאי. לפי דבריו, המוות של הצעירה מהסא אמיני העציב את כולם, אך לא יסכים לקבל "כאוס" ברחובות", כהגדרתו. ראיסי גיבה גם הוא את כוחות הביטחון שמתעמתים עם המפגינים בשבועיים האחרונים לאחר מותה של אמיני ואמר "הקו האדום של הממשלה הוא ביטחון האנשים, אסור להפריע לשלוות האזרחים בהצתת מהומות".

מפגינה איראנית שורפת את החיג'אב שלה
מפגינה איראנית שורפת את החיג'אב שלה | צילום: מתוך טוויטר

במסגרת ההפגנות, הקשות והרחבות ביותר מאז גל המחאות שפקד את המדינה החל מסוף שנת 2019 ועד לתחילת 2020 על רקע העלאת מחירי הבנזין, נרשמו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון והמפגינים, כשכוחות הביטחון לא מהססים להשתמש בירי חי לעבר מפגינים, ואלו מצידם - מיידים לעברם אבנים, ואף מציתים את רכביהם. כמו כן, סרטונים של נשים שגוזרות את שיערן וכאלה ששורפות כיסויי ראשן ממשיכים להתפרסם ברשת.

בה בעת, המשטר ממשיך לחסום את הגישה לאינטרנט בחלקים נרחבים באזורי המדינה ביניהם, וחוסם לסירוגין את הגישה לאפליקציות וואטסאפ ואינסטגרם. מטרת המשטר היא לבלום ניסיונות של תנועות המחאה לתעד את ההפגנות ולשתף ברשתות החברתיות.

מנגד, המשטר האיראני ממשיך להאשים את המפגינים ב"הפרת הסדר במדינה" ו"יצירת חוסר ביטחון על סמך הנחיות שמגיעות מחוץ למדינה", כשלדבריהם, "הפעולות הנואשות הללו הן חלק מהאסטרטגיה המרושעת של האויב להחליש את המשטר האסלאמי".

לפי כמה ארגוני זכויות אדם איראניים, עולה כי עד כה במהלך ההפגנות נהרגו בערך 150 בני אדם בעשרות מוקדים ברחבי איראן. כמו כן, אלפים נוספים נעצרו, אם כי לפי הדיווחים, חלקים גדולים מהעצורים שוחררו בגלל חשש של המשטר שמעצרם יוביל להתרחבות נוספת גל המחאה.

כוחות הביטחון האיראניים מתגברים כוחות בבירה טהרן
כוחות הביטחון האיראניים מתגברים כוחות בבירה טהרן | צילום: רויטרס

זו אינה הפעם הראשונה בה אישה איראנית מוכה באלימות שכזו בגלל שלא עטתה את החיג'אב כראוי, ובעת האחרונה, התפרסמו עשרות סרטונים בהן ניתן לראות את משטרת הצניעות משתמשת באלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן או לא עטתו אותו כראוי.

יצוין כי על פי חוק השריעה האיסלאמי של איראן, נשים מחויבות לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים. אלו שיפרו את החוק צפויות לעמוד בפני מאסר או קנסות. עשרות שנים לאחר המהפכה האיסלאמית, ואנשי הדת האיראניים והמערכת האיראנית נאבקים לאכוף את החוק, ועדיין - יש נשים שלא מוכנות להיכנע לתכתיבי המשטר בטהרן.