איראן: בכיר משמרות המהפכה נהרג במהומות במדינה

שבועיים למחאות באיראן: במהלך עימותים אלימים במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן, נהרג אחראי המודיעין מטעם משמרות המהפכה האיראניים במחוז - עלי מוסאווי, שמת בעת שהמון זועם התפרץ לתחנת משטרה בה שהה, והחלו לפתוח בירי. 19 בני אדם נהרגו

זמן צפייה: 01:29

שבועיים למחאות באיראן: אחראי המודיעין מטעם משמרות המהפכה האיראניים במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן (דרום-מזרח איראן, אחת מ-31 פרובינציות ברפובליקה האיסלאמית), עלי מוסאווי, נהרג אתמול (שישי) במהלך עימותים אלימים בין מפגינים ואנשי כוחות הביטחון, בתחנת המשטרה בעיר זאהדן שבמחוז. כך דווח אמש בכלי התקשורת האיראניים.

לפי הדיווחים, מוסאווי מצא את מותו בעת שהמון זועם התפרץ לאחת מתחנות המשטרה בעיר, והחל לפתוח בירי לעבר השוהים בה. במסגרת העימותים האלימים בתחנה, 19 בני אדם נהרגו ביניהם גם אחראי המודיעין, פקידי ממשל נוספים וגם מפגינים. לאור האירועים, שיבושי אינטרנט משמעותיים נרשמו במחוז.

במקביל, נמשכות אם כי בהיקפים מצומצמים יותר, המחאות שנערכות מזה שבועיים במדינה, שהוצתו בעקבות מותה של מהסא אמיני, צעירה בת 22 שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית על שלא עטתה חיג'אב כהלכה, ומתה מפצעיה זמן קצר לאחר מכן.

המקרה הוציא את כלל תושבי איראן: צעירים ומבוגרים, דתיים וחילונים, רפורמיסטים ושמרנים ועוד, לרחובות למה שנקרא בהתחלה "מחאת החיג'אב", אולם ההפגנות הפכו מהר מאוד לקריאה ברורה להחליף את משטר האייתוללות באיראן. לפי ארגוני זכויות אדם הפועלים מתוך המדינה ומחוצה לה, עד כה, במהלך 15 ימים של הפגנות נהרגו 83 בני אדם.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2809222027' autoplay='0' credit='' desc='"אישה, חיים, חופש": מחאות החיג′אב והתקווה להפלת השלטון | כתבתם של חזי סימנטוב ואור הלר' poster='' kid='1_67hsvgs3' duration='']

במסגרת ההפגנות, הקשות והרחבות ביותר מאז גל המחאות שפקד את המדינה החל מסוף שנת 2019 ועד לתחילת 2020 על רקע העלאת מחירי הבנזין, נשמעו הקריאות להפלת המשטר וקריאות "מוות לדיקטטור", ו"מוות לחמינאי" בערים השונות.

בסרטונים שונים המתפרסמים ברשתות החברתיות - ניתן לראות עימותים אלימים בין כוחות הביטחון והמפגינים, כשכוחות הביטחון לא מהססים להשתמש בירי חי לעבר מפגינים, ואלו מצידם - מיידים לעברם אבנים, ואף מציתים את רכביהם. כמו כן, סרטונים של נשים שגוזרות את שיערן וכאלה ששורפות כיסויי ראשן ממשיכים להתפרסם ברשת.

בה בעת, המשטר ממשיך לחסום את הגישה לאינטרנט בחלקים נרחבים באזורי המדינה ביניהם, וחוסם לסירוגין את הגישה לאפליקציות וואטסאפ ואינסטגרם. מטרת המשטר היא לבלום ניסיונות של תנועות המחאה לתעד את ההפגנות ולשתף ברשתות החברתיות.

נמשכות ההפגנות בבירה טהרן
נמשכות ההפגנות בבירה טהרן | צילום: רויטרס

מנגד, השלטונות בטהרן מדווחים על עשרות עצורים, כאשר הדיווחים השונים מתייחסים לעשרות עד מאות עצורים בכל יום. המשטר האיראני ממשיך להאשים את המפגינים ב"הפרת הסדר במדינה" ו"יצירת חוסר ביטחון על סמך הנחיות שמגיעות מחוץ למדינה", כשלדבריהם, "הפעולות הנואשות הללו הן חלק מהאסטרטגיה המרושעת של האויב להחליש את המשטר האסלאמי".

לא זאת בלבד, אתמול השלטונות באיראן עצרו 9 תושבים אזרחי מדינות אירופה מגרמניה, צרפת, איטליה, שוודיה, הולנד, פולין ועוד, בגין "תפקידם" בהפגנות. לפי המדווח באיראן, תשעת האלמונים נעצרו "במהלך המהומות או תוך כדי תכנונים שלהם".

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, מתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

זו אינה הפעם הראשונה בה אישה איראנית מוכה באלימות שכזו בגלל שלא עטתה את החיג'אב כראוי, ובעת האחרונה, התפרסמו עשרות סרטונים בהן ניתן לראות את משטרת הצניעות משתמשת באלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן או לא עטתו אותו כראוי.

יצוין כי על פי חוק השריעה האיסלאמי של איראן, נשים מחויבות לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים. אלו שיפרו את החוק צפויות לעמוד בפני מאסר או קנסות. עשרות שנים לאחר המהפכה האיסלאמית, ואנשי הדת האיראניים והמערכת האיראנית נאבקים לאכוף את החוק, ועדיין - יש נשים שלא מוכנות להיכנע לתכתיבי המשטר בטהרן.