לקראת הרמדאן: חנינה הוענקה לאלפי מפגינים נגד המשטר באיראן

נשיא בית המשפט העליון האיראני הודיע כי 82,656 אסירים ואזרחים העומדים בפני כתב אישום קיבלו חנינה, בהם כ-22 אלף שנעצרו במהלך מחאת החיג'אב בחודשים האחרונים. לפי קבוצת פעילי זכויות אדם ברפובליקה האיסלאמית, לפחות 530 בני אדם נהרגו במהלך דיכוי המחאה

Whatsapp Image 2022 09 27 At 1
הפגנה נגד המשטר האיראני באירביל, עיראק | צילום: רויטרס

נשיא בית המשפט העליון של איראן גולאם-חוסיין מוחסני-אג'אי הודיע היום (שני) כי 22 אלף המפגינים שנעצרו במחאות האחרונות נגד הממשלה באיראן זכו לחנינה. לפי ההודעה, בסך הכל 82,656 אסירים ואזרחים העומדים בפני כתב אישום קיבלו חנינה, ומתוכם כ-22 אלף נעצרו במהלך ההפגנות.

התקשורת הממלכתית האיראנית הציעה למנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, להעניק חנינה למספר רב של אנשים, ולהתייחס לכך שאנשים רבים יצאו להפגין לקראת חודש הרמדאן הקדוש המוסלמי, שמתחיל בשבוע הבא, כאשר רוב המפגינים צמים מבוקר עד בין הערביים.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
מפגינה איראנית | צילום: רויטרס

ההפגנות באיראן התעצמו בחודשים האחרונים, עם מותה של מהסה אמיני בת ה-22 בחודש ספטמבר האחרון בטהרן, לאחר שהפרה את קוד הלבוש המחמיר של המדינה. מספר ימים לאחר מכן, היא נמצאה ללא רוח חיים בעת שהותה במעצר - לכאורה לאחר שהוכתה על ידי המשטרה.

מותה של אמיני עורר גלי מחאה באיראן, שגילמו תסכול של עשרות שנים מחוקי החיג'אב וכן מהשלטון עצמו. עם זאת, הכעס נותר במדינה כשהיא נאבקת בקריסת המטבע ובצרות הכלכליות, וכן בחוסר הוודאות לגבי קשריה עם העולם הרחב לאחר קריסת הסכם הגרעין מ-2015.

המצב באיראן כיום מהווה את אחד האתגרים הגדולים ביותר לרפובליקה האיסלאמית מאז המהפכה של 1979. לפי קבוצת פעילי זכויות אדם באיראן, אשר עוקבת אחר דיכוי ההתנגדות למשטר, לפחות 530 בני אדם נהרגו כשהרשויות דיכאו באלימות את ההפגנות. איראן לא דיווחה באופן רשמי על מניין ההרוגים במשך חודשים.