טיוטת הדרישות של איראן מהמעצמות: הסרת הסנקציות והתחייבויות בנושא הגרעין

ביום הרביעי ברציפות לשיחות על חזרה להסכם הגרעין, נציג המשלחת האיראנית העביר למעצמות מסמך שמכיל דרישות להסרת הסנקציות הכלכליות של ארה"ב בתמורה לחזרה להסכם. "אם הם מוכנים לחזור לשיחות, אנחנו בווינה מוכנים גם כן"

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן (ארכיון) | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

עלי בגהארי קני, הנציג האיראני בשיחות לחזרה להסכם הגרעין עם המעצמות שמתקיימות זה היום הרביעי ברציפות בבירה האוסטרית, מסר היום (חמישי) לידי המעצמות טיוטת דרישות בנוגע לחזרתה של הרפובליקה האסלאמית להסכם הגרעין.

הטיוטה שנמסרה מתייחסת בעיקר לנושא הסרת הסנקציות מעל איראן שהוטלו עליה על ידי ארה"ב ומדינות האיחוד, וכן בהתחייבויות מצד איראן בנושא הגרעין. "אם הם מוכנים לחזור לשיחות על הגרעין, אנחנו בווינה מוכנים גם כן", אמר בגהארי קני לכלי התקשורת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כך חברות "תפסו טרמפ" על סערת נסיעת משפחת בנט לחו"ל

דיווח: המוסד גייס מדענים איראנים – כדי לחבל במתקני גרעין

פייסבוק: הקג"ב הבלארוסי יצר חשבונות מזויפים שהכפישו את פולין

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשחיות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

על פי הסכם הגרעין המתוכנן, טהרן תגביל באופן משמעותי את העשרת האורניום במתקניה הגרעיניים ותשתמש בתוצרים למטרות "אנרגיה אטומית אזרחית", זאת בתמורה להסרת הסנקציות הכלכליות האמריקניות ושל האו"ם.

בד בבד, דובר משרד החוץ של איראן, סעיד ח'טיב-זאדה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ככל שהשיחות בווינה נמשכות – המשטר בישראל מראה שוב את צבעו האמיתי כשהוא קורא להפסקה מיידית של המו"מ. זה לא מפתיע, משטר שעצם התהוותו מבוסס על מלחמה, מתח וטרור – תמיד יתעב דיאלוג".

כזכור, מוקדם יותר היום ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. לדברי בנט, המשטר בטהראן מבצע "סחיטה גרעינית" כטקטיקת משא ומתן, ולכן המעצמות צריכות להפסיק את השיחות עמה על הסכם הגרעין. "יש לענות בצעדים קשים", אמר בנט לבלינקן.

בנט ואנתוני בלינקן
בנט ואנתוני בלינקן | צילום: איתי בית און/ לע''מ

גורם מדיני סיפר כי השיחה בין השניים הייתה ארוכה ולא פשוטה ורובה המוחלט עסק רק באיראן. "ראש הממשלה התייחס להפרות המתמשכות והפרובוקטיביות של איראן בתחום הגרעין, ואמר כי התשובה היא לא להיסחט, אלא לגבות מהאיראנים מחיר מיידי על הסחטנות", סיפר הגורם. עוד הוסיף כי בנט הביע את התנגדותו להסרת הסנקציות מאיראן, ובפרט למסגרת של הסכם חלקי, שלדבריו, "משמעותו המעשית היא זרימה מאסיבית של כספים למשטר בטהראן".