בדרך להסכם? איראן ביטלה סעיף מרכזי בדרישותיה

הרפובליקה האיסלאמית הגיבה לטיוטת האיחוד האירופי להסכם הגרעיני, וחזרה בה מדרישתה, שעד כה היוותה קו אדום, להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה של ארה"ב. "ההסכם קרוב יותר ממה שהיה לפני שבועיים"

זמן צפייה: 01:36

איראן ביטלה באופן רשמי הלילה (שבת) סעיף מרכזי שהיווה "קו אדום" בטיוטת הסכם הגרעין שהוגש על ידי האיחוד האירופי, לפיו משמרות המהפכה ומספר ארגונים הקשורים אליו יוסרו מרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקנית.

"הגרסה הנוכחית של הטקסט, ומה שהם דורשים, מוותרת עליו", אמר בכיר ממשל אמריקני וציין כי ארצות הברית דחתה שוב ושוב בעקביות את הדרישה האיראנית להסיר את הארגון. "אז אם אנחנו קרובים יותר לעסקה - זו הסיבה".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

הבכיר הוסיף הוסיף כי "הנשיא ג'ו ביידן היה נחרץ ועקבי שהוא לא יסיר את  משמרות המהפכה מהרשימה". אבל אמר כי בעוד שהעסקה כעת "קרובה יותר ממה שהייתה לפני שבועיים, התוצאה נותרה לא ודאית שכן נותרו כמה פערים. הנשיא ביידן יאשר רק עסקה שתענה על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו".

"ההתקדמות מנקודה זו ואילך עלולה להיות איטית", אמר בכיר אחר בממשל. "אבל נראה שיש יותר אפשרות  עכשיו מאשר היה בשנה האחרונה". הנשיא ביידן התעקש במשך חודשים על כך שהוא לא יסיר את משמרות המהפכה מהרשימה כדי להחיות את הסכם הגרעין, המכונה "תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת". כשנשאל ביולי האחרון אם הוא עדיין מחויב להשאיר את משמרות המהפכה ברשימה, גם אם זה אומר להרוג את העסקה לתמיד, השיב ביידן בחיוב.