טביעת סירת המהגרים ביוון: 9 נעצרו, אפסו הסיכויים למצוא ניצולים

78 בני אדם טבעו למוות באחד האסונות הגדולים בתולדות הים התיכון, כאשר כמאה נוספים חולצו בחיים ופונו לבית החולים, והחשש הכבד לחייהם של עוד כ-600 אנשים שהיו על הסיפון, בהם נשים וילדים, הולך וגובר. תשעה אנשים נעצרו בחשד לסחר בבני אדם

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
ניצולים מגיעים לנמל קלאטה | צילום: רויטרס

תשעה בני אדם, בהם כמה בעלי אזרחות מצרית, נעצרו בחשד לסחר בבני אדם בעקבות אסון התהפכות סירת המהגרים לפני יומיים בדרום יוון, כך לפי דיווח היום (שישי) ברשת BBC. לפחות 78 אנשים שהיו על סיפון הסירה בעת שהתהפכה טבעו למוות, וכמאה חולצו ופונו לקבלת טיפול בעיר היוונית קלמטה. עם זאת, על הסירה היו דחוסים על פי הערכות כ-750 אנשים - הרבה יותר מהקיבולת שלה.

כוחות ההצלה עדיין מחפשים אחר ניצולים באזור שבו התהפכה הסירה, כתשעים קילומטר מדרום-מערב לאי פילוס אך הסיכויים למצוא אותם בחיים הולכים ואוזלים. במקביל, משמר החופים היווני ספג ביקורת על כך שלא התערב מוקדם יותר, אך הרשויות טוענות שהצעות הסיוע שלהן נדחו.

Whatsapp Image 2023 06 16 At 1
ניצולים מובאים לעיר אתונה | צילום: רויטרס

הסירה יצאה ממצרים כשהיא ריקה ועצרה בנמל טוברוק הלובי, שם אספה מהגרים המיועדים להגיע לאיטליה, כך מדווחים כלי תקשורת ביוון. תמונות הראו את הסיפון עמוס באנשים, אך דיווחים על מספר רב של נשים וילדים בתא האונייה הגיעו מחובשים שטיפלו בניצולים שהם בעיקר גברים.

"אנשים מחכים לכל בשורה טובה. אמרו לנו שיש ילדים ונשים בתחתית הספינה", אמר ד"ר מנוליס מקאריס, ראש תחום קרדיולוגיה בבית החולים בקלמטה. על פי עדויות מניצולים, על הסיפון היו כמאה ילדים. ד"ר מקאריס מעריך כי עד 600 אנשים מתו באסון. "המספר המדויק של האנשים שהיו על הסירה היה 750. זה המספר שכולם אמרו לי".

Whatsapp Image 2023 06 16 At 1
ניצולים בקלמטה | צילום: רויטרס

משפחות של כמה מהנעדרים הגיעו לקלמטה בחיפוש אחר יקיריהם. "קרובי המשפחה שלי היו על הסירה" אמר אפטאב, שנסע מבריטניה בחיפוש אחר ארבעה מבני משפחתו מפקיסטן. "מצאנו אחד מקרובי המשפחה במרכז ההצלה, אבל את האחרים עדיין לא" אמר. קסאם אבוזיד, גבר סורי מהולנד נשבר כשהוא חשף שאשתו וגיסו נעדרים. "הרשויות מחפשות את הגופות שלהן בים... הן מחפשות בבתי חולים, הן מחפשות בין גופות ובין הניצולים".

Whatsapp Image 2023 06 16 At 1
ניצולים בקלמטה | צילום: רויטרס

יוון היא אחד הנתיבים העיקריים לאיחוד האירופי עבור פליטים ומהגרים מהמזרח התיכון, אסיה ואפריקה. אסון זה הוא הגדול ביותר של התהפכות סירה שהתרחש ביוון מתחילת השנה. מדי שנה מתים מאות בני אדם בניסיון לחצות את הים התיכון. בפברואר, סירה שהובילה מהגרים התהפכה באזור קלבריה בדרום איטליה, בתקרית שנהרגו בה לפחות 94 בני אדם - אחת התקריות הקטלניות ביותר שתועדו.