מלך סעודיה: "מתנגד לכל מהלך שישפיע על ריבונות סוריה בגולן"

בוועידת הליגה הערבית שנפתחה היום בתוניס, אמר המלך סלמאן שהוא "שולל לחלוטין" את ההחלטה האמריקנית והוסיף כי "פתרון הסכסוך - הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67'"

מלך סעודיה סלמאן התייחס היום (ראשון) להכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן, ואמר כי הוא "שולל לחלוטין כל מהלך שישפיע על ריבונות סוריה בגולן". כמו כן, השליט הסעודי הוסיף כי הנושא הפלסטיני הוא בראש סדר העדיפויות של הממלכה, וכי "פתרון הסכסוך יהיה רק באמצעות הקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67', עם מזרח ירושלים כבירתה". את הדברים אמר בוועידת הליגה הערבית שנפתחה היום בתוניס.

בין הנושאים המרכזיים בוועידה יהיו ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל בגולן והסוגיה הפלסטינית. זאת לצד נושאים אחרים כמו חברותה של סוריה בליגה הערבית והמלחמה בתימן - כך דיווחה רשת "אל ערביה". כך למשל, שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, קיימה שיחת וידיאו עם באי הועידה, ואמרה כי הפתרון היחיד לסכסוך הוא שני מדינות לשני עמים.

צילום: טוויטר

ביום חמישי קיימה מועצת הביטחון של האו"ם דיון, לבקשת סוריה, בהכרת ארה"ב בריבונות ישראל ברמת הגולן. זאת, ברקע הביקורת הקשה על המהלך מצד מדינות האיחוד האירופי, רוסיה ומדינות ערביות רבות. כזכור, במכתב ל-15 חברות מועצת הביטחון, סוריה ביקשה לערוך דיון בנושא ותיארה את ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל על הגולן כ"הפרה בוטה" של החלטות מועצת הביטחון.

במהלך הדיון ספגה ארצות הברית ביקורת מצד 14 עמיתותיה למועצה. נציג דרום אפריקה באו"ם, ג'רי מטיג'לה אמר: "ההחלטה החד צדדית של טראמפ אינה מקדמת את הניסיון למצוא פתרון ארוך טווח לקונפליקט במזרח התיכון".

נציג רוסיה בדיון, ולדימיר ספרונקוב, אמר כי "רמת הגולן היא חלק מסוריה. זה שטח שנכבש על ידי ישראל ב-1967, ולאחר מכן סופח באופן לא חוקי. אנחנו דבקים בהחלט בהחלטת מועצת הביטחון, הקובעת כי לכל גורם אחר אין כוח משפטי כלשהו לשנות את החלטתה".

צילום: החדשות 13

גם הסורים תקפו בדיון את ההחלטה. בשאר ג'עפרי, שגריר סוריה באו"ם אמר כי "הממשלה שלי סבורה שחתיכת נייר חתומה על ידי הנשיא טראמפ, זו הצהרה חד צדדית, נטולת לגיטימיות פוליטית, חוקיות ולגיטימיות מוסרית - שלא יכולה לקבוע את גורלם של עמים אחרים בעולם או אדמות, ולמי מהן הן אמורות להיות שייכות. אדמות שבמקרה הזה שייכות למדינתי, סוריה".

ביום רביעי הודיעה מוגריני כי 28 המדינות החברות באיחוד אינן מכירות בריבונות הישראלית ברמת הגולן. לפי מוגריני, עמדת האיחוד לגבי מעמדה של רמת הגולן לא השתנתה והיא מתבססת על החוק הבין-לאומי והחלטות מועצת הביטחון באו"ם. לאחר מכן פנתה צרפת לחברות מועצת הביטחון והציעה לקיים היום ישיבה פתוחה בנושא ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן.

צילום: רויטרס

ביום שלישי שעבר, בפגישה קשה בבית הלבן הבהירו בכירים בממשל טראמפ לשגרירי צרפת, בריטניה וגרמניה כי חרף החלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן ארה"ב מעוניינת בהמשך פעילות כוח משקיפי האו"ם – אונדו"ף - בגבול בין ישראל לסוריה, כך פורסם לראשונה בחדשות 13.