המחאה בהונג קונג נמשכת: אלפים חסמו את מטה המשטרה

יממה לאחר שפקע האולטימום שהציבו המפגינים, בדרישה לבטל כליל את החוק שיאפשר הסגרת חשודים לסין, התחדשו ההפגנות. אחד ממנהיגי המחאה קרא לשחרור העצורים: "להפסיק את הרדיפה הפוליטית"

זמן צפייה: 00:21

אלפי מפגינים חסמו הבוקר (שישי) את הכניסה למטה המשטרה בהונג קונג, במחאה על חוק ההסגרה, שיאפשר לאוטונומיה להסגיר חשודים לסין. בשבוע שעבר הודיעה מושלת הונג קונג, קארי לאם, כי תשעה את תהליך העברת החוק, אך המפגינים לא הסתפקו בכך – והציבו דרשו כי תבטלו כליל תוך שבוע – אולטימטום שפקע אתמול.

המפגינים מוחים על מעצרם של 32 פעילים, נגד חמישה מהם הוגש כתב אישום בגין הפרות סדר. ההפגנות נגד חוק ההסגרה היו לא אלימות ברובן, אך הפגנה אחת שהתקיימה בשבוע שעבר הדרדרה לעימותים בין אזרחים למשטרה, ועשרות נפגעו מגז מדמיע וירי כדורי גומי. המשטרה הגדירה את האירוע כהפרת סדר, פשע שעונשו בהונג קונג עד עשר שנות מאסר.

ג'ושוע וונג, אחד הפעילים הבולטים במחאה נגד החוק, קרא בטוויטר למפכ"ל המשטרה לצאת ממשרדו ולדבר עם המפגינים. "הפגנות אינן הפרות סדר", כתב וונג. "יש להפסיק את הרדיפה הפוליטית ולגרום למשטרה לקחת אחריות על התנהלותה בהפגנות".

עוד בחדשות 13:

חרף השעיית חוק ההסגרה: מאות אלפים מפגינים ברחובות הונג קונג

כמיליון הפגינו בהונג קונג; עימותים אלימים בין המוחים למשטרה

הונג קונג: הדיון בחוק ההסגרה לסין נדחה בעקבות הפגנות ענק

הפגנות בהונג קונג 2019
הפגנות בהונג קונג 2019 | צילום: רויטרס

ביום ראשון הפגינו מאות אלפי בני אדם ברחובות הונג קונג בדרישה למשוך לחלוטין את הצעת חוק ההסגרה לסין. זאת, על רקע הצהרתה של המושלת, קארי לאם, כי תשעה את הדיונים בהצעה עד להודעה חדשה וכי תמשיך את ההידברות בסוגייה לאחר שבוע של מחאות ענק בטריטוריה. המפגינים דרשו לבטל את החוק לחלוטין, וחלקם אף קראו ללאם להתפטר מתפקידה.

ביום שבת, כאמור, הודיעה מושלת הונג קונג כי היא מקפיאה עד להודעה חדשה את חוק ההסגרה, שיאפשר להסגיר חשודים בפלילים לשלטונות סין. זאת, לאחר שמעל מיליון אזרחים יצאו בשבוע החולף לרחובות במחאה על המהלך. "לבי נשבר ממראות העימותים בין השוטרים למפגינים", אמרה לאם. "נגנוז את החוק כדי להימנע מפגיעות נוספות".

"נפעל בשיתוף האזרחים ונקשיב יותר", הבטיחה לאם. "הממשל יקשיב, בגישה פתוחה, לדעות על הצעה החוק. השגיאות שלנו גרמו לקונפליקט גדול בהונג קונג – שהייתה שלווה יחסית בשנתיים האחרונות. אנשים רבים התאכזבו מאיתנו, גם אני חשה עצב וחרטה. נקשיב בכנות ובענווה לכל ביקורת במטרה להשתפר". בין המפגינים, היו רבים שענדו פרחים לבנים על הדש לזכר הצעיר שנפל אל מותו בעת ההפגנות בעיר.

מפגינים בהונג קונג כשבידיהם מטריות
מפגינים בהונג קונג כשבידיהם מטריות | צילום: רויטרס

רבים מהמפגינים רואים במחאה הזאת המשך ישיר ל"תנועת המטריות" – תנועת מחאה שהחלה כתנועה סטודנטיאלית, והצליחה לשתק חלקים גדולים מהונג קונג ב-2015. המחאה זכתה לשמה בעקבות השימוש שעשו המפגינים במטריות כדי להדוף את הגז המדמיע שנורה אז לעברם. הסינים בינתיים צופים בעניין רב, ומכחישים שמועות לפיהן הצבא הסיני יסייע בדיכוי המהומות.

לאם נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. תומכי החוק מתעקשים שישנן הגנות בהצעת החוק שימנעו ממי שנרדף על בסיס דתי או פוליטי להיות מוסגר לסין.

השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות
השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות | צילום: רויטרס

מבקרי החוק מתעקשים שתושבי הטריטוריה ייחשפו למערכת המשפט הפגומה של סין, מה שיגרום לשחיקה של מערכת המשפט העצמאית של הונג קונג. "זה הסוף עבור הונג קונג, מדובר בעניין של חיים או מוות, לכן הגעתי להפגין", אמר רוקי צ'אנג, פרופסור בן 59, לסוכנות הידיעות רויטרס. "זה חוק מרושע". מתנגדי החוק מורכבים ממגוון רחב של אוכלוסיות העיר. בהפגנות ניתן לראות אנשי עסקים מבוססים ועורכי דין, לצד סטודנטים, פעילים פרו-דמוקרטיים וקבוצות דתיות.

כאמור, הצעת החוק תאפשר לסין לבקש להסגיר תושבי הונג קונג החשודים בעבירות כגון רצח ואונס לסין, טייוואן ומקאו. ההחלטה תהיה בכל מקרה לגופו. בכירים בהונג קונג אמרו כי בתי למשפט בטריטוריה תהיה המילה האחרונה בנוגע לבקשות ההסגרה, וכי חשודים בעבירות פוליטיות או דתיות לא יוסגרו.