לחץ בבית הלבן: ביידן מאבד תמיכה בשל עמידתו לצד ישראל

ב"ניו יורק טיימס" מדווחים על מתח בקרב עובדי האגף המערבי לקראת הבחירות בנובמבר, בעקבות גילו של הנשיא, הסקרים הגרועים - ותמיכתו במלחמה בעזה. רבים באוכלוסייה המוסלמית הגדולה במישיגן המתנדנדת מאיימים שלא להצביע לדמוקרטים - ומעוררים לחץ מיוחד בקרב אנשי הנשיא. "אם ביידן רוצה את הקול שלי - שיפסיק לרצוח את בני עמי"

הנשיא ג'ו ביידן לצד מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, בהצהרת תמיכה בישראל
הנשיא ג'ו ביידן לצד מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

לצד הביקורת על גילו המבוגר ולקראת התמודדות חוזרת וקשה נגד דונלד טראמפ בבחירות שיערכו בחודש נובמבר, בעיתון "ניו יורק טיימס" סיקרו בהרחבה מכשול נוסף שעומד בדרכו של הנשיא ג'ו ביידן לכהונה שנייה בבית הלבן - תמיכתו האיתנה בישראל מאז 7 באוקטובר.

הסיוע הביטחוני והמדיני שמעניק ממשל ביידן לישראל מעורר ביקורת חריפה על הנשיא בקרב חברי האגפים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית, שמאיימים לא להגיע לקלפיות בנובמבר. אוכלוסייה ספציפית שמעוררת חשש בקרב אנשי הקמפיין של ביידן היא הקהילה המוסלמית במישיגן - מדינה "מתנדנדת" שהאלקטורים שלה קריטיים עבור ניצחון נוסף של הדמוקרטים במרוץ לבית הלבן. בבחירות ב-2020 ניצח הנשיא ביידן את טראמפ בפער קטן של 3%, שהם קצת יותר מ-150 אלף קולות. על פי סקרים עדכניים הבחירות במדינה יהיו צמודות מאוד גם השנה.

"אתה רוצה את הקול שלי? אז תפסיק לרצוח את בני עמי בשמי", אמרה ל"ניו יורק טיימס" טרי אהוואל, תושבת מישיגן בת 67 ממוצא פלסטיני, שעברה לארה"ב מרמאללה לפני 50 שנה ונחשבת לפעילה מקומית מוכרת של המפלגה הדמוקרטית. "ישראל מקבלת כל מה שהיא רוצה", הוסיפה בביקורת על המדיניות של ממשל ביידן.

הפגנות אנטישמיות באוניברסיטת מישיגן בארצות הברית
הפגנות אנטישמיות באוניברסיטת מישיגן | צילום: מתוך טוויטר

איומיה של אהוואל שלא להצביע בבחירות הקרובות מצטרפות כאמור לקריאות דומות שהולכות ומתרבות. על-פי "ניו יורק טיימס", בכוחם של איומים אלו לעצב מחדש את הפוליטיקה האמריקנית במידה ויתממשו - שכן במדינה שסועה פוליטית כמישיגן, 200 אלף התושבים המוסלמים, ובהם גם פלסטינים רבים, אוחזים בכוח פוליטי רב.

ערבים מוסלמים רבים באזור דטרויט מרבים לתאר בראיונות לתקשורת את אכזבתם מפעולות הממשל בנוגע למלחמה בעזה, ובמסגדים במדינה אף קיים קונצנזוס רחב סביב הקביעה לפיה תמיכתו של ביידן בישראל תרמה באופן משמעותי להרס ברצועת עזה. בעקבות זאת, רבים ממוסלמי מישיגן מאיימים כי לא ילכו להצביע לנשיא הדמוקרטי, או שיגיעו לקלפיות כדי להצביע למועמד ממפלגה שלישית ואפילו לטראמפ.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן | צילום: רויטרס

במסגרת הריאיון שהעניקה, אהוואל, שטענה כי היא מייצגת פעילים חברתיים מובילים נוספים במישיגן, קראה לממשל להגדיר את ישראל כמדינת אפרטהייד, להקפיא את הסיוע הצבאי לצה"ל ולתמוך ביוזמות שלום בהובלה פלסטינית. מי שדווקא לא הסכים עם אהוואל הוא בעלה - שהדגיש כי למרות שהוא שותף לביקורת על ישראל, הוא צפוי להצביע לנשיא ביידן כדי למנוע ניצחון של טראמפ. כשנשאלה האם היא מוכנה להסתכן בניצחון של טראמפ, אהוואל השיבה: "האם הדמוקרטים מוכנים להסתכן באובדן הנשיאות בעקבות תמיכתם בישראל?".

יועץ לשעבר של ביידן: "כל יום בבית הלבן מרגיש כמו שבוע, הלחץ הגיע לשיא"

על אף שהאגף המערבי תמיד נחשב "סיר לחץ", עובדים בממשל מספרים כי המלחמות בישראל ובאוקראינה, הביקורת על גילו של הנשיא והסקרים הגרועים משתלבים יחדיו לכדי לחץ יוצא דופן. בשיחה עם "ניו יורק טיימס", יועץ לשעבר של הנשיא ביידן השווה את העבודה בממשל לשנות חיים של כלב: "כל יום מרגיש כמו שבוע, כל שנה כמו שבע - ואז יש גם זמנים שבהם זה מרגיש כאילו קדנציה שלמה מתקיימת כל כמה ימים".

במקביל לצרותיו של הנשיא, בכירי הממשל שאמורים לסייע לו ניצבים בפני בעיות משל עצמם. מזכיר המדינה אנטוני בלינקן נאלץ להתמודד עם הפגנות נגדו מצד גורמים פרו-פלסטיניים, שאף שפכו דם מזויף על רכבו, שר ההגנה לויד אוסטין יוצא ונכנס מאשפוזים בבתי חולים - והשר להגנת המולדת אלחנדרו מיורקס הודח על ידי בית הנבחרים בעקבות המשבר בגבול של ארצות הברית עם מקסיקו. בנוסף, מנהלת הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי, מומחית לחקר רצח עם, מתעמתת עם עובדיה - הקוראים לה להתפטר בעקבות תמיכת ארה"ב בישראל.

הנשיא ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן בפנסילבניה
הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן | צילום: רויטרס

קמפיין הבחירות של ביידן תולה בשלב זה תקוות במצב הכלכלה, שהשתפר לאורך השנה האחרונה. שמונת החודשים הקרובים יחשפו אם תקוות הדמוקרטים יתממשו - או שהביקורת סביב גילו של ביידן, איבוד התמיכה בו בעקבות המלחמה בעזה והלחץ בקמפיין יגברו ויסללו את דרכו של טראמפ חזרה לבית הלבן.