גלי חום ומזג אוויר קיצוני: משבר האקלים מכה באירופה וארה"ב

בעוד בישראל גל החום נחשב למתון יחסית לעונה, באירופה ובדרום ארצות הברית הטמפרטורות מזנקות ושיאי הטמפרטורות צפויים להישבר. ביוון האקרופוליס נסגר למבקרים בשל תנאי מזג האוויר, באיטליה ולאס וגאס הרשויות מזהירות תיירים מסכנות החום הקיצוני

זמן צפייה: 02:37

לא רק בישראל: גל חום קיצוני שורר בדרום אירופה היום עם טמפרטורות שצפויות להגיע היום (שבת) עד 42 מעלות באתונה, 41 מעלות בסביליה ו-40 מעלות ברומא. החום הקיצוני מכה באירופאים, שלא רגילים להתמודד עם גלי חום כאלה, ומביא לנפגעים. במקביל, בדרום בארצות הברית צפוי גל חום קיצוני השבוע עם טמפרטורות שיגיעו עד 43 מעלות מפלורידה ועד קליפורניה.

כלי התקשורת ביבשת הסמוכה דיווחו על פועל שנהרג במילאנו ותיירים שהתעלפו מהחום ביוון ובאיטליה, שם התריעו הרשויות מפני סיכונים משמעותיים גם לאנשים בריאים לחלוטין. האקרופוליס באתונה נסגר למבקרים אתמול בשל החום הכבד. בנוסף, גל חום קיצוני נוסף צפוי לשבור את שיאי הטמפרטורות בשבוע הבא. סוכנות החלל האירופית התריעה מפני מזג אוויר חריג באיטליה, ספרד, צרפת, גרמניה ופולין.

Whatsapp Image 2023 07 15 At 0
גל החום באיטליה | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 15 At 0
תיירים סובלים מהחום באקרופוליס באתונה | צילום: רויטרס

גל החום נגרם בשל לחץ ברומטרי גבוה - רמה ברומטרית - שהגיעה מאפריקה לאירופה וזכתה לשם "סרברוס". אלבארו סילביה מארגון המטאורולוגיה העולמי סיפר לעיתון "הגרדיאן" הבריטי כי שינויי האקלים גורמים למערכות מזג אוויר קיצוני כאלה להיות יותר ויותר נפוצות ויותר ארוכות בכל פעם. "עד 2050", הסביר סילביה, "בערך חצי מאוכלוסיית אירופה תהיה בסיכון גבוה עד גבוה מאוד לחום קיצוני בקיץ".

הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם באירופה הייתה רק בשנה שעברה, כאשר בסיציליה נמדדו 48.8 מעלות צלזיוז. כעת, מזהירים באירופה, יש חשש להגיע לטמפרטורות דומות גם בשבוע הקרוב. גם במרכז אירופה הדאגה מגל החום מורגשת ובצ'כיה השירות המטאורולוגי התריע כי הטמפרטורות עלולות לעלות בסוף השבוע מעל 38 מעלות - נתון גבוה במיוחד למדינה.

Whatsapp Image 2023 07 15 At 0
גל החום באיטליה | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 15 At 0
תיירים סובלים מהחום באקרופוליס באתונה | צילום: רויטרס

בתוך כך, גל חום כבד מכה גם בארצות הברית, והוא צפוי להשפיע על כ-113 מיליון אמריקאים מפלורידה עד קליפורניה. כ-27 מילון מהם באזורים בהם הטמפרטורה צפויה לעלות מעל 43 מעלות ובפניקס המדברית הטמפרטורות יגיעו עד 46 מעלות. פניקס גם בדרך לשבור שיא של 18 ימים ברצף עפם טמפרטורה גבוהה מ-43 מעלות, כאשר כרגע הרצף הנוכחי עומד על 15 ימים.

באזור החם ביותר, עמק המוות שבקליפורניה, הטמפרטורות עלולות לשבור את השיא שעומד על 54 מעלות צלזיוס. בטקסס דווח כי השימוש במזגנים שובר את שיאי צריכת החשמל במדינה. בלאס וגאס הרשויות הזהירו את התיירים כי "לא מדובר בחום מדברי רגיל. יש לקחת את מזג האוויר ברצינות, גם אלה שרגילים למדבר".

השירות המטאורולוגי האמריקני עדכן כי גם שם גל החום נגרם בשל רמה ברומטרית וכי מדובר באחת ממערכות מזג האוויר "החזקות ביותר" שהאזור הזה ראה. על פי ההערכות במדינה, כ-700 בני אדם צפויים למצוא את מותם בנסיבות הקשורות לחום רק בארצות הברית.

Whatsapp Image 2023 07 15 At 0
נפגעי מזג האוויר החם בטקסס, השבוע | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 15 At 0
גל חום בארצות הברית | צילום: רויטרס

כדור הארץ התחמם ב-1.2 מעלות צלזיוס מאז המהפכה התעשייתית ובאירופה הטמפרטורות עלו כפול מכך. מחקר שנערך במאי האחרון מצא כי בעקבות משבר האקלים, הסיכוי לטמפרטורות גבוהות בספרד, פורטוגל מרוקו ואלג'יריה עלה פי מאה לפחות.

בשבוע שעבר הטמפרטורה העולמית הממוצעת עמדה על 17.23 מעלות צלזיוס - הנתון הגבוהה ביותר שנמדד עד כה. על פי המדענים, ההתחממות הגלובלית תימשך והטמפרטורות ימשיכו לעלות עד שיינקטו צעדים דרסטיים להפחתת פליטות הפחמן.