ניצחון למחאה בגיאורגיה: הממשלה משכה את "חוק הסוכנים הזרים"

לאחר יומיים של מחאות נרחבות, מפלגת השלטון הודיעה כי היא נסוגה מהצעת "חוק הסוכנים הזרים" השנוי במחלוקת. אם החקיקה הייתה עוברת, ארגונים המרוויחים 20% או יותר מהכנסתם השנתית בחו"ל היו מחויבים להירשם כ"סוכנים זרים" או לעמוד בפני קנסות כבדים. 142 נעצרו

מפגין במחאות הענק בטביליסי
מפגין במחאות הענק בטביליסי | צילום: רויטרס

לאחר הפגנות נרחבות בעיר הבירה טביליסי, מפלגת השלטון בגיאורגיה הודיעה הבוקר (חמישי) כי היא נסוגה מהצעת "חוק הסוכנים הזרים" השנוי במחלוקת. ההודעה פורסמה מספר שעות לאחר הלילה השני להפגנות, שבו עשרות אלפי אנשים התאספו מחוץ לפרלמנט הגיאורגי, כשהם מניפים את דגל האיחוד האירופי - שאליו ביקשה המדינה להצטרף בשנה שעברה - ושל ארצות הברית ואוקראינה, כמו גם את דגלם שלהם.

אם החקיקה השנויה במחלוקת הייתה עוברת, היא הייתה מחייבת ארגונים המרוויחים 20% או יותר מהכנסתם השנתית מחו"ל להירשם כ"סוכנים זרים" או לשלם קנסות כבדים. מומחי זכויות אדם טענו כי החלטה זו הייתה עתידה לגרום לפגיעה חמורה בחברה האזרחית במדינה, ושהיא הייתה חוצצת בין האומה הגיאורגית לאירופה. המבקרים הוסיפו כי "חוק הסוכנים הזרים" דומה לחוקים דומים שבהם השתמשה רוסיה כדי לדכא התנגדות פוליטית.

הפגנה בגיאורגיה נגד חוק ''הסוכנים הזרים''
הפגנה בגיאורגיה נגד חוק ''הסוכנים הזרים'' | צילום: רויטרס

ההודעה לגנוז את הצעת החוק התקבלה בברכה על-ידי משרד האיחוד האירופי בגיאורגיה. "אנו מעודדים את כל המנהיגים הפוליטיים בגאורגיה לחדש את הרפורמות התומכות באיחוד האירופי, באופן כוללני ובונה", כתב המשרד בחשבון הטוויטר הרשמי שלו.

הפגנה בגיאורגיה נגד החוק החדש
הפגנה בגיאורגיה נגד החוק החדש | צילום: רויטרס

סרטונים שנפוצו ברשתות החברתיות תיעדו מספר מפגינים זורקים אבנים אל עבר חלונות הבניין ומנסים לשבור מחסום מגן, בזמן שהמשטרה משתמשת בתותחי מים ויורה גז מדמיע. משרד הפנים הגיאורגי דיווח כי עצר 66 בני אדם נוספים בגין מעורבותם בהפגנות. "לאורך הלילה, משתתפי העצרת הפרו את הסדר הציבורי והחוק במקומות שונים", נאמר. מספר העצורים בהפגנות הסתכם ב-142.