מחאת הפנסיה בצרפת: מפגינים הציתו את בית העירייה בבורדו

יותר ממיליון אזרחים צרפתים יצאו להפגין אתמול ברחבי המדינה, והמחאות התלהטו במיוחד בערים בורדו ובפריז. עובדים ברחבי המדינה ממשיכים לשבות, ביניהם גם החברה שאחראית על דגלים ומוצרי טקסטיל לממשלה, שהודיעה כי לא תסייע בהכנת שטיחים אדומים לקראת ביקורו של המלך צ'ארלס. למרות זאת, הנשיא מקרון לא מראה סימנים של נסיגה מהחוק. "נשיא הרפובליקה אינו מלך, והוא צריך להקשיב לעמו"

שריפת בניין העירייה בבורדו
שריפת בניין העירייה בבורדו | צילום: רויטרס

בורדו עולה בלהבות: יותר ממיליון אזרחים צרפתים יצאו להפגין אמש (חמישי) ברחבי המדינה, במחאה על תוכנית העלאת גיל הפנסיה של הנשיא עמנואל מקרון. הרוחות התלהטו במיוחד בעיר בורדו, השוכנת בחבל אקיטן שבדרום-מערב המדינה, בה מפגינים הציתו את בניין העירייה.

לא ברור מי האחראי הישיר לשריפה - אשר כובתה במהירות על ידי כוחות הכיבוי. על פי נתוני משרד הפנים הצרפתי, כ-119 אלף איש הפגינו בבירה פריז אתמול וחלקם אף התעמתו פיזית עם המשטרה. רעולי פנים ניפצו חלונות ראווה, הרסו רהיטי רחוב וניסו להחריב סניף של רשת המזון המהיר מקדונלד'ס.

בניסיון לפזר את ההפגנות אתמול, המשטרה הצרפתית ירתה גז מדמיע לעבר מפגינים בפריז ועצרה כ-80 בני אדם ברחבי המדינה, מה שהעלה את מניין העצורים הכללי מאז שהתחילו ההפגנות ל-292. כמו כן, כ-123 שוטרים נפצעו במהלך ההפגנות אתמול. בעיר רואן שבצפון המדינה תועדה צעירה כשהיא שוכבת על הקרקע, לאחר שספגה פציעה קשה בידה. עדי ראייה סיפרו כי איבדה את האגודל לאחר שנפגעה מרימון הלם אשר נורה על ידי המשטרה כדי לפזר מפגינים.

ההפגנות גרמו לשיבושים נרחבים בתנועת הרכבות, בתי הזיקוק, בתי הספר ונמלי התעופה במדינה. בנוסף, גם אספני האשפה הפריזאים שובתים נגד רפורמת הפנסיה, וגם חברי האיגוד המקצועי CGT הודיע השבוע כי חבריו ב-Mobilier National, המוסד שאחראי על אספקת דגלים, שטיחים אדומים וריהוט למבני ציבור, לא יסייעו בהכנת קבלת פנים לצ'ארלס מלך בריטניה, שעתיד להגיע לביקור בפריז ביום ראשון.

"זה תזמון רע מאוד", אמר הסופר הפריזאי סטיבן קלארק לעיתון "הגרדיאן", "בדרך כלל הצרפתים היו מקבלים בברכה מלך בריטי, אבל ברגע זה, המפגינים נמצאים בכוננות גבוהה לכל סימן של פריבילגיה ועושר. המלך ומקרון מתכננים לנסוע לוורסאי. זה לא נראה טוב, זה נראה מאוד 1789 (ימי המהפכה הצרפתית)".

מפגין בפריז עם השלט האומר ''אני דורש שעמנואל מקרון יעבור בדיקה פסיכיאטרית''
מפגין בפריז עם השלט האומר ''אני דורש שעמנואל מקרון יעבור בדיקה פסיכיאטרית'' | צילום: רויטרס

בראיון שנערך ביום רביעי שעבר, סירב מקרון לשנות את עמדתו בקשר לחוק החדש והשנוי במחלוקת. המתנגדים הציעו פתרונות אחרים, כולל מסים גבוהים יותר על עשירים או חברות - אך פתרונות אלו, לטענת מקרון, יפגעו בכלכלה. הוא התעקש שהצעת החוק הממשלתית להעלאת גיל הפרישה חייבת להתבצע עד סוף השנה.

"לרחוב יש לגיטימציה בצרפת", אמר מפגין בעיר נאנט ל-BBC, "אם מר מקרון לא יכול לזכור את המציאות ההיסטורית הזו, אני לא יודע מה הוא עושה כאן". נדיה בלהום, נהגת אוטובוס בת 48 שהשתתפה במחאה, מתחה ביקורת על החלטתו של מקרון לכפות את החוק ואמרה לעיתון האמריקני "דיילי מידלנד" כי "נשיא הרפובליקה אינו מלך, והוא צריך להקשיב לעמו".

Whatsapp Image 2022 04 10 At 1
נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

נזכיר כי ההפגנות החלו בשל החלטתה הממשלה שבראשות מקרון להעלות את גיל הפרישה בשנתיים (מ-62 ל-64). מקרון הגן על המהלך ואמר שהרפורמה בפנסיה היא הכרח כלכלי. ראש ממשלת צרפת, אליזבת בורן, אמרה שהשינויים חיוניים כדי למנוע גירעון גדול בעתיד.

תוכנית הפרישה הפנסיונית בצרפת נחשבת לאחת ה"נדיבות" בעולם, והשינוי שלה הוא בגדר בל-יעבור לצרפתים רבים. מקרון הפך את העלאת גיל הפרישה לאבן יסוד במסע הבחירות החוזר שלו, ורואה בניצחונו אישור פומבי לתוכנית. יחד עם זאת, המתנגדים טוענים שצרפתים רבים הצביעו עבורו לא מפני שתמכו במצע שלו, אלא כדי לחסום את יריבתו מהימין הקיצוני, מארין לה פן.

מפגינים ושוטרים בפריז
מפגינים ושוטרים בפריז | צילום: רויטרס

בחודש שעבר נדונה הצעת חוק הפנסיה באסיפה הלאומית, בית הפרלמנט התחתון והחזק יותר של צרפת, שם השתמשה הממשלה בהליך מיוחד כדי לזרז את החקיקה. האסיפה הייתה דרמטית במיוחד, כאשר המחוקקים צעקו, לעגו והשתוללו כשהמתנגדים קברו את הצעת החוק באלפי תיקונים.