סוף למדיניות "אפס הדבקה" בסין: פורסמו הנחיות מקלות לקורונה

שבוע לאחר פרוץ המחאות במדינה, המשטר בסין הצהיר על שינויים מהותיים במדיניות הקורונה שלו - בין היתר על בידוד ביתי במקום מתקנים ממשלתיים, הפסקת חובת הבדיקות לרוב המקומות ואיסור על חסימת יציאות חירום או מניעת טיפול רפואי בשל מגבלות הנגיף

בדיקות קורונה בסין
סוף למדיניות "אפס-הדבקה", בדיקות קורונה בסין | צילום: רויטרס

שבוע אחרי ההפגנות שפשטו ברחבי המדינה, ממשלת סין הודיעה היום (רביעי) על נסיגה ממדיניות אפס-ההדבקה בנוגע לקורונה שהייתה נהוגה מאז התפרצות המגפה לפני שלוש שנים. לפי המדיניות החדשה, לא יהיו יותר מחנות בידוד כפויים, אלא בידוד בית לחולי קורונה בסין.

המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין הודיעה כי מעתה, כל חולה קורונה שמראה סימפטומים קלים או ללא סימפטומים בכלל, יוכל להעביר את ימי הבידוד הנדרשים בבית, ולא במתקן ממשלתי כפי שהיה נהוג עד כה. עוד הודיע הממשל כי מסירים את חובת הבדיקות עבור רוב האירועים, אם כי בדיקת PCR עדיין נדרשת בבתי הספר ובבתי החולים.

מחאות נגד מדיניות ''אפס הדבקה'' בסין
מחאות נגד מדיניות ''אפס הדבקה'' בסין | צילום: רויטרס

עוד ברשימת ההגבלות שהוסרו היום: סגר יוטל רק באזורים ובמקרים נקודתיים, למשל בבניינים מסוימים או קומות לעומת הנוהג להטיל סגר על שכונות או ערים שלמות כפי שהיה עד כה. הסגר יוסר תוך חמישה ימים ככל שלא יזוהו עוד מקרי הדבקות. כמו כן, בתי ספר לא ייסגרו במקרים של הדבקות, אלא אם תזוהה הדבקה נרחבת בקמפוס.

כמו כן, ההנחיות החדשות אוסרות על חסימת יציאות חירום, והמשטר אמר כי אנשים צריכים להיות בעלי גישה לטיפול רפואי חירומי ודרכי מילוט - ללא חשש מהגבלות הקורונה. זאת על רקע השריפה שפרצה בבניין דירות באזור שינג'יאנג שבמערב המדינה, וגרמה למותם של 10 בני אדם ופצעיתם של תשעה לפני כשבועיים. כוחות ההצלה לא הגיעו אל הקורבנות בעקבות הסגר שהוטל עליהם. האירוע הטראגי עורר את זעמם של רבים באוכלוסייה והם יצאו להפגין ולהדליק נרות כדי להתאבל על ההרוגים מהשריפה.

מחאות נגד מדיניות ''אפס הדבקה'' בסין
מחאות נגד מדיניות ''אפס הדבקה'' בסין | צילום: רויטרס

האזרחים בסין כמובן נרגשים מהשינוי אליו יחלו, וברשתות החברתיות הסיניות משתמש אחד כתב: "סוף סוף! לא צריך לחשוש יותר אם אדבק או אבוא במגע עם חולה!", ואחר פירסם: "מישהו יכול להסביר לי למה השינוי הפתאומי והגדול הזה?". ישנם גם כאלו שחוששים מהשינוי, ומההשלכות שיהיו לו.

בשבועות האחרונים סין הגיע לשיא חדש של הדבקות, כאשר בימים האחרונים מדווחים על 30 אלף מקרי הדבקה בכל יום. משתמשים ברשתות החברתיות בסין הביעו דאגה לגבי תפקודה של המערכת הרפואית, מתוך חשש שתקרוס מרוב חולים.

המחאות בסין, שנגחאי
המחאות בסין, שנגחאי | צילום: רויטרס

המהלך הזה של ממשל סין מצטרף למדיניות שננקטת ברחבי העולם, שדוגלת ב"חיים לצד הנגיף", ומגיע לאחר שבשבוע שעבר שני מחוזות הודיעו על הסרה משמעותית של הגבלות בעקבות מחאות נרחבות בשטחן. המחאות החלו מהעיר שנגחאי והתפשטו לרחבי המדינה, כאשר אלפי בני אדם התאגדו והרימו גיליונות ריקים של נייר לבן - מחאה סמלית נגד צנזורה - וקראו, "צריך זכויות אדם, צריך חופש".