מחקר חדש קובע: אם תשנו ככה - תחיו יותר

מחקר חדש שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הארוורד מצא כי ישנם חמישה הרגלי שינה שאלו המאמצים אותם מוסיפים בעד חמש שנים נוספות לחייהם בקרב הגברים, ועד שנתיים וחצי נוספות בקרב הנשים. "אם לאנשים יש את כל הרגלי השינה האלו - יש סיכוי גבוה יותר שהם יחיו זמן רב יותר"

זוג ישן, אילוסטרציה
זוג ישן, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

מחקר חדש שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הארוורד שבבוסטון, ארצות הברית, מצא כי ישנם חמישה הרגלי שינה שאלו המאמצים אותם מוסיפים בעד חמש שנים נוספות לחייהם בקרב הגברים, ועד שנתיים וחצי נוספות בקרב הנשים. "אם לאנשים יש את כל הרגלי השינה הטובים האלו, יש סיכוי גבוה יותר שהם יחיו זמן רב יותר", אמר מוביל המחקר ד"ר פרנק קיאן, עמית קליני ברפואה בבית הספר לרפואה בהרווארד ורופא פנימי במרכז הרפואי בית ישראל דיאקונס בבוסטון.

"אם נוכל לשפר את השינה הכוללת, וזיהוי הפרעות שינה חשוב במיוחד בכך, אולי נוכל למנוע חלק מהתמותה המוקדמת", אמר צ'יאן בהצהרה.

מהם חמשת ההרגלים? על פי המחקר ראשית צריך לוודא כי אתם ישנים בין שבע לשמונה שעות שינה מלאות בכל לילה. יתרה על כך, מוסיף המחקר, צריך לישון ללא הפרעה ובצורה נינוחה לפחות חמישה ימים בשבוע. בנוסף, צריך להרגיש שנחתם מספיק כשאתם מתעוררים, גם כן לפחות חמישה ימים בשבוע ועוד מוסיף המחקר כי יש להימנע משימוש בכדורי שינה או תוספים אחרים שעוזרים להירדמות.

אדם מתעורר, אילוסטרציה
אדם מתעורר, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

"אנחנו מדברים לא רק על איכות וכמות שינה, אלא על סדירות, השינה טובה לילה אחרי לילה", אמר מומחה השינה ד"ר ראג' דסגופטה, פרופסור חבר לרפואה קלינית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת דרום קליפורניה."מחקרים אחרונים הראו שאי-סדירות בתזמון ובמשך השינה נקשרו להפרעות מטבוליות ולסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם", אמר. "עידוד שמירה על לוחות זמנים קבועים של שינה עם משכי שינה עקביים עשוי להיות חלק חשוב מהמלצות אורח החיים למניעת מחלות לב".

המחקר המקדים, שהוצג ביום חמישי במפגש שנתי של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה, ניתח נתונים של למעלה מ-172,000 אנשים שענו על שאלוני שינה בין 2013 ל-2018 כחלק מסקר הראיונות הלאומי  האמריקני לבריאות. הסקר השנתי נעשה על ידי ה-CDC והמרכז הלאומי לסטטיסטיקת בריאות.

שינה, אילוסטרציה
שינה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

לכל אחד מחמשת הרגלי השינה הבריאים הוקצה מספר, ואנשים קיבלו ציון לפי כמה מתוך חמשת ההרגלים היו להם. כארבע שנים לאחר מכן, החוקרים השוו את הציונים הללו עם רישומי מדד המוות הלאומי כדי לראות אם התנהגויות השינה שלהם תרמו למוות מוקדם ממחלות מסוימות או מכל סיבה שהיא. לאחר מכן, הצוות הביא בחשבון סיבות פוטנציאליות אחרות לסיכון גבוה יותר למוות, כגון צריכת אלכוהול, מצב סוציו-אקונומי נמוך יותר ומצבים רפואיים קיימים.

"בהשוואה לאנשים שהיו להם אפס עד אחד מגורמי שינה הבריאים, אלה שהיו להם כל החמישה היו בסיכון נמוך ב-30% למות מכל סיבה שהיא, 21% פחות סיכוי למות ממחלות לב וכלי דם, 19% פחות סיכוי למות מסרטן ו-40% פחות סיכוי למות מסיבות אחרות מלבד מחלות לב או סרטן", לפי המחקר.

גברים שהקפידו על כל חמשת הרגלי השינה הבריאים היו בעלי תוחלת חיים גבוהה ב-4.7 שנים מאנשים שלא היה להם אף אחד או רק אחד מחמשת המרכיבים של שינה בסיכון נמוך, כך מצא המחקר. ההשפעה של הרגלי שינה בריאים הייתה נמוכה בהרבה עבור נשים: אלו שעקבו אחר כל חמשת הרגלי השינה הרוויחו 2.4 שנים בהשוואה לאלו שלא עשו אף אחד או רק אחד.

שינה
שינה, אילוסטרציה | צילום: shutterstock