איראן: צילמה מעצר של צעיר - ונורתה ע"י כוחות הביטחון • תיעוד

סרטון שעלה לרשתות החברתיות מעורר סערה ברחבי העולם, לאור תיעוד של איש כוחות הביטחון האיראניים יורה באישה לא חמושה ולא מאיימת, במהלך ההפגנות שנערכות במדינה מאז מותה של מהסא אמיני. ארגון זכויות אדם איראני מסר כי כ-133 אנשים נהרגו מאז תחילת המחאה

זמן צפייה: 00:15

סרטון חדש שרץ ברשתות החברתיות היום (שני) מעורר זעזוע רב בעולם, ובו נראה איש ביטחון איראני יורה ירי ישיר בנשק חם לעבר אישה שצילמה מעצר של צעיר אחר. האישה לא הייתה חמושה, לא הפגינה ולא היוותה איום. האירוע התרחש בעת הפגנה באוניברסיטה בטהרן, בעוד בווידאו אחר נראים כוחות הממשל האיראני רודפים אחרי הסטודנטים שהפגינו ולוכדים אותם בחניון התת-קרקעי במקום. עשרות סטודנטים נעצרו על ידי האיראנים.

סרטון נוסף מאותה הפגנה, שצולם על ידי מצלמות אבטחה באזור ועלה גם הוא לטוויטר, תיעד את כוחות הביטחון האיראנים תקופים באלימות צעיר, בועטים בו בעודו על הרצפה עד אשר הוא החל לפרכס. לאחר מכן עזבו הכוחות את האזור והותירו אותו על הרצפה. האירוע התרחש בעוד אנשים רבים נכחו באזור.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210031051' autoplay='0' credit='' desc='סרטון מצלמות אבטחה באיראן, כוחות הביטחון מכים צעיר' poster='' kid='1_czrnr2b1' duration='']

על פי עיתון ה"גרדיאן" הבריטי, ביום שבת נערכו מספר הפגנות סטודנטים ברחבי איראן, בין היתר בעיר הבירה, בשיראז, ייזד ומשהאד. המשתתפים בהפגנות קראו בקול "עצמאות, חופש, מוות לחמינאי". הדיווחים כולם הם על פי פוסטים וסרטונים שעולים לרשתות החברתיות, בעוד שהתקשורת באיראן כמעט ולא מדווחת על האירועים האלימים.

ארגון איראני לזכויות אדם שממוקם בנורבגיה דיווח כי כ-133 בני אדם נהרגו בהפגנות באיראן מאז תחילתן לפני כמעט חודש, בעקבות מותה של מהסא אמיני, צעירה בת 22 שהוכתה על ידי משמרות הצניעות של איראן ומתה מפצעיה בבית החולים לאחר מכן. המקרה הוציא את הצעירים לרחובות למה שנקרא בהתחלה "מחאת החיג'אב", אולם ההפגנות הפכו מהר מאוד לקריאה ברורה להחליף את משטר האייתוללות באיראן.

מפגינה בטורקיה גוזרת שיער, כמחאה על מות האיראנית מהסא אמיני
מפגינה בטורקיה גוזרת שיער, כמחאה על מות האיראנית מהסא אמיני | צילום: רויטרס

חמינאי עצמו טרם הגיב באופן פומבי לאירועים, אולם נשיא איראן ראיסי התראיין לערוץ טלוויזיה מדיני, ואמר כי המוות של הצעירה מהסא אמיני העציב את כולם, אך לא נסכים לקבל "כאוס" ברחובות", כהגדרתו. ראיסי גיבה את כוחות הביטחון שמתעמתים עם המפגינים בשבועיים האחרונים לאחר מותה של אמיני ואמר "הקו האדום של הממשלה הוא ביטחון האנשים, אסור להפריע לשלוות האזרחים בהצתת מהומות".