המחאות בעיראק: מפגינים תקפו את הקונסוליה האיראנית בכרבלא

המפגינים העיראקים מחו על כך שאיראן, התומכת בממשלה ובמיליציות שיעיות מקומיות, מתערבת בנעשה במדינתם. המוחים טיפסו על חומות הנציגות הדיפלומטית ויידו אבנים וחפצים בוערים. 3 נהרגו

זמן צפייה: 00:17

לפחות שלושה בני אדם נורו למוות אתמול (ראשון) כאשר מפגינים תקפו את הקונסוליה האיראנית בכרבלא שבעיראק. המפגינים, שדרשו מאיראן להפסיק להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה, טיפסו על חומות הנציגות הדיפלומטית, יידו אבנים וחפצים בוערים על הקירות, הניפו את דגלי עיראק, וקראו: "כרבלא חופשית - איראן בחוץ".

איראן, התומכת בממשלת עיראק ובמספר מיליציות שיעיות מקומיות, הפצירה במפגינים לדרוש שינוי, ואפילו המנהיג העליון עלי חאמנאי התערב והאשים את ארה"ב, סעודיה וישראל בערעור היציבות במדינה. בשבוע שעבר אמר חמינאי כי "המערב אחראי לכאוס בעיראק".

לכתבות נוספות בנושא >>

93 הרוגים בהפגנות האלימות בעיראק; הוסר העוצר בבגדאד

נמשכת המחאה בעיראק: "24 הרוגים ומאות פצועים בהפגנות"

בעקבות המחאות: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

הפגנות בעיראק
הפגנות בעיראק | צילום: רויטרס

בחלק מהדיווחים נטען כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המפגינים, אולם על פי דיווחים אחרים מי שירה הם אלמונים, שכיוונו את האש גם כלפי השוטרים וגם כלפי המפגינים. במקביל, בעיר בגדד נמשכות ההפגנות. שם, על פי הדיווחים, נהרגו עוד חמישה מפגינים מירי של כוחות הביטחון. בסרטון שהגיע לידי סוכנות הידיעות "רויטרס", נראו הכוחות יורים באש חיה לעבר מפגינה הרוגה.

הקונסול הכללי של איראן בכרבלא מסר לכלי התקשורת כי "המצב בשליטה - חזרנו לשגרה".

ההפגנות נגד השחיתות השלטונית בעיראק
ההפגנות נגד השחיתות השלטונית בעיראק | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, קרא למפגינים לפתוח מחדש את הכבישים ולסייע "להחזיר את הנורמליות למדינה". לדבריו, עד כה הממשלה כיבדה את ההפגנות, אך חסימת הכבישים עלתה למדינה מיליארדים ואף תרמה לעליית המחירים.

זה כמה שבועות שנערכות במדינה הפגנות, שכבר גבו את חייהם של עשרות בני אדם והביאו לפציעת אלפי נוספים. התושבים בבגדד, ובמקומות נוספים במדינה, מוחים על אבטלה קשה, שחיתות ממשלתית ושירותים ציבוריים ירודים. אחד המפגינים אמר: "אנחנו דורשים שינוי, אנחנו רוצים להפיל את הממשל". הסיסמא "העם רוצה להפיל את המשטר" עולה הרבה בהפגנות, ונשמעה רבות במהלך מחאות האביב הערבי בשנת 2011. הנשיא ברהם סאלח אמר בשבוע שעבר כי ראש הממשלה יהיה מוכן להתפטר ברגע שיימצא מחליף, אולם נראה כי המפגינים לא השתכנעו.