הפריימריז בארה"ב: הצבעות מחאה נגד ביידן בשל התמיכה בישראל

דמוקרטים פרוגרסיביים ומצביעים פרו-פלסטינים פתחו בקמפיין הצבעות מחאה כנגד הנשיא הדמוקרטי, על רקע חוסר שביעות רצונם ממדיניותו בנוגע למלחמה בעזה. שתי הקבוצות מעודדות באופן פעיל את הבוחרים למחות נגד ביידן בקלפיות, ולהצביע "לא מחויב". מספרים גבוהים של קולות מחאה נרשמו במדינות כמו מישיגן וויסקונסין - בה כ-8.4% מהקולות הדמוקרטיים היו לא מחויבים - לעומת 2.2% בלבד בפריימריז הרפובליקניים

הנשיא ג'ו ביידן בישראל
הנשיא ג'ו ביידן במהלך ביקורו בישראל | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הפריימריז בארה"ב ממשיכים - וביידן חוטף מכה בקלפיות: הצבעות מחאה נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נרשמו הלילה (בין שלישי לרביעי) במספר מדינות נוספות שבהן נערכו הבחירות המקדימות, בעקבות חוסר שביעות רצון של פרוגרסיביים ופרו-פלסטינים מהמפלגה הדמוקרטית מתמיכתו של הנשיא בישראל במלחמה בעזה. שתי מדינות בולטות שבהן בוחרים העדיפו להצביע "לא מחויב" על פני הנשיא הדמוקרטי הן ויסקונסין ומישיגן - שתי מדינות בעלות אחוז גבוה באופן יחסי של מוסלמים-אמריקנים וערבים-אמריקנים.

למרות שהנשיא ביידן כבר השיג את מספר הצירים הנדרש להבטחת מועמדותו לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, הצבעות המחאה נגדו מאותתות כי הוא מתחיל לאבד תמיכה בקרב דמוקרטים פרוגרסיביים ומצביעים פרו-פלסטינים בשל מדיניות התמיכה שלו בישראל על רקע המלחמה, שעשויים להמשיך עם מחאתם עד לסיומם הרשמי של הפריימריז בחודש יוני - וייתכן שאפילו גם בבחירות הכלליות.

הפגנות פרו-פלסטיניות בניו יורק
הפגנות פרו-פלסטיניות בניו יורק | צילום: רויטרס

בפריימריז במדינת ויסקונסין שנערכו אמש, כ-8.4% המהווים 47,192 מהקולות היו עבור האופציה "לא מחויב", לעומת 88.4% - 494,632 מהקולות - עבור הנשיא ביידן. על אף שעדיין מדובר בניצחון מוחץ עבור ביידן בפריימריז, ולמרות שבכל בחירות מקדימות אחוז מסוים של הבוחרים מצביעים "לא מחויב" - עדיין מדובר במספר גבוה ביחס לפריימריז קודמים. לדוגמא, בפריימריז הרפובליקניים בויסקונסין רק 2.2% מהקולות היו לא מחויבים.

כמו כן, בבחירות המקדימות הדמוקרטיות בקונטיקט, 11.5% מהקולות היו לא מחויבים לעומת 84.8% קולות עבור ביידן. לעומת זאת, 4.8% בלבד מהקולות בבחירות הרפובליקניות במדינה היו לא מחויבים, כשמולם הנשיא לשעבר טראמפ עם 77.9% מהקולות, וניקי היילי שקיבלה 13.9% מהקולות, על אף שפרשה מהמירוץ לנשיאות. בנוסף, האחוז הגבוה ביותר של קולות לא מחויבים בפריימריז הדמוקרטיים אתמול נרשם ברוד איילנד, עם 14.9% מהקולות.

אחד הגורמים המובילים לקפיצה בשיעור הקולות הלא מחויבים הוא שקבוצות פרוגרסיביות ופרו-פלסטיניות במפלגה הדמוקרטית מעודדות באופן פעיל את הבוחרים למחות נגד ביידן בקלפיות, ולא לתמוך בו בפריימריז. קמפיין דומה נגד הנשיא האמריקני בפריימריז הדמוקרטיים של מישיגן שנערכו בחודש פברואר הניב יותר מ-100,000 קולות לא מחויבים - כ-13%, לעומת 81% קולות עבור ביידן. לשם השוואה, רק 3% מהמצביעים הרפובליקנים בפריימריז במישיגן, כ-33,000, בחרו "לא מחויב" על פני הנשיא לשעבר טראמפ וניקי היילי.

מדבקת "הצבעתי
צילום: רויטרס

ויסקונסין היא מדינה מתנדנדת המהווה אחת ממדינות הקרב המרכזיות בבחירות לנשיאות, שהוכרעו בהפרשים קטנים בבחירות בשנים האחרונות. הנשיא לשעבר טראמפ ניצח בבחירות לנשיאות בשנת 2016 כאשר זכה במדינות כמו ויסקונסין, ולאחר מכן הפסיד את הבית הלבן כשביידן קיבל רוב דמוקרטי במדינה - וניצח בבחירות ב-2020.

כחלק מקמפיין הבחירות שלו ועל רקע איבוד התמיכה, הנשיא ביידן התייחס לחששות של הקהילה המוסלמית בארצות הברית לגבי המצב ברצועת עזה. הנשיא היה אמור להשתתף בארוחת "איפטאר" מצומצמת לציון חג הרמדאן בבית הלבן, אך חלק מהמוזמנים דחפו את המארגנים לשנות את התוכניות, ולנהל במקום זאת פגישה של הנשיא עם מנהיגי הקהילה המוסלמית - מה שהתפרשכעדות ברורה לחוסר שביעות הרצון של המנהיגים עם מדיניותו של הנשיא באשר למלחמה בעזה.