הושג הסכם חדש ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי

העסקה עדיין טעונה את אישורם של הפרלמנטים הבריטי והאירופי. ר"מ בריטניה התייחס לסגירת העסקה וקרא לה מצוינת. נשיא הנציבות האירופית: "הסכם הוגן ומאוזן לשני הצדדים"

זמן צפייה: 00:19

הסכם חדש ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי הושג היום (חמישי) בפגישה בבריסל, והוא טעון אישורם של הפרלמנטים הבריטי האירופי. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התייחס לסגירת העסקה בטוויטר שלו וכתב: "יש לנו עסקה מצוינת שתסייע לנו לקחת את השליטה חזרה לידינו. כעת הפרמלנט צריך לאשר בשבת את העסקה כדי שנוכל להתקדם לעניינים אחרים שעל סדר היום".

בתוך כך, האיחוד האירופי הודיע לג'ונסון שלא תהיה הארכה נוספת ליציאה מהאיחוד, וכך בריטניה תעזוב בסוף החודש הנוכחי - עם הסכם או בלי.

ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית שהמליץ לאיחוד האירופי לקבל את העסקה כתב בעמוד הטוויטר שלו: "אם יש רצון, יש עסקה. מדובר בהסכם הוגן ומאוזן לשני הצדדים". במסירת ההודעה אודות סגירת העסקה, ראש מפלגת DUP הצפון אירית בפרלמנט הבריטי הודיעה שלא תתמוך בהסכם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לקראת עוד בחירות? הפרלמנט הבריטי יוכל לדחות ברקזיט ללא הסכם

ג'ונסון תמך בברקזיט – וכעת ייאלץ להתמודד עם ההשלכות • פרשנות

האיחוד האירופי אישר דחיית מימוש הברקזיט בחצי שנה

ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית
ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית | צילום: רויטרס

מנהיג הלייבור ויו"ר האופוזיציה, ג'רמי קורבין, התייחס לעסקה ואמר שההסכם שקיבל ג'ונסון "גרוע יותר מזו שקיבלה ראש הממשלה הקודמת תרזה מיי".

ההסכם שהשיג ג'ונסון מגיע על רקע חוק שהעביר בחודש שעבר הפרלמנט הבריטי, בהובלת קורבין ומורדים מהמפלגה השמרנית, חוק שימנע מהממלכה לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם שיאושר על ידי האיחוד ועל ידי הפרלמנט הבריטי.

על פי החוק החדש, אם לא יצליח ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להגיע להסכם עד 19 באוקטובר (כעשרה ימים לפני תאריך העזיבה המיועד) – יוכל הפרלמנט לקבוע דחייה של ביצוע הברקזיט עד 31 בינואר.

כזכור, בחודש יולי נבחר ג'ונסון לתפקיד ראש הממשלה על ידי חברי המפלגה השמרנית. ג'ונסון זכה ל-92,153 קולות, לעומת 46,656 להם זכה שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט. שר החוץ לשעבר, שהתפטר מממשלתה של תרזה מיי על רקע חילוקי דעות על מתווה הברקזיט, ינסה להצליח במקום שבו קודמתו בתפקיד נכשלה, ולהיפרד מהאיחוד האירופי. בפעולתה האחרונה כראש ממשלה, מינתה מיי יועץ ממשלתי לענייני אנטישמיות.