הפרלמנט האירופי קבע: משמרות המהפכה - ארגון טרור

הפרלמנט האירופי ערך הצבעה, בה החליט פה אחד כי משמרות המהפכה של איראן יוגדרו כארגון טרור, ובנוסף - האיחוד האירופי יטיל סנקציות על המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, ועל נשיא הרפובליקה האיסלאמית איבראהים ראיסי

משכן הפרלמנט האירופי בשטרסבורג, צרפת
משכן הפרלמנט האירופי בשטרסבורג, צרפת | צילום: רויטרס

הפרלמנט האירופי ערך היום (חמישי) הצבעה, בה החליט פה אחד כי משמרות המהפכה של איראן יוגדרו כארגון טרור, ובנוסף - האיחוד האירופי יטיל סנקציות על המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, ועל נשיא הרפובליקה האיסלאמית איבראהים ראיסי. כך דווח בערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל".

בשבועות האחרונים, גברו הקולות בקרב בכירי ומדינות האיחוד הקוראים לנקוט בצעד מהסוג הזה, שכן, איראן סיפקה ועודנה מספקת לרוסיה כטב"מים למלחמתה באוקראינה, איראן נוקטת באלימות ממסדית כלפי המפגינים בשטחה תוך שהיא מוציאה להורג פעילי מחאה. לא זו בלבד, באיחוד האירופי זיהו את הקיפאון במשא ומתן על הסכם הגרעין בין המעצמות והרפובליקה האיסלאמית, והם ערים לצעדי ההתרסה של המשטר בטהרן נגד חלק ממדינות האיחוד, ובתוך כך, מעצרים של כמה אזרחים אירופים בשטחי איראן.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, איתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן, איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

יצוין כי החל מאמצע חודש ספטמבר, אלפי מפגינים איראניים פוקדים את רחובות הרפובליקה האיסלאמית כשהם דורשים לשנות את שיטת המשטר במדינה. בשונה ממחאות עבר, "מחאת החג'אב", שהחלה בעקבות מותה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני, היא מחאה פוליטית לכל דבר ועניין, וגם התחילה ככזו. המפגינים מביעים התנגדות לשלטון ואף "מעזים" לקרוא תיגר על הלגיטימיות של המשטר האיראני.

לאורך כל תקופת המחאות באיראן, מדינות אירופה ובפרט בפרלמנט של האיחוד האירופי, הרבו לגנות את הדיכוי של המשטר האיראני ואת מעורבותם של משמרות המהפכה בעניין. יצוין כי לפרלמנט האירופי אין כוח משפטי לדרוש ממדינות האיחוד להטיל על איראן סנקציות, אם כי עיקר ההחלטה האירופית הינה להעביר מסר לאיראן.

ההחלטה התקבלה ברוב של 598 קולות שהצביעו בעד, בעוד ש-9 חברים התנגדו ו-31 נוספים נמנעו. הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור פירושה איסור השתייכות על תושבי מדינות האיחוד - לארגון, ואיסור על עסקים ויצירת קשרים עם הקבוצה. תושב או אזרח שיעבור על כך - יהיה נתון לעונשים כבדים שכן זוהי עבירה פלילית.