ביידן ופוטין נפגשו: "קשה לומר אם היחסים עם ארה"ב ישתפרו"

לאחר שהשניים התבטאו אחד נגד השני בחריפות, נשיאי המעצמות נועדו בפסגה בשוויץ והסכימו על החזרת השגרירים. ביידן: "סיכמנו שנעבוד יחד כדי שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני - זהו אינטרס משותף"

זמן צפייה: 03:36

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש הערב (רביעי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בז'נבה. "השיחות עם ביידן היו אינטנסיביות, דנו ביציבות גרעינית, בקונפליקטים באזור הארקטי ובסוגיית סחר", אמר פוטין לאחר הפגישה. "לא הייתה עוינות במהלך הפגישה, שני הצדדים הראו רצון להבין זה את זה אך קשה לומר אם היחסים עם ארה"ב ישתפרו".

ביידן הגיב גם הוא לפגישתם ואמר כי "אין תחליף לדיאלוג פנים אל פנים בין מנהיגים, מערכת היחסים צריכה להיות יציבה וצפויה". בהמשך הוסיף: "אמרתי לפוטין שהאג'נדה שלי היא לא נגד רוסיה אלא בעד האמריקנים, לא ייסבלו ניסיונות להפר ריבונות דמוקרטית של ארה"ב".

הנשיא האמריקני העלה את הנושא האיראני והבהיר כי "זה אינטרס שלנו כמו של רוסיה להמשיך לעבוד כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני". ובנושא דומה הוסיף שהם "הסכימו לכונן שיח על יציבות ובקרה על התחמשות, אף אחד לא מעוניין במלחמה קרה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המתיחות בדרום נמשכת: לפחות ארבע שריפות מבלוני תבערה בעוטף

הכבל מתנתק – והקרון נופל: תיעוד חדש מאסון הרכבל באיטליה

השופטים קבעו: משפט נתניהו ייעצר ל-3 שבועות ויתחדש ב-5 ביולי

ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בז'נבה | צילום: רויטרס

זוהי הפעם הראשונה שהם נפגשים מאז התמנה ביידן לנשיא ומתח רב שרר בין המנהיגים, במיוחד לאחר התבאטות חריגה של הנשיא האמריקני בחודש מרץ, כשקרא למקבילו "רוצח", והשגריר הרוסי הוחזר לארצו. פוטין הרגיע את הרוחות, הצהיר כי "השגריר יחזור לארה"ב בתוך כחודש" והוסיף שלמרות המתחים "אפשר להגיע להסכמות אחרי הפגישה".

פוטין התייחס לטענות לפיהן רוסיה עומדת מאחורי התקפות סייבר על ארה"ב, ואמר כי "רוב ההתקפות בעולם הגיעו מארה"ב, רוסיה לא מדינת מפתח בנושא". כמו כן, הנשיא הרוסי הוסיף כי המדינות "הסכימו להתחיל לקיים התייעצויות בנוגע לביטחון סייבר".

לגבי אלכסיי נבלני, ראש האופוזיציה לשעבר שנעצר ברוסיה לאחר שהיה ניסיון להרעילו, אמר פוטין כי "נבלני ידע שהוא עובר על החוק ברוסיה וידע שהוא ייעצר אם יגיע, אך הגיע בכל זאת". על המתיחות בחוג הארקטי הוסיף כי "דאגתה של ארה"ב מהמיליטריזציה הרוסית של הקוטב חסרת שחר. רוסיה דואגת לתשתית, על הצדדים לשתף פעולה בנושא".

נשיא ארה"ב התייחס גם הוא לנושא זה ואמר: "זכויות אדם תמיד יהיו נושא על השולחן כי זה חלק מהזהות של אמריקה, לכן נראה את דאגותינו ונמשיך להעלות נושאים שקשורים בזכויות אדם כמו נבלני. זאת הזהות שלנו, אם נבאלני ימות זה יהיה הרסני עבור רוסיה".

כשברקע מתחים רבים בין המדינות, אמר השבוע הנשיא הרוסי בראיון לרשת NBC כי היחסים בין המדינות "בשפל היסטורי". גורם נוסף למתח הרב הוא, כאמור, ריאיון של ביידן מחודש מרץ האחרון בו אמר שפוטין "רוצח", ותגובה חריפה מצד הממשל הרוסי שהגיעה בעקבותיו.