ספרד אישרה "חופשת מחזור": החוק שמכיר בכאבי וסת כימי מחלה

הפרלמנט הספרדי העביר מספר חוקים שנוגעים לנשים ופוריות, בהם הכרה בימי המחזור כימי מחלה בתשלום, מוצרי היגיינה נשיים בחינם בבתי ספר וגלולות למניעת היריון חינם במרכזי בריאות ממשלתיים. החוק מאפשר שלושה עד חמישה ימי מחלה בעת המחזור, ונשים ידרשו להראות אישור רופא

כאבי מחזור

הפרלמנט הספרדי אישר היום (חמישי) מספר הצעות חוק בנושא זכויות הפלה וזכויות לטרנסג'נדרים בקרב בני נוער, כמו גם "חופשת מחזור", ובכך הפכה למדינה הראשונה באירופה שמאפשרת לנשים להיעדר מהעבודה בזמן הווסת החודשית אם הן חשות בכאבים חזקים ולקבל על כך תשלום, כמו יום מחלה רגיל.

החוק החדש מאפשר שלושה ימי מחלה בחודש עקב הווסת החודשית, עם אפשרות להרחיב לחמישה ימים כאשר אישה סובלת מכאבים משתקים או התכווצויות חמורות, בחילה, סחרחורות או הקאות. בדומה ליום המחלה המוכר, כדי לקבל "חופשת מחזור" תצטרך אישה לקבל פתק אישור מרופא, ומערכת הרווחה הציבורית בספרד היא זו שתספוג את העלויות במקום מקום העבודה.

שרת השוויון בספרד, אירן מונטרו, חוגגת מחוץ לבניין הפרלמנט לאחר העברת החוק
שרת השוויון בספרד, אירן מונטרו, חוגגת מחוץ לבניין הפרלמנט לאחר העברת החוק | צילום: מתוך טוויטר

כיום "חופשת מחזור" מקובלת במדינות בודדות בעולם, ביניהם יפן, טאייוון, אינדונזיה, דרום קוריאה וזמביה. חברת הפרלמנט שעומדת מאחורי החקיקה היא אירן מונטרו, השרה לשוויון בספרד, חברת מפלגת השמאל "United We Can", שאמרה בעבר כי "זה כבר לא יהיה נורמלי ללכת לעבודה כשאת בכאבים", והוסיפה כי המהלך יביא לסופם של "הסטיגמה, הבושה והשתיקה סביב הווסת".

בנושא ההפלות, החקיקה החדשה מאפשרת לבנות 16 ו-17 לבצע הפלה ללא אישור הורים. בנוסף לכך השינוי בחוק קובע שניתן לבצע הפלה בבית חולים ממשלתי, כאשר נכון להיום 80% מההפלות בספרד מבוצעות בקליניקות פרטיות עקב אחוז גבוה של רופאים בבתי חולים ציבוריים שמסרבים לבצע את ההליך, כך לפי סוכנות הידיעות AP.

חגיגות הקהילה הטרנסג'נדרית בפרלמנט הספרדי לאחר העברת החוקים
חגיגות הקהילה הטרנסג'נדרית בפרלמנט הספרדי לאחר העברת החוקים | צילום: רויטרס

כמו כן במסגרת החקיקה מוצרי היגיינה לנשים בזמן הווסת יהיו מוצעים בחינם בבתי ספר ובבתי כלא, ובנוסף במרכזי בריאות שמופעלים על ידי הרשויות יהיו מוצעים בחינם גלולות למניעת היריון וגלולות "הבוקר שאחרי". עוד מאפשר החוק לנערים ונערות שביצעו התאמה מגדרית מגיל 16 לשנות את המגדר שלהם בתעודת הזהות באופן חוקי.

לצד התמיכה בהצעה, היו שהזהירו בעבר כי הדבר עלול להוביל לאפלייתן של נשים בשוק התעסוקה: "צריך להיות זהירים עם החלטות מסוג זה", אמרה כריסטינה אנטוננזס, סגנית מזכירת UGT, אחד האיגודים המקצועיים הגדולים במדינה, "אני לא יודעת אם זה עושה לנו, הנשים, שירות רע".

אבל האיגוד המקצועי הגדול השני בספרד, ה-CCOO, תמך בצעד וכינה זאת "התקדמות חקיקה" גדולה שתכיר בבעיה בריאותית ש"התעלמו ממנה" עד כה. "אם לנו הגברים היה מחזור, החוק הזה היה מגיע לפני עשרות שנים, צייץ איניגו ארג'ון, מנהיג מפלגת השמאל "מאס פאיס".