תחקיר בארה"ב: יהודי מסר את המידע שהוביל את הנאצים לאנה פרנק

בתוכנית "60 דקות" הביאו את סיפורו של חוקר FBI שבתחקיר שעשה מצא כי איש עסקים יהודי בשם ארנולד ואן דה-ברג היה "מודיע" של הנאצים ומסר את המידע שהוביל אותם לבית שבו הסתתרה משפחת פרנק: "הוא לא ידע במי מדובר, אבל הוא מסר את המידע"

זמן צפייה: 03:10

האם נפתרה תעלומת בת עשרות שנים? חוקרים לשעבר בבולשת הפדרלית (FBI) טוענים כי איש עסקים יהודי היה זה שהסגיר את אנה פרנק ומשפחתה באמסטרדם במלחמת העולם השנייה. הסיפור המלא הובא בתוכנית התחקירים "60 דקות" הלילה (שני) ברשת CBS.

פרנק בת ה-15 הוחבאה במשך שנתיים יחד עם משפחתה באמסטרדם שבהולנד ולאחר שנתפסה באוגוסט 1944 היא הועברה למחנה ההשמדה ברגן-בלזן, שם נרצחה. לפי התחקיר, איש עסקים יהודים בשם ארנולד ואן דה-ברג שימש כ"מודיע" עבור המשטר הנאצי והוא היה זה שסיפק את המידע שהוביל את הנאצים למשפחת פרנק.

החוקר וינס פנקוק הוא החוקר המוביל שעבד במשך שלושה עשורים ב-FBI ובין היתר רדף אחר קרטלי הסמים בקולומביה. לדבריו, הוא משוכנע שואן דה-ברג הוא האדם האחראי.

"הוא חי עם משפחתו באמסטרדם", סיפר פנקוק לתוכנית התחקירים המובילה. "הוא עשה את זה כדי להציל את משפחתו. אין הריאות שאספנו לא מותירות יותר מדי צל של ספק שהוא האיש שאחראי להסגרתה של פרנק".

ואן דה-ברג מת בשנת 1950. לדברי פנקוק, הוא לא בהכרח ידע במי מדובר, אך הוא סיפק מסמכים ממועצה יהודית שפעלה באמסטרדם והעביר מידע לנאצים על יהודים רבים שמתחבאים בעיר. פנקוק ציין כי שמו של ואן דה-ברג הועלה בחקירה כבר בשנת 1963, אך מסיבה שאינה ברורה לא המשיכו לחקור את הקשר שלו.

לדברי החוקר הוותיק, גם אביה של אנה, אוטו, ידע שואן דה-ברג הוא הבוגד. "בתחקור שערכו עם אוטו פרנק לאחר שחרורו, הוא קיבל מידע אנונימי שבו צוין שמו של ואן דה-ברג כבוגד", סיפר פנקוק. לפני 4 שנים עלו פנקוק וצוותו על עקבותיו של בנו של אדם שהיה מחוקרי הפרשה. אותו בן סיפק לאנשי ה-FBI את אותו פתק.

"זה לא אקדח מעשן, אבל זה אקדח מתחמם עם ראיות וכדור שמחכה להיכנס לקנה", סיפר פנקוק ל"60 דקות".