בחירות האמצע בארה"ב: הדמוקרטים מפתיעים - אין הכרעה ב-2 הבתים

ההצבעה לבחירות האמצע ב-48 מדינות הסתיימה, מג'ורג'יה ועד נבדה שם הקלפיות נסגרו, ולפי שעה המפלגה הרפובליקנית זוכה לרוב זניח בבית הנבחרים. הקרב על הסנאט צמוד - התוצאות עשויות להשתנות בכל רגע. זהו הניצחון הקטן ביותר למפלגת האופוזיציה בבחירות אמצע מזה שלושה עשורים בארה"ב

זמן צפייה: 00:29

ספירת הקולות החלה: בתום ההצבעה לבחירות האמצע בארצות הברית, שם סיימו להצביע ב-48 מדינות, מג'ורג'יה ועד קליפורניה, החל הבוקר (רביעי) הליך ספירת הקולות. לפי שעה, המפלגה הרפובליקנית זוכה לרוב זניח אם כי רוב בבית הנבחרים בעוד שהקרב על הסנאט - נותר צמוד. יודגש כי התוצאות הללו עשויות להשתנות בכל רגע.

בתוך כך, התוצאות הנוכחיות מלמדות כי עד כה, המפלגה הרפובליקנית הצליחה "להפיל" חמישה מושבים דמוקרטיים בבית הנבחרים, פחות מהצפי בסקרים. מאחר והשיגו את הרוב בבית, הם יוכלו לפגוע בסדר היום החקיקתי של הנשיא ביידן ושל מפלגתו. כרגע, טרם ספירת כל הקולות, הרפובליקנים הצליחו להגיע לרוב של 219 חברי קונגרס, כשהרוב המינימלי הנדרש הוא 186 חברים. לדמוקרטים - 216 חברים.

טרם הכריזו על זהותם של כמה חברי בית נבחרים מתוך 435 בסך הכל, וכאמור - המאזן צפוי להשתנות בהתאם להמשך ספירת הקולות. בקרב על הסנאט, נכון לשעה זו, הדמוקרטים הצליחו להעביר מושב סנאט בודד מהמפלגה הרפובליקנית. המאזן כרגע הוא 48 חברי סנאט לכל מפלגה, כשהרוב הנדרש הוא 51. המדינות בהן טרם סיימו לספור את הקולות וככל הנראה יכריעו את זהות הסנאט: ג'ורג'יה ואריזונה שם הדמוקרטים מובילים, ויסקונסין שם הרפובליקנים מובילים, ונבדה - שם המצב כרגע הוא תיקו בין המפלגות.

רבים בארה"ב רואים בניצחון המזערי של הרפובליקנים על הדמוקרטים ככישלון, זאת לאחר שהסקרים האחרונים צפו למפלגה הרפובליקנית ניצחון משמעותי, הן בבית הנבחרים וגם בסנאט. למעשה, זהו הניצחון הקטן ביותר למפלגת אופוזיציה בבחירות אמצע מזה שלושה עשורים בארה"ב. טרם התחילו לספור הקולות, הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ התייחס אמש לבחירות, ואמר: "אם הרפובליקנים ינצחו, אני צריך לקבל את כל הקרדיט. אם הם יפסידו, האשמה היא לא עליי".

מי יזכה לרוב בסנאט ובבית הנבחרים? הנשיא ג'ו ביידן לצד דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נוסף על הבחירות לסנאט ולבית הנבחרים, התקיימו גם בחירות למושלי המדינות השונות. מושלת ניו-יורק קת'י הוקול (דמורקטית), מושל קליפורניה גווין ניוסם (דמוקרטי), מושל פלורידה רון דה-סנטיס (רפובליקני) ומושל טקסס גרג אבוט (רפובליקני) שמרו על תפקידם ויכהנו בו ל-4 שנים נוספות.

מי שעוד הבטיחה את מקומה בבית הנבחרים היא אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, חברת ה"סקווד", שידועה בעוינותה לישראל. כמו כן, לראשונה בהיסטוריה של ארה"ב, נבחרה אישה לכהן בתפקיד מושלת ארקנסו, והיא תכהן בתפקיד מטעם המפלגה הרפובליקנית. היסטוריה נוספת: מושל מרילנד הנבחר ווס מור - מושל מרילנד השחור הראשון לכהן בתפקיד. 

בפנסילבניה המתנדנדת, מדינת מפתח בקרב על השליטה בסנאט האמריקני, אליה הגיעו בשבוע החולף לא פחות מארבעה נשיאים כדי לשכנע את קהל בוחריהם, נבחר לתפקיד המושל - המועמד הדמוקרטי ג'וש שפירו, ש"הביס" את המועמד הרפובליקני דאג מסטריאנו. בתום ספירת הקולות למועמד הסנאט מטעם המדינה, הדמוקרטי ג'ון פטרמן ניצח את ד"ר מהמט אוז הרפובליקני.

הנשיא ביידן והנשיא לשעבר ברק אובמה יחד עם המועמד מטעם המפלגה הדמוקרטית ג'ון פטרמן
הנשיא ביידן והנשיא לשעבר ברק אובמה יחד עם המועמד מטעם המפלגה הדמוקרטית ג'ון פטרמן | צילום: רויטרס

בבחירות האלו ייבחרו בסך הכל 35 חברי סנאט חדשים או מכהנים. בסנאט, הבית העליון של הקונגרס האמריקני מכהנים 2 סנאטורים מכל מדינה. לבית הנבחרים של הקונגרס, הבית התחתון, בו מכהנים מספר יחסי של חברי קונגרס בהתאם לגודל של כל מדינה, נבחרו כל 435 הצירים. כמו כן, 36 מושלי מדינות נבחרו גם הם.

נראה שתוצאות הבחירות עשויות להיות סוג של הצבעת אמון או אי אמון לנשיא ג'ו ביידן, שיחגוג בשבוע הבא את יום הולדתו ה-80. הסקרים האחרונים שפורסמו טרם ההצבעה צפו לו ולמפלגה הדמוקרטית - תבוסה בשני בתים, שלפי הסקרים, הרפובליקנים מובילים וצפויים לקבל רוב בבית הנבחרים. כאשר ביידן זוכה ל-44 אחוזי תמיכה בלבד, על פי הסטטיסטיקה, מדובר על איבוד של 40 עד 50 מושבים בבית הנבחרים.

הקפיטול. וושינגטון די.סי
מקום מושבם של הסנאט ובית הנבחרים - הקפיטול. וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

בסנאט הדמוקרטים מקווים לשמור את השוויון, בזכות היתרון שמעניקה להם סגנית הנשיא, קמלה האריס. עם זאת, אם התחזיות יתממשו, הנשיא ביידן לא יוכל להעביר שום יוזמת חקיקה ללא סיוע רפובליקני, ואין שום סיבה שהוא יקבל כרגע סיוע שכזה, מכיוון שהנשיא לשעבר, דונלנד טראמפ, הצליח להכניס אל תוך המערכת בתור מועמדים יותר מ-300 אנשים בצלמו ובדמותו, וכאלה שמקדמים תיאוריות של מציאות חלופית.

כאמור, אתמול, אזרחי ארצות הברית יצאו להצביע לנציגיהם בבית הנבחרים ובסנאט, בבחירות האמצע. כרגע הנושא שהכי מעניין את האזרחים האמריקנים הוא הנושא הכלכלי, הכולל את יוקר המחייה, האינפלציה וחשש ממיתון כלכלי אפשרי. במקביל, טראמפ הודיע שלשום כי הוא צפוי לספק "הכרזה משמעותית" ב-15.11, באחוזתו במאר-א-לאגו שבפלורידה. לפי הדיווחים האחרונים, טראמפ עשוי להצהיר על ריצה מחודשת לנשיאות בבחירות של 2024.