רגע לפני הבחירות - 5 סיורים שמחברים בין תרבויות, דתות, מגזרים ומגדרים

מפגש עם מארחים מתרבויות שונות, יצירת קיר לשלום, שיח על זהות ישראלית ויהודית, הצצה אל חייהם של בעלי מלאכה ותיירות אזורית משותפת - 5 מיזמים שמקרבים בין לבבות

מרבד ירוק

תקופת הבחירות מעלה לקדמת הבמה נושאים של אחדות מול קיטוב, שלום וביטחון, דת ומדינה, ומציפה סוגיות חברתיות וכלכליות במגזרים שונים בחברה הישראלית.
ליקטנו חמישה מיזמי תיירות/סיורים שעוסקים כדרך קבע בנושאים חברתיים, מחברים בין אוכלוסיות ותרבויות, מקרבים בין לבבות ושמים דגש על ערכים של סובלנות וקבלת השונה.

Nice2Meet – מיזם סיורים אל אנשים מרתקים מתרבויות אחרות

Nice2Meet הוא מיזם סיורים חברתי שמפגיש את הקהל בגובה העיניים והלב עם מארחים ומארחות מתרבויות אחרות. המטרה שלו לקרב לבבות, לשבור סטיגמות ופחדים ולהפגיש בין האוכלוסיות השונות שבחברה הישראלית.

הדס שמואלי, יזמה את Nice2Meet לאחר שטיילה בעולם ופגשה אנשים מרקע אתני, תרבותי ודתי שונה, היא חשה כי דווקא פה בארץ, שיש בה ריכוז של כל כך הרבה תרבויות – לא באמת יוצא לנו להכיר אחד את השני, ומה שאנחנו שומעים וחושבים על "האחר" לרוב הוא בהקשר שלילי או מלא בסטיגמות.

היא החליטה להשתמש בקשריה עם נציגים של קהילות שונות ורתמה אותם למשימה: לארח קבוצות ולהסביר על חייהם ותרבותם בצורה פתוחה ואמיתית. הסיורים מתקיימים ביפו ובדרום תל אביב (שכונת שפירא ושכונת התקווה) וכוללים מפגש עם 2-3 מארחים, בין האירוח בבתים נכנסים לתוך השכונות ומכירים את הסיפור של המקום. לאחרונה השיקה הדס סיור חדש, בבני ברק, סיור עומק והיכרות עם החברה החרדית.

מה שמייחד את הסיורים הינו המפגש הבלתי אמצעי עם מארחים מעדות, דתות ותרבויות שונות - נוצרים, מוסלמים, יהודים, מהגרים ועוד כמו גם העובדה שהמיזם תומך בעסקים ובמארחים המקומיים ומאפשר להם להתפרנס בכבוד.

האתר של Nice2Meet

הדס שמואלי- אירוח בקולקטיב נשים אפריקאיות בדרום תל אביב
אירוח בקולקטיב נשים אפריקאיות בדרום תל אביב. תמונה באדיבות: הדס שמואלי

Artour – מסע על עולמם המרתק של בעלי המלאכה והיוצרים בישראל

מיזם התיירות החברתי "מקצועות שנעלמים מן העולם" הינו מיזם סיורים מרגש בו מתאפשרת הצצה נדירה אל חייהם של בעלי מלאכה שמקצועם הולך ונעלם מן העולם. בסיורים תשמעו את סיפור הישרדותם יוצא הדופן של היוצרים השונים, אשר שרדו מלחמות, מיתון, יבוא מסיבי מהמזרח הרחוק וטכנולוגיה מתפתחת שהשאירה אותם מאחור.

המיזם הוקם בשנת 2015  על ידי מיטל כץ במטרה לתת מענה משולב לבעלי המלאכה והאומנים הוותיקים שמקצועם פס מן העולם או שהם מתקשים בהישרדות. הסיורים מאפשרים לתעד עסקים וותיקים בכל הארץ ולתמוך בהם בכבוד.

במסגרת המיזם ישנם מספר סיורים כדוגמת סיור 'מקצועות נעלמים'  - סיור ייחודי המציג את העסקים הוותיקים  ברחוב אלנבי (בולים, שענים, גובלנים, צלמניות ועוד) או בעלי המלאכה בפלורנטין/שכונת שפירא (כורך ספרים, נפח ברזל, אומן כלי כסף, רסטורטור של רהיטים, יצרן אריחים מצוירים ועוד) הכולל הדגמות וסיפורים אישיים הנוגעים בזכרונות הילדות של כולנו.

אחד הסיורים החדשים הוא סיור "מקצועות נעלמים - אנשי האדמה" המשלב בין מספר סוגי חקלאות שנבחרו בקפידה. בסיור תסופר סיפורה של החקלאות הישראלית דרך עיניהם של חקלאים מקומיים המחזיקים בעיסוק ייחודי הנאבק על קיומו.

האתר של Artour

שעניית שלמן -אלנבי. צילום הדס אלדר
שעניית שלמן -אלנבי. צילום הדס אלדר

נתיב לשלום - יחד יוצרים תקווה

"נתיב לשלום"- הינו מרכז מבקרים שבמרכזו  יצירת פסיפס משותפת, של אלפי אנשים יחדיו, למען התקווה, האהבה והשמחה בין בני האדם, היצירה נמצאת על חומת הגבול המפרידה בין רצועת עזה לישראל, בסמוך לבתי מושב נתיב העשרה.

היצירה הנראית למתבונן משני צידי החומה, משתרעת על גבי חומות המגן האפורות ומשנה לחלוטין את אוירת המקום. את הפרוייקט יזמה צמרת זמיר, קרמיקאית מנציב העשרה, במטרה ליצור תקווה הדדית כדרך לפתרון בעיות ואמונה בכוחה של עשייה משותפת למען חיים יפים. צמרת הקימה בנתיב העשרה מרכז מבקרים בו צופים בסרט"החיים בצל החומה", מתוודעים לחיים בעוטף עזה ויוצאים לסיורים מודרכים אל חומת הפסיפס. המבקרים במרכז יכולים לקחת חלק פעיל ביצירת קיר לשלום, כל אורח כותב משאלה אישית על גבי אריח פסיפס צבעוני חלקי הפסיפס מיוצרים בעבודת יד בסדנת נתיב לשלום. לאחר מכן ניתן להמשיך לנסיעה משותפת לחומת נתיב לשלום ולהדביק את האבן על גבי החומה. 

לדברי צמרת "יצירה משותפת מביאה עוצמה, מספר החלקים על החומה , מרמז לנו על הכמות העצומה של המבקרים שבחרו להטביע חותמם ומשאלותיהם לעתיד טוב יותר, כל משתתף לוקח עימו את התקווה לשלום וממשיך להפיצה בדרכים נוספות".

פרטים נוספים באתר של נתיב לשלום

נתיב לשלום. צילום: מעיין זמיר
חומת נתיב לשלום. צילום: מעיין זמיר

כתבות נוספות ב- Mood

בינ"ה - סיורים חברתיים

בינ"ה היא התנועה ליהדות חברתית, המקדמת תרבות יהודית הפתוחה לכולם, בדגש על צדק חברתי ובנייה קהילתית. הסיורים החברתיים של בינ”ה מזמינים ארגונים, חברות וקבוצות מבוגרים למפגש בלתי-אמצעי עם צדדים שונים בחברה הישראלית. הסיורים מאפשרים קיום שיח מורכב ומעמיק סביב החברה הישראלית וזהות יהודית וישראלית.

הסיורים מתקיימים בארבע ערים שונות - תל אביב, באר שבע, חיפה וירושלים. כך למשל הסיור 'במקום הכי נמוך בתל אביב' חושף את הפערים הכלכליים, החברתיים והתרבותיים הקיימים במציאות הישראלית, סיור 'מסורת מול חידוש', בבאר שבע, הינו בעקבות הסוגיות חברתיות שהעסיקו את העיר באר שבע מאז ראשית ההתיישבות היהודית ועד היום.  הסיור בחיפה מתמקד בזהויות היהודיות בעיר חיפה ובריבוי הקולות והזרמים באחת מהערים ההטרוגניות בישראל ואילו הסיור בירושלים משקף את הפערים והקונפליקטים, כמו גם נקודות מפגש, הידברות וחיבור בחברה הישראלית.

האתר של בינ"ה

מרבד ירוק קציר
משעול הציפור - ואדי ערה. צילום: מיכל בן ארי מנור

מרבד ירוק ואדי עארה

"מרבד ירוק ואדי עארה" נארג על ידי תושבי המקום, יהודים וערבים: מדריכי טיולים, אנשי תיירות, מדע, חינוך ואנשי עסקים. המקדמים את התיירות באזור וואדי עארה. חברי מרבד ירוק מאמינים כי דרך התיירות אפשר לחזק את רקמת האזור ולטפח את התדמית החיובית של האזור וכלכלת תושביו. הם שואפים לקדם על בסיס תיירותי/כלכלי פרויקטים חינוכיים וסביבתיים משותפים בדרך לקשר אמיתי וחזק בין כל תושבי האזור. 

בעמותה פעילים מבחר מורי דרך מוסמכים ובין שלל הסיורים שמציעה העמותה בקרוב תמצאו סיור בעקבות המסיק בו מכירים בתי בד שונים - בית בד בן 100 שנה בקיבוץ עין שמר, בית בד מודרני בברטעה ומתנסים במסיק (תאריך 12.11) או טיולים מודרכים להיכרות עם אום אל פאחם ואנשיה במסגרת פסטיבל אתערפו עלינא (פסטיבל תיירות, אירוח, היכרות, תרבות, אמנות ואוכל) שייערך באום אל פאחם בשבת הקרובה (29.10). בסיורים באום אל פאחם תראו את העושר הארכיטקטוני של בתי הראשונים ומרכז ארבע השכונות, תצאו לתצפית על העיר ועל וואדי ערה וגולת הכותרת - מפגש על כוס קפה וסדנת מועג'נאת (בצקים ממולאים בגבינה וזעתר) בבית משפחה מארחת.

באתר של מרבד ירוק תוכלו להתוודע לעוד שלל יוזמות תיירותיות באיזור.