זכרון קצר: האם למרות הכל התייר הישראלי יבחר לטוס הקיץ לטורקיה

"השאלה אינה האם הישראלים יחזרו לטוס לטורקיה, אלא כמה מהר הם יחזרו לטורקיה" ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מפתיע וטוען כי טורקיה תחזור מהר לככב על מפת היעדים. בדקנו איתו למה, מתי ואיך

טורקיה
טורקיה - האם הישראלים ישובו אליה? | צילום: Shutterstock

למה לדעתך הישראלים יחזרו לטורקיה?

נתחיל עם נתונים: בשנת 2023 טורקיה הייתה היעד המבוקר ביותר של ישראלים, עם 2.3 מיליון מבקרים מישראל, שהם 11 אחוז מנתח השוק.

רב הישראלים שטסו לטורקיה טסו עם טורקיש ופגסוס, שהחזיקו עד למלחמה בכ-8.5 אחוז מהיקף התעבורה של נתב"ג.

הישראלים אוהבים את טורקיה, זה יעד קרוב, עם טיסה ישירה, זול, מותאם למה שהרבה ישראלים מחפשים בחופשה שלהם ובעיקר נותן תמורה לכסף.

יעד שיודע להציע חוויה ברמה מאד גבוהה ומגוון בהיצע שלו. גם אורבני, גם חופים, גם השתלות שיער ושיניים. בשורה התחתונה מרבית הישראלים ביקרו בטורקיה וחזרו ממנה עם חוויה חיובית ולכן הם ירצו לחזור.

Kastamonu Gzelcehisar
טורקיה: יעד מגוון | צילום: TGA

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

כל זה היה לפני התגובה של טורקיה במהלך המלחמה

זו לא פעם ראשונה שיש משברים ביחסים עם טורקיה ואזהרות מסע אליה. ברגע שאזהרת המסע תקטן הישראלים יחזרו. יש כאן דפוס שחוזר על עצמו מבחינה היסטורית. הנימוק המרכזי יהיה כלכלי.

התייר הישראלי ייתן את הדעת במיוחד בשאלת value for money, במיוחד לאור היחלשות השקל, הירידה בצמיחה ובנוסף על כך שישראל עם יוקר המוצר הגבוה ביותר ב-OECD, מה שלהערכתי יוביל להתגברות התיירות היוצאת למדינות קרובות וזולות שנותנות תמורה מלאה לכסף שלהם ואין עוד יעד שעושה את זה טוב כמו טורקיה.

People Take Part In A Pro Palestinian Rally In Istanbul הפגנה פרו פלשתינאית באיסטנבול טורקיה
הפגנה פרו פלשתינאית באיסטנבול | צילום: רויטרס

 

הפעם נראה לי שהמשבר הרבה יותר חמור

אכן, הפעם המקרה יותר חמור וזה אומר שההתאוששות תקרה יותר לאט ובפסח 2024 הישראלים עדיין לא יטוסו לטורקיה. אבל עם היציאה ההדרגתית מהמשבר אני מאמין שטורקיה תהיה בין היעדים הראשונים שהתייר הישראלי ירצה לשוב אליו.

בואי נעשה פאסט פורוורד לחודש יולי. ישראלי שטס כל קיץ לטורקיה ישקול את יוון, אבל יוון נמצאת כעת במצב של תיירות יתר, כך גם ספרד ופורטוגל וזה משפיע מאד על המחירים שהתייקרו.

הוא יבדוק כמה עולה חופש באנטליה ויראה שזה הרבה יותר זול ויאמר לעצמו "זו רק אנטליה, זו לא ממש טורקיה" וזה יהווה את הפתח לחזרתו לטורקיה. הוא לא יצהיר שטורקיה היא המדינה האהובה עליו, אבל בהחלט יתייחס אליה כאל היעד הכי פרקטי.

בנוסף, אנחנו מסתכלים על התחום דרך הפריזמה של החברה היהודית. אבל הרבה מהלקוחות של טורקיה הם מהמגזר הערבי. הם לא ירגישו לא נח או מאויימים בטורקיה. הילדים שלהם לא יצעקו בעברית ברחוב או במלון ולכן הם ימשיכו לטוס לטורקיה. יחזרו עם חוויות טובות וישפיעו גם על המגזר היהודי, כי החברה הערבית איננה מנותקת מהחברה היהודית.

עוד שיקול, שחשוב לקחת בחשבון זה הנושא של שער המטבע. יש פיחות בערך השקל, וזה עוד מרכיב שמשפיע על הזמנות של חופשות בהם לא משלמים ביורו או בדולרים.

אנטליה טורקיה
המלונות סופר מפנקים - הבריכה במלון NG | צילום: אבנית סטרולוב

 

מה לגבי יעדים חלופיים לטורקיה כמו יוון בולגריה או גיאורגיה?

אין לי ספק שליוון תהיה שנה מאד מוצלחת מבחינת כמות הישראלים שיבקרו בה. אבל מתוך 2.3 מיליון תיירים שביקרו בטורקיה לדעתי רק אחוז קטן ימיר את את טורקיה ביוון, בולגריה או כגיאורגיה כי אין להן את היכולת המלאה מבחינת תשתיות תיירות והיצע לספק את מה שטורקיה מספקת.

 

האם המלחמה תשנה את דרך ההתנהלות של ישראלים בטורקיה?

ניתן להניח כי בקרב חלק מהנוסעים הישראלים לטורקיה נראה התנהגויות של הצנעת הזהות הישראלית והפחתת סממנים ישראלים. במקביל, אנו מצפים לראות התנהגויות אלה גם בקרב ישראלים הנוסעים ליעדים כגון פריז ולונדון.

איסטנבול Eyup,sultan,camii,,istanbul,,turkey
דין איסטנבול כדין לונדון ופריז | צילום: shutterstock

 

יש גם את הצד הטורקי - אולי בכל לא יהיו טיסות לטורקיה? 

אני בהחלט רוצה לחדד שהחזרה של ישראלים לטורקיה בהיקפים משמעותיים כמובן תלוייה בפעילות של חברות התעופה הטורקיות (טורקיש ופגסוס), אשר החזיקו בנתח שוק של 8.5% מהיקף הפעילות בנתב"ג ב-2023. הצעדים הכלכליים שטורקיה נוקטת כרגע מול ישראל כמובן עלולים לעכב את חזרתן של חברות תעופה אלה, ובכך לשבש את חזרת התיירות ליעד. אני מאד מקווה שטורקיש איירליינס יחזרו לארץ, בעיקר כדי שתהיה תחרות ואז המחירים ירדו.

לגבי טורקיה עצמה - מבחינה גלובלית טורקיה עשתה קפיצה מטורפת בתקופת הקורונה. מיעד שנע בין 30-40 מיליון תיירים בשנה, הוא קפץ למעל 50 מיליון תיירים בשנה והפך לשחקן משמעותי המדורג במקום הרביעי מבחינת פופולאריות. עם אחוז מאד גדול של תיירות רוסית.

ארדואן יכול להחליט מבחינה פוליטית שהוא לא רוצה וצריך תיירים מישראל ולא יחזיר את טורקיש, אבל התיירנים הטורקיים, בשטח, אוהבים את הישראלים. יש פער אדיר בטורקיה בין המישור הפוליטי ובין רמת התיירן, או אפילו האזרח הפשוט כי מרבית הטורקים לא אוהבים את ארדואן.

בשורה התחתונה הנחת הבסיס שלי היא שהעולם, למרות הכל, צועד למקום טוב יותר וגם ישראל תפסע לעבר נורמליזציה תיירותית, שכוללת, בין היתר, חזרה לטורקיה.

ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת
ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת | צילום: מישל אמזלג