טקילה סאן רייז - חופשה נוסח מקסיקו בבאחה קליפורניה

היום חוגגים במקסיקו את "יום המתים" הססגוני, אבנית סטרולוב ביקרה בעיירה המקסיקנית לורטו, פגשה אריות ים ולוויתנים וחזרה עם המלצות פיקנטיות

Loreto Promenade Sunset

ביומיים הראשונים של חודש נובמבר חוגגים במקסיקו את יום המתים, Dia De Los Muerto המוקדש לזכרם של אבות המשפחה שהלכו לעולמם. על אף שמו, הכרוך במתים, זהו למעשה חג עליז בו מתקיימות חגיגות, בהן מוקירים המקסיקנים את מתיהם, ומאמינים כי ביום זה מגיעים המתים לבקר את קרוביהם החיים ולכן הם עושים הכל כדי להנעים עליהם את הביקור. לחג יש אופי של קרנבל, בכיכרות וברחובות משוטטות להקות נגנים מסורתיות הנקראות מריאצ'י (Mariaci) ובכנסיות מתנהלות תפילות מיוחדות לחג. חלק מהחוגגים צובעים את פנייהם כמו גולגולות, מתחפשים לשלדים ורוקדים עד אור הבוקר.

בתי הקברות הופכים לסביבה שוקקת חיים ורועשת, וכבר כחודש לפני מתחילים לקשט את הרחובות בגולגלות המפורסמות ובשלדים.

לאחרונה ביקרתי בעיירה לורטו שבמדינת באחה קליפורניה שבמקסיקו, התרשמתי מהקישוטים לקראת חג המתים ואספתי לכם שמונה דברים שאסור לפספס באזור.

* הצילומים בכתבה, למעט אם מצויין אחרת, צולמו על ידי הצלם מתן הירש.

חג המתים המקסיקני. צילום: אבנית סטרולוב
יום המתים המקסיקני. צילום: אבנית סטרולוב

 

באחה קליפורניה - נעים להכיר

באחה קליפורניה הוא חצי אי קסום, השוכן בין ים קורטז (מפרץ קליפורניה) לבין האוקינוס השקט. "באחה", פירושו התחתית, כדי להפריד אותו ממדינת קליפורניה העילית, הלוא היא קליפורניה שבארה"ב. אורכו של האי כ1250 ק"מ, עשירים בנופים, חופים ואטרקציות.

אני התארחתי בוילה מפוארת על שפת הים, בעיירה הציורית לורטו, הממוקמת 506 ק"מ צפונית לקאבו סן לוקס, אחת העיירות הכי מפורסמות בבאחה קליפורניה. אל לורטו ניתן להגיע בטיסה מפיניקס, דאלאס, לוס אנג'לס, או מטיחואנה. המעבר בין סן דייגו שבארה"ב ובין טיחואנה שבמקסיקו נעשה באופן רגלי. אבל אל תטעו לדמיין את יציאת מצרים, בה הולכים שעות בשמש הקופחת עם מקל ותרמיל. חונים בצורה מסודרת בסן דייגו, ממלאים טופס במחשב, וכעבור 5 דקות הליכה מגיעים אל התמרור הכי מוזר שראיתי בחיים: מקסיקו ימינה, ארה"ב שמאלה. מבלי לצאת מן הבניין, ממשיכים מספר צעדים נוסף ומגיעים אל שדה התעופה.

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
לורטו, מקסיקו. צילום: מתן הירש

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
המרינה של לורטו. צילום: מתן הירש

 

1. סיור בעיירה לורטו Loreto

לורטו היא עיירה קטנה, בת כ-20,000 תושבים. העיירה, שהייתה אחד המקומות הראשונים בהם התיישבו הכובשים הספרדים בבאחה קליפורניה, היא כיום עיירה קולוניאלית יוקרתית ומלאת קסם עם רחובות מפותלים הגדושים בפנינים ארכיטקטוניות ומבנים מרשימים, בעלי היסטוריה בת מאות שנים. למשל תמצאו כאן את בית העירייה היפה, את מבנה Nuestra Senora de Loreto, המיסיון הראשון שאי פעם נבנה בתוך עיר ועוד. כמובן שלצד המבנים ההיסטוריים תמצאו כאן שפע מסעדות, חנויות אומנות ועוד.

העיירה ממוקמת על מפרץ קליפורניה, ואני ממליצה לצעוד לאורך הים, לראות את הירח המרשים משתקף על פני המים, את השלט הצבעוני עם שם העיירה ופסל הלווייתנים.

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
עיירה של אריות ים. צילום: מתן הירש

 

2. לפגוש דולפינים ואריות ים  

ממש בצמוד לעיירה לורטו, בים קורטז, נמצא הפארק הלאומי מפרץ לורטו - Parque Nacional Bahía de Loreto. הפארק הוקם ביולי 1996, והוכרז בשנת 2005 כאתר מורשת של אונסק"ו, ולא בכדי. מדובר בגן עדן אמיתי, מבחינת צמחיה, בעלי חיים, נופים ואוירה.  הפארק משתרע על פני כ-200,000 דונמים, מהם כ-12% הם איים סלעיים. ניתן למצוא בפארק חמישה איים מרכזיים (בלתי מיושבים), ומעל 800 מיני בעלי חיים ימיים, אשר חלקם ייחודיים לאזור זה בלבד, וחלקם בסכנת הכחדה. סיור (בסירה) בין האיים בפארק הוא חוויה קסומה.  

הפארק משופע באריות ים, אותם ניתן לראות רובצים על הסלעים, מנהלים שיחות ערניות (שלא לומר קרב צעקות), שוחים, מקפצים בים (חושבים שהם דולפינים כנראה), והכי הכי מצחיק – משתזפים על הגב במים, כך שכפות הרגלים והראשים שלהם בולטים החוצה.

בנקודות מסוימות ניתן להיכנס למים ולשחות לידם, או אז מבינים עד כמה עצומות החיות הללו.

בנוסף, הקפטנים המקומיים מכירים את הנקודות המדויקות בהן שוחים הדולפינים, וזכינו לראות הופעה מרשימה של להקות דולפינים ששחו סביבנו וקיפצו לקולות הצהלה שלנו.

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
מופע של דולפין. צילום: מתן הירש

 

3. ביקור בקורונדו איילנד

האי קורונדו הוא אחד מחמשת האיים הגדולים שבשמורת מפרץ לורטו, והוא, ביחד עם כל השמורה, הוכרז כאתר מורשת של אונסק"ו. האי הוא למעשה לוע של הר געש רודם (הפעילות האחרונה שלו הייתה במאה ה-16). כעת עצמו לרגע את עיניכם ודמיינו – חול לבן, שמים בהירים, מים צלולים בגווני טורקיז, שקט ושלווה. לא משנה איזה גן עדן דמיינתם, הוא מחוויר לעומת החופים המושלמים של האי. מומלץ להגיע לכאן לשחייה קצרה, לשייט על קיאקים או סתם לרביצה על החוף. בנוסף יש באי מסלולי הליכה מוסדרים, העוברים בין חולות, צמחיה ותצורות געשיות.  

אל תשכחו להביא אתכם שנורקל, למרות שהמים כה צלולים עד כי הראות בהם מושלמת, וניתן לראות בעין את כל הדגה והעושר הימי שמתחתיהם. ההגעה לכאן אורכת כ-45 דקות בסירה וניתן לשלב עם סיבוב מקדים לצפיה בדולפינים ובאריות הים.

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
קורנדו איילנד. צילום: מתן הירש

לורטו מקסיקו.
קורנדו איילנד. צילום: אבנית סטרולוב

 

4. טיול למיסיון לה חבאייר

במרחק של כשעה נסיעה מלורטו, נמצאת העיירה לה חבאייר. כאן נמצא את מיסיון לה חבאייר, או בשמו הרשמי Misión San Francisco Xavier de Viggé-Biaundó, שהינו אחד המיסיונים הכי שמורים בכל באחה קליפורניה. הנסיעה לכאן עוברת דרך הרים וקניונים מרשימים, וניתן לשלב טיול הליכה בדרך. המיסיון העתיק נבנה בשנת 1699, כתחליף למיסיון העתיק שבלורטו, אשר סבל ממחסור במים. המיסיון בסן חבאייר סבל עם השנים ממרד של המקומיים וממחסור במים אף הוא, ואף הועתק למספר מקומות במהלך השנים.

עד 1817 היה נטוש, אך כיום הכנסייה שוחזרה ומתוחזקת ע"י המכון הלאומי לאנתרופולוגיה והיסטוריה של מקסיקו.

מדובר במבנה קטנטן הממוקם בעיירה אותנטית. בצד המיסיון יש מוזיאון קטנטן, ולידו מספר מקומיים המוכרים יינות ומאפים מקומיים מעשי ידם (היין האדום הכי טעים ששתינו במקסיקו).

תמורת כ-10 פזו ("תרומה") תוכלו להמשיך בהליכה קצרה מאחורי המיסיון בדרך יפהפייה העוברת ליד מבריכת אגירת מים, ובין אמות מים זורמות, ואשר מגיעה אל עץ זית עתיק ומיוחד, מקור גאוות המקומיים. סיור מודרך של כ-4 שעות אל המיסיון, הכולל גם ארוחת צהריים עולה בסביבות 75$.

כתבות נוספות ב- Mood

 

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
סן חבאייר רוד. צילום: מתן הירש

 

5. לצאת למסלולים רגליים

באזור לורטו וסביבתה קיימים מגוון של אפשרויות לטיולים רגליים. אמנם האזור נחשב מדברי, אך בעונת הגשם זורמים כאן נחלים ומפלים. 3 מסלולים מומלצים הם קניון Mesquite Canyon, הממוקם כחצי שעה מלורטו, Tabor Canion, הממוקם כ-20 דקות מלורטו ו San Javier Road, טיול אשר ניתן לשלב עם הנסיעה למיסיון סן חבאייר.

החודשים המומלצים למסלולי ההליכה הם בין אוקטובר ליוני. לתשומת לבכם – בקיץ המסלולים עלולים להיות חמים מאד, ובחורף קיימת סכנת שיטפונות. יש להתייעץ עם מדריך מקומי לפני היציאה למסלול.

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
מסלולי הליכה בנופים מגוונים. צילום: מתן הירש

 

6. לאכול אוכל מקסיקני

מה עוד אפשר לומר על אוכל מקסיקני שטרם נאמר? שהכל מוגש לצד אורז ושעועית? או בטורטייה? האוכל בלורטו מצוין, למדנו להבדיל בין טוסטאדאס, טאקוס, אנצ'לדה ושאר חבריהם. לאור קרבתה לים, האוכל בלורטו מורכב משילוב של אוכל מקסיקני בלוויית פירות ים ודגים. שילוב נוסף שהתפתח באזור הוא מסעדות המגישות אוכל מקסיקני לצד אוכל איטלקי. שתי מסעדות מומלצות בלורטו הן Orlando,המתמחה באוכל מקסיקני ו Luna, המגישה מאכלים איטלקיים.

צילום: מתן הירש
זנב של לוויתן...צילום: מתן הירש

 

7. צפייה בלוויתנים 

אזור באחה קליפורניה הוא אחד האזורים המומלצים לצפייה בלוויתנים. 9 מינים שונים של לוויתנים עוברים כאן בעת נדידתם מאלסקה לקו המשווה, בחיפושם אחרי מזג אויר נעים וחמים ומזון. החודשים המומלצים לצפייה בבעלי חיים אצילים אלו הם בחודשים ינואר-מרץ. בין היתר ניתן לפגוש כאן לוויתנים כחולים, לוויתנים גיבנים וכמויות אדירות של לוויתנים אפורים.

זאת ועוד שהלוויתנים הכחולים, שהינם בעלי החיים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ מגיעים לאזור על מנת ללדת, וכך גם הלוויתנים האפורים. הלוויתנים האפורים באזור באחה קליפורניה ידועים כבעלי חיים ידידותיים, שאינם מהססים להתקרב אל בני האדם. 

לורטו מקסיקו. צילום: מתן הירש
השקנאים, הדייגים הכי מוכשרים בסביבה. צילום: מתן הירש

 

8. לדוג דגים

פעילות נוספת אשר אהובה מאד על המקומיים כאן, ולא רק, היא דייג. יש משהו מיוחד בשקט המדיטטיבי שלך עם הים וההמתנה. מאחר ובים קורטז יש מאות בעלי חיים ימיים, הדייג כאן מקובל, ותמצאו כאן לא מעט אנשים העוסקים בדייג. המקומיים יודעים מהם הדגים המותרים לאכילה, ומה לא, ואילו דגים נמצאים במיעוט וחל איסור לדוג אותם. אנחנו דגנו דג אל דוראדו ענק, שסיפק לנו ארוחת ערב מופלאה של דג צלוי, סביצ'ה וסשימי.

* אבנית (ניתי) סטרולוב היא מדריכת טיולי בוטיק ובעלת הבלוג ואתר הטיולים טיולים ורגעי אושר. עמוד האינסטגרם של אבנית