קיץ על החוף: חופשת קיץ בשלושה יעדים קסומים ולא מוכרים לישראלים

עיירת דייגים ציורית בריביירה האיטלקית, עיירת קייט יפהפייה בצפון גרמניה ואי לרומנטיקנים ובעלי נפש פיוטית באסטוניה. בלוגרית הטיולים גילי מצא גילתה 3 יעדי קיץ, שאינם "על המפה" האופיינית של המטייל הישראלי, שנראים כאילו יצאו מברושור של חופשה מושלמת

העיירה היפה קאמולי באיטליה
העיירה היפה קאמולי באיטליה | צילום: גילי מצא

* גילי מצא היא עיתונאית-צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". עמוד האינסטגרם של גילי

קאמולי (Camogli) - עיירת הדייגים המדהימה בריבייירה האיטלקית

העיירה קאמולי, היא המלכה הסודית של הצ'ינקווה טרה, הלוא הם חמשת הכפרים הססגוניים בצפון מערב הריביירה האיטלקית. קאמולי היא עיירת דייגים ציורית על חוף הים הליגורי, שמתחבאת מתחת לרכס ההרים ושמורת הטבע של פורטופינו, העיירה הפוטוגנית של הסלבים ועשירי תבל.

מקור שמה של קאמולי הוא "בתי הנשים", בשיבוש קל באיטלקית. גברי העיירה היו בעבר, סוחרים ודייגים שנעדרו מהבית לתקופות ארוכות ונשותיהם נהגו לצפות מחלונות הבתים אל הים, בתקווה לראות אותם שבים.

המעגן של קאמולי איטליה
המעגן של קאמולי | צילום: גילי מצא

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

מה יש לראות ולעשות בעיירה:

אנחנו התעכבנו ברחוב הראשי הצר והארוך, שיורדים אליו במדרגות מתחנת הרכבת. יש פה בתי מגורים צפופים וגבוהים, עם גרמי מדרגות צרים וחזיתות מפוארות, בציורי פרסקו בצבעים פסטליים מרהיבים.

עצרנו בכיכר ה"פאלאצאטה" עם עשרות בניינים בני 6–8 קומות. בעצלתיים ירדנו לנמל המהפנט ולא יכולנו לזוז, ממסעדה פיצית, שורה ראשונה למעגן הסירות. טעמנו סרדינים טריים על הגריל, פוקאצ'ה אזורית עם גבינה, לגמנו אספרסו ונכנסו למוד של בהייה. רק כאשר קמנו ראינו שיש פה טיילת מרהיבה, עם קרוסלת ענק מזמרת, בוטיקים אופנתיים ווייב של פאר אלגנטי.

ממש על חוף הים נמצאים מנזר סן פרוטוסו (Abbazia di San Fruttuoso. כנסיית סנטה מריה אסונטה ומבצר הדרגונארה, החצוב בסלע castello della Dragonara.

איך מגיעים: ממילאנו -נוסעים בכביש המהיר A7 לכיוון גנואה ומשם ממשיכים כמפורט למעלה. הנסיעה אורכת כשעתיים, אולם הדרך הכי נוחה היא להגיע ברכבת מגנואה.

שימו לב: בקיץ המקום עלול להיות מפוצץ בתיירים, החופים עמוסים לעייפה ומחירי הלינה נוסקים. אם תוכלו להגיע בספטמבר-אוקטובר זה יהיה מושלם.

החוף של קאמולי באיטליה
החוף של קאמולי | צילום: גילי מצא

 

ורנמונדה (Warnemunde) - עיירת הקייט הססגונית בצפון גרמניה 

עיירת הקיץ הכי יפה שראיתי, נמצאת שעתיים וחצי מברלין. הגעתי לורנמונדה באמצעות קרוז בים הבלטי, הדרך השכיחה לתור פה. העיירה הזו, שהייתה גם בעברה כפר דייגים, עושה הומאז' מושלם לעיירות קייט תוססות מהמאה הקודמת.

היא כל-כך מגוונת וגדולה, שכמעט החמצתי את החלקים השונים שלה:תעלת מים עם שני גשרים ומסעדות דגים, סימטאות ציוריות שופעות חנויות, גלריות, נגני רחוב ודוכנים.

השוס הגדול הוא רצועת חוף באורך של כ -3 ק"מ, שנכנסת לקטגוריית העילית של "דגל כחול", בזכות ניקיון המים, החופים והשירותים הנילווים, כולל הנגשה. החול העדין, שמגיע מדיונה נחצה עם טיילת רוחבית נהדרת לריצה, הליכה ודיווש. למי שמתעניין יש גם חופי נודיסטים.

סמלי העיירה הם כסאות הנח האייקוניים- Strandkorbe, שהומצאו על-ידי קולע סלים מהעיירה רוסטוק הסמוכה, הגרמני וילהלם ברטלמן בשנת 1882. הכסאות בצבעי כחול-לבן אף כיכבו בסרט הוליוודי בשם "המכבסה".

כסאות הנוח האייקונים של ורנמונדה גרמניה
כסאות הנוח האייקונים של ורנמונדה | צילום: גילי מצא

 

אפשר גם לבקר ברוסטוק

בסמוך לורנמונדה נמצאת העיר רוסטוק (Rostock), עיר נמל חשובה היסטורית, עם חזיתות ארכיטקטוניות מרשימות, עשויות מלבנים שרופות אדומות מתקופת ההַאנזֶה. האוניברסיטה של העיר, נחשבת לאחת האוניברסיטאות העתיקות בעולם. מומלץ לעצור לביקור בכנסייה העתיקה של העיר St. Marien church Rostock בה יש שעון אסטרונומי ייחודי. לחובבי קניות- זה היעד האטרקטיבי ביותר בקרוז בים הבלטי.

דרכי הגעה: מברלין לורנמונדה, כשעתיים וחצי ברכבת, 236 ק"מ בנהיגה. הדרך השכיחה היא באמצעות קרוז בים הבלטי.

מעגן הסירות של ורנמונדה גרמניה
מעגן הסירות של ורנמונדה | צילום: גילי מצא

 

סארמה (Saaremaa) - האי הגדול ביותר באסטוניה

המדינות הבלטיות הלוא הן אסטוניה, לטביה וליטא, הן יעד ידידותי במיוחד לישראליים בתקופה הקשה הזו. הן גם אופציה נהדרת למי שמחפש יעדים חדשים לטיול, בדגש טבע ונופים משרי רוגע, במחירים שפויים. אסטוניה ששוכנת בצפון הים הבלטי, גובלת ברוסיה ממזרח ובלטביה מדרום, היא חדר הבריחה שלי.

עם כ-1,500 איים, רובם קטנים ולא מאוכלסים, בחרתי להתמקם באי סארמה (Saaremaa) הגדול באסטוניה. אני חייבת להקדים ולומר שזהו אי לרומנטיקנים ובעלי נפש פיוטית בלבד, שמצטיין בנופים מסתוריים של ביצות, כלבי ים אפורים, יערות, שקיעות טרופות, בתים צנועים, גגות סכך, בירה תוצרת בית וטחנות רוח שפועלות במרץ. אין פה "אטרקציות לתיירים", חיי לילה, פעילויות לילדים, הופעות, שלל מסעדות ובתי קפה.

לכאן מגיעים כדי להתמסר לשקט ולפשטות, במזג אוויר קריר ונטול לחות. התושבים שהם ממוצא ויקינגי, קנאיים לפרטיותם ולשתיקתם, וגם ככה הם לא דוברי אנגלית ברובם. בעידן הסובייטי, היה האי סארמה הגבול הלאומי של ברית המועצות והגישה אליו הייתה מוגבלת מאוד, מה שתרם לאופי המסוגר של אנשיה.

האי סארמה באסטוניה
להתמסר לשקט ולפשטות באי סארמה באסטוניה | צילום: גילי מצא
האי סארמה באסטוניה
אין אטרקציות באי סארמה, אבל אפשר לעשות אמבטיית קרח | צילום: גילי מצא

 

מה יש לראות ולעשות באי:

אפשר לצעוד פה שעות, לתצפת על ציפורים, להפליג בסירה, לקרוא ספר עב כרס ולהזמין שולחן במסעדת מישלן של פדסטה (padaste) -  האחוזה היחידה שנושקת לים הבלטי, ששייכת לרשת מלונות היוקרה SLH.

פדסטה נמצאת באי המיניאטורי מוהו (Muhu), שהוא אי בתוך האי סארמה. מבחינתי זה אחד המלונות הכי יפים בעולם, אמרתם האי "סארמה" אמרתם חווית "פדסטה".

החופשה האולטימטיבית בפדסטה היא בבתים כפריים מתוקתקים, מהמאה ה-18 ששופצו ויש להם רצועת ים פרטית וגינה ענקית. אנחנו שהינו במבנה המרכזי, שכולל 14 חדרים מפנקים שנפתחים לנוף עוצר נשימה וגלי ים ברקע.

אחוזת פדסטה באי סארמה באסטוניה
אחוזת פדסטה באי סארמה באסטוניה | צילום: גילי מצא

 

מסעדת אלכסנדר בפדסטה

מסעדת "אלכנסדר", היא מסעדת מישלן עם שלושה מזלגות, שמדורגת מספר שלוש באסטוניה. תפריט טעימות עולה פה 176 יורו, אבל אפשר כמובן להזמין  מנות בודדות, שמתבססות על המטבח הנורדי המקומי. התפאורה:תקרה גבוהה, חלונות ענק שקופים, מול גינת חורף עם עצים עתיקים. כל ארוחה הייתה מדיטציה עם הנוף ועיכול איטי של מעדנים. אחוזת פדסטה ידועה באסטוניה, גם בזכות מוצרי הדבש שלה והכוורן שמייצר אותם.

מסעדת אלכסנדר בפדסטה
מסעדת אלכסנדר בפדסטה | צילום: גילי מצא

 

נקודות עניין בסארמה

טירת קורסארה- הטירה המשוחזרת היחידה מימי הבינים בכל האזור הבלטי. יש בתוכה מוזיאון ותיאטרון בובות. בין ה-23-28 ביולי, יתקיים פה פסטיבל אופרה, בשיתוף עם האופרה הקטלונית.

פארק הטבע ויסלנדי - (Vilsandi) , שמורת ציפורים מוגנת, שמושכת צפרים מכל העולם. בפארק שוכנות תחנות רוח ישנות ומגדלור היסטורי שנבנה ב-1809.

המטאור קאלי (Kaali) – מכתש שנוצר בגלל מטאוריט שפגע בסארמה לפני כ־4,000 שנה. בדרך אליו יש טחנת רוח, מעוצבת כגבר משופם המעשן מקטרת.

תצפית פנגה (Panga) – נקודת תצפית מאוד יפה , בחלק הצפוני של סארמה.

גבעת טחנת הרוח - (אנגלה ANGLA), עם חמש טורבינות ומכונות חקלאיות היסטוריות.

איך מגיעים לסארמה: הדרך הכי שכיחה היא להגיע לסארמה במעבורת שיוצאת מהמעגן של וירטסו Virtsu, שנמצא כשעה ארבעים וחמש דקות ברכב מטלין.

* גילי מצא היא עיתונאית-צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". עמוד האינסטגרם של גילי

האי סארמה באסטוניה
האי סארמה באסטוניה | צילום: גילי מצא