חצי הקוס המלאה: חופשת סופעונה באי היווני האותנטי

זה אולי לא אחד מאיי יוון המפורסמים ביותר, אבל זה בדיוק סוד קסמו של קוס - שמציע כפרים אותנטיים, יצרנים מקומיים, ריזורטים למשפחות וגם לזוגות, חופים, הפלגות, פארק מים, אתרים היסטוריים ואת המורשת של היפוקרטס. זיוה רענן קפצה לגלות את הסיפור של קוס

הכפר זיה באי קוס
הכפר זיה באי קוס | צילום: זיוה רענן

האי קוס שייך לקבוצת האיים הדודקנזים, שעמה נמנה גם האי רודוס הגדול ממנו. בטיסת Bluebird שאתה הגעתי לקוס, זיהיתי בחלון את לוע הר געש של האי השכן ניסירוס והתחלתי להרגיש חיבור אל המרחב.

כשהגעתי לקוס למדתי להעריך גם את סגולותיו. זהו אי עם מורשת חשובה וארוכת שנים שמתברך ברצועת חוף חולית ארוכה. לאורכה של רצועת החוף רואים את פסגתו הגבוהה של הר דיקאיוס (Dikeos) המתנשא מעליה.

גם בקוס התקיימה בעבר פעילות געשית ואדמתו פורה מאוד. בקוס גדלים 45 מיני אורגנו ופרחי בר בעונה בצד ענפי חקלאות. בקיץ האי נראה יבש כמו הארץ שלנו, אבל הכרמים ירוקים וניתן להכיר את היצרנים המקומיים, לטעום את הטעמים ולהביא כמה מהם הביתה למזכרת.

רצועת החוף של מלון אסטיר אודיסאוס
רצועת החוף של מלון אסטיר אודיסאוס | צילום: זיוה רענן
כרם בקוס
הכרמים מנקדים את האי בירוק | צילום: זיוה רענן

קוס קרוב מאוד לחופי תורכיה. הנמל של עיר הבירה, קוס טאון, פונה אל חופי בודרום והריביירה התורכית. זוהי עיר נעימה שקסמה הוא בשילוב שבין החדש לישן. לאן שתלכו במרכז העיר יצוצו האבנים העתיקות בצד הטברנות, הברים ומקומות הבילוי.

השוק המקורה של קוס טאון
השוק המקורה של קוס טאון | צילום: זיוה רענן

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

הסיפור של קוס

כל חופשה באי יווני היא תמהיל של שמש, ים, עיניים כחולות, סלט יווני עם טעם של טריות בפה ומוזיקה יוונית מתנגנת ברקע. לאי קוס יש בנוסף לכל אלה גם סיפור פרטי משלו, וכשיש סיפור טוב אני מתאהבת.

הנרטיב של קוס הוא המורשת של היפוקרטס אשר נולד באי במאה החמישית לפנה"ס, פעל בו והניח את היסודות לרפואה המערבית. התאוריות שלו השתנו מאז ימיו, אבל הוא היה הראשון לחפש את מקורן של המחלות ולהבין שלא הכל בא מלמעלה. הוא דיבר על אתיקה שממנה התפתחה "שבועת היפוקרטס".

בעיר קוס נמצא עץ דולב עתיק שעל פי המסורת תחתיו ישב היפוקרטס ובצלו לימד את תלמידיו. אני לא רופאה אבל מתרגשת להגיע למקומות שקרו בהם דברים המשפיעים עלינו ועל אורחות חיינו עד היום. ועם זאת האי קוס הוא גם כאן ועכשיו. קוס מתאים לילדים, לנופשים, לזוגות בכל גיל, למטיילים סקרנים ולכל טעם.

אוכל יווני
לא רק אוכל יווני - יש לקוס גם סיפור | צילום: זיוה רענן

ריזורט מפנק

קוס מצטיין בתשתית תיירות טובה ובריזורטים מפנקים. התארחתי במלון אסטיר אודיסאוס שנמצא במרחק קצר מעיר הבירה. הוא בנוי ככפר נופש עם בתים דו-קומתיים הפרושים על פני שטח גדול וביניהם מרחבי ברכות אינסופיים, מתחמי בילוי לילדים קטנים, מתקנים מאתגרים יותר לבני נוער וצעירים כגון קיר טיפוס, מיני גולף, מגרשי ספורט ועוד. למלון יש ספא וכן גישה ישירה לרצועת חוף חולית ארוכה שהים פולט אליה חלוקי אבן יפהפים.

יש מגוון חדרים החל מחדר זוגי סטנדרטי ועד לחדר עם בריכה פרטית. כדאי להסתכל באתר של המלון לראות את ההיצע, וכן את ההנחות לרגע האחרון או להזמנות ה-early bird לעונה הבאה. ניתן להזמין שנה קדימה, אך שימו לב לימי הטיסות מישראל. בערבים יש הופעות ליד הבר. המרחב גדול ושקט וכל אחד יכול ליהנות מהמקום כפי שהוא אוהב.

הברכות והחוף של מלון אסטיר אודיסאוס
הברכות והחוף של מלון אסטיר אודיסאוס | צילום: זיוה רענן

מה עוד אפשר לעשות בקוס?

חוויה מתגלגלת

העיר קוס יושבת במישור ויש בה שבילים המסומנים בעבור רוכבי אופניים. רוכבים רציניים יכולים גם לצאת מהעיר. בעבורי, אין כיף גדול מרכיבה קצרה נטולת מאמץ ונהניתי לרכוב ברחוב הראשי ולאורך חוף הים. הרכיבה התחילה מחנות האופניים Kakivelis שבתוך העיר. הקושי היחיד היה להימנע מהיתקלות באנשים ובמיוחד בעגלות ילדים. לפנות ערב הרחוב היה הומה מאוד. אני ממליצה על רכיבה בשעה מוקדמת יותר, אולי בבוקר.

העיר קוס
מבט לאחד מרחובות העיר קוס | צילום: זיוה רענן

בית כנסת

בקוס חיו יהודים ככל הנראה עוד מהעת העתיקה והרצף נשמר עד ליולי 1944 שבו נשלחו תושבי האי היהודים ביחד עם הקהילה היהודית של רודוס למחנות ההשמדה באושוויץ. בית הכנסת שופץ מתוך כבוד רב. זהו בית כנסת אינטימי אך מאוד יפה. בכניסה יש לוח ועליו חקוקים שמות חברי הקהילה המקומית שנספו בשואה.

בית הכנסת נמצא בלב העיר, קרוב לנמל. אנחנו התארחנו בפנים אך יפה לראותו גם מבחוץ. אפשר לפנות דרך אתר התיירות של העיר כדי לתאם אירוע משפחתי בבית הכנסת כגון בר/בת מצווה או חתונה.

בית הכנסת של קוס
בית הכנסת של קוס | צילום: זיוה רענן

 

יקב - Hatziemmanouil Vineyards

זהו יקב משפחתי, אחד הגדולים באי. כותבים את שמו ברצף אך קוראים לו חאג' עימנואל, שם שהוא תזכורת להשפעה העות'מנית ארוכת השנים. הכרם נטוע במדרון מתון לרגלי הר דיקאיוס המשמש לו תפאורה, ולכן זהו קסם של מקום. במקום מגדלים זנים מקומיים שהיה צורך לשחזר, היות שתעשיית היין המודרנית בקוס וביוון בכלל היא צעירה. ההיסטוריה שלה דומה לזו שלנו.

ביוון העתיקה שתו יין לרוב אך בתקופת השלטון המוסלמי ארוך השנים שתיית האלכוהול לא היתה מקובלת. הזנים המקומיים מתאימים במיוחד ליצור יין לבן אך היקב מייצר גם יין אדום ויין רוזה.

באולמות הייצור ובמרתף היינות יש הסברים בכל פינה. ליקב יש חללי אירוח יפים. אפשר לקבל במקום שבע טעימות יין בחמישה אירו ואחר כך להזמין כוס יין ופלטת גבינות ונשנושים בששה אירו.

יקב חאג' עימנואל
יקב חאג' עימנואל | צילום: זיוה רענן
יקב חאג' עימנואל
יקב חאג' עימנואל | צילום: זיוה רענן

חוויה מתוקה – מפעל הדבש Melissa

במפעל המטופח מייצרים דבש מפרחי בר, אורן, אברש ותימין ומנצלים את שעוות הדבורים לתכשירי פרמה. ניתן לבקש במקום הסבר על תהליך הייצור, לקנות מוצרים או להזמין קפה ולשבת במרפסת הנעימה. אני ממליצה בחום להזמין קטימריה לצד הקפה. זהו מאפה ממולא בגבינה וטבול בדבש. כשמחממים אותו הוא מעדן של ממש. הטעם עדין ואינו כבד.

במרחק קצר מחוות הדבש נמצא חוף Agios Stephanos הידוע כאחד המיוחדים והפופולריים באי. לא הספקנו להגיע אליו אבל אם אתם בסביבה שווה לבדוק.

חוות הדבורים מליסה
חוות הדבורים מליסה | צילום: זיוה רענן
קטימריה
מומלץ בחום להזמין קטימריה | צילום: זיוה רענן

אתר מרתק – Asklepieion

ברחבי יוון העתיקה היו אתרים רבים המוקדשים לאל הרפואה אסקלפיוס. באתרים אלה, שנקראו על שמו, אפשר היה לבקש מזור למחלה וברבים מהם הוקם גם בית מחסה לחולים. האסקלפיון של קוס הוא אחד החשובים שבהם. הוא בנוי בטרסות על גבי המדרון, והמבקרים עולים בו מטרסה לטרסה עד לעליונה שממנה נשקפים נופי העיר קוס והים.

השרידים הקדומים ביותר שאנו רואים כיום הם מהתקופה ההלניסטית אך ידוע שהיה במקום אתר קדום בהרבה. היפוקרטס הקים באתר בית ספר, וכאן הוא פעל, חקר ולימד. מאוחר יותר הרומים הקימו במקום בית מקדש לאפולו ובית מרחץ.

באסקלפיון זכינו להדרכה מרתקת מקונסטנטינוס (קוסטה) קרנסיוס, מדריך מקומי ששהה בעבר תקופה ארוכה בישראל לצורך מחקר. ההדרכה היא באנגלית מטובלת בעברית. קוסטה מכיר אותנו ואת הנושאים המעסיקים אותנו. הוא יודע ליצור הקשרים המתחברים לעולם שאנו מכירים. הוא יודע להחיות את האבנים העתיקות ולתת להן משמעות. אני ממליצה בחום לתאם אתו הדרכה. לא תצטערו.

האסקלפיון של קוס
האסקלפיון של קוס | צילום: זיוה רענן

 

כפר הררי - זיה (Zia) 

הכפר יושב במורדותיו של הר דיקאיוס בסביבה טבעית יפה השופעת בעצי פרי. בכניסה לכפר עוברים דרך רחוב של חנויות בגדים ומזכרות, אך כשממשיכים פנימה הצניעות והאופי המסורתי שולטים בנוף הכפר. פסגת ההר מוסיפה לו הוד, ונוף רחב ידיים פרוש לרגליו.

בכפר יש הרבה טברנות המזמינות לשבת בהן בשעת השקיעה, וזו בהחלט שעה יפה, אך כדאי לדעת שלא תהיו שם לבד. שעת השקיעה ממגנטת לכפר מטיילים רבים, ואם אתם מעדיפים פחות המולה עדיף לבוא מוקדם יותר.

פארק מים לידו

פארק המים לידו מציע מתחמי פעילות לכל גיל, מקטנטנים ועד לחובבי האדרנלין הקשוחים. הפארק מאוד נעים ומטופח ויש בו אזורי ישיבה יפים ומוצלים גם למלווים. הוא פתוח למבקרים בין מאי לספטמבר, ואם תבואו בשולי העונה תוכלו לעלות למגלשות שוב ושוב ללא תור.

פארק המים לידו
פארק המים לידו | צילום: זיוה רענן
פארק המים לידו
פארק המים לידו | צילום: זיוה רענן

 

הפלגה בים

בביקורנו הקצר באי קוס התמקדנו באתרים שהוא מציע, ויש בוודאי עוד אחרים. מי שזמנו בידו יכול להפליג לבודרום (תורכיה) או לאיים הסמוכים. הפלגה פופולרית היא לשלושה איים סמוכים המאפשרת רחצה בים ובילוי קצר בכל אחד מהם. ההפלגות האלה יוצאות מהנמל של העיר קוס. הפלגות יומיות לאי ניסירוס הגעשי יוצאות מנמל Kardamaina שבדרום האי.

* זיוה רענן הייתה אורחת של לשכת התיירות של קוס

חלוקי הנחל בחופים של קוס
חלוקי הנחל של קוס | צילום: זיוה רענן