כך תורידו את השומן הבטני העקשן דווקא בחורף

אם גיליתם שאתם סובלים מסינדרום מטבולי אל דאגה, בעזרת מידע נכון ויישום יומיומי תוכלו לשנות את המצב ולהפוך את הגוף שלכם למכונה משוכללת ששורפת שומנים וסוכרים

Depressed,overweight,man,on,bed,at,home

כ- 80% מהאוכלוסייה בישראל מכירה טוב מאוד את אותו הצמיג שמצטבר סביב הבטן והמותניים. זה קורה לאט לאט ומתגבר לקראת גיל 40. לא צריך מחקר מדופלם בשביל להגיע לנתונים הללו ומספיק להיות בחוף הים ולראות כמה גברים, נשים וילדים שסובלים מהצטברות שומן בטני.

חשוב להבין ששומן בטני זה לא רק בעיה אסטטית או חוסר נוחות בבגדים. השומן הבטני מעמיד את האדם בקבוצת סיכון גבוה יותר לפתח בעתיד מחלות קשות כמו סוכרת סוג 2 ומחלות לב וכלי דם.

שומן בטני וסינדרום מטבולי הוא אוסף של מספר תסמינים שהוכח שכשיש אותם הם מעלים את הסיכוי לחלות בסוכרת סוג 2 , מחלות לב וכלי דם, כבד שומני, תסמונת השחלה הפוליציסטית, דימנציה, דלקות ועוד.

איך תדעו האם יש לכם סינדרום מטבולי?

  1. השמנה MBI מעל 30
  2. השמנה בטנית: היקף מותניים לגבר מעל 102 ס״מ ולאישה מעל 89 ס״מ
  3. יתר לחץ דם
  4. רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם
  5. רמות נמוכות של HDL בדם
  6. סוכר מעל 100 בצום

Sindrom 48 57

לפי מחקר ATP3 על מנת לאבחן את הסינדרום המטבולי אין צורך בכל הקריטריונים ומספיקים רק שלושה לאבחון. באירופה מספיקים שני קריטריונים לצד השמנה בטנית כדי להיכנס למועדון המפוקפק של סינדרום מטבולי.

מה לא מספרים לכם על סינדרום מטבולי?

אם גליתם שאתם סובלים מסינדרום מטבולי, אז חשוב שתדעו שהמצב הזה לא נוצר אתמול ולא שלשום, זה תהליך הדרגתי בו המטבוליזם של הסוכר והאינסולין השתבש, אבל אל דאגה כי בעזרת מידע נכון ויישום יומיומי תוכלו לשנות את המצב ולהפוך את הגוף שלכם למכונה משוכללת ששורפת שומנים וסוכרים.

חשוב שתדעו שכאשר אתם אוכלים פחמימות (לחם, מאפים שונים, קמח מלא, תפו״א, דגנים, אורז, סוכר וכד׳) הגוף מפרק את הפחמימות הללו לסוכרים פשוטים (גלוקוז ופרוקטוזֿ) שנספגים ממערכת העיכול אל זרם הדם. כשהגלוקוז עולה בדם הוא מעורר את הלבלב לשחרר את הורמון האינסולין כדי שזה יכנס לפעולה ויכניס את הגלוקוז לתאים שיפיקו ממנו אנרגיה לפעילות התקינה של הגוף.

אבל, ויש אבל, מה קורה עם עודפי הסוכר?

אם אכלתם ארוחה שיש בה הרבה פחמימות, קחו בחשבון שרק חלק מהם ניצלו להפקת אנרגיה מידית והשאר יצטברו במאגרים. התהליך הוא כזה שהורמון האינסולין יודע לקחת את עודפי הסוכרים, להפוך אותם לטריגליצרידים ולאחסן אותם בתאי השומן הבטני. דבר נוסף שהאינסולין יודע לעשות, זה לעורר את מנגנון הרעב.

האם האינסולין אשם בהשמנה הבטנית?

בכל טוב יש גם רע, כי אינסולין הוא הורמון חיוני לתפקוד התקין של הגוף, הוא טוב. אבל הבעיה מתחילה כאשר אוכלים לאורך היום יותר מידיי מזונות שמעלים את הסוכר ואת האינסולין בדם. במצב כזה בו אין הפסקות וכל הזמן מנשנשים, האינסולין נשאר גבוה וגורם לצבירה של עודפי הפחמימות בתאי השומן ומעורר תחושת רעב תמידית. ההשלכות של המצב הן צבירת שומן בטני, השמנה וחשק תמידי לאכול. אינסולין גבוה לאורך שנים עלולה לגרום למצב של תנגודת לאינסולין, בה התאים מפסיקים להגיב לאינסולין ולא מכניסים את הגלוקוז (סוכר) לתאים. כך התאים לא מפיקים אנרגיה בצורה תקינה והגלוקוז (סוכר) מצטבר בדם וגורם לסוכרת סוג 2.

עוד ב"בריאות"

אם אתם לא ישנים עם גרביים, הנה הסיבה שאתם צריכים להתחיל הלילה

מה ניתן לעשות?

מצד אחד חשוב שלא תלחצו, כי סטרס נוסף בחיים שלכם עלול להחמיר את המצב, מצד שני חשוב לטפל ולא להזניח ורצוי להתחיל ממש עכשיו! יש כמה טיפים קטנים שאיתם תוכלו להתחיל לשנות את המצב ובעיקר לטפל בגורם שמלכתחילה יצר את השומן הבטני העקשן: הורדת כמות הסוכר והאינסולין בדם שלכם.

אז כדי להתחיל לעשות שינוי אתם יכולים להתחיל בחמשת הצעדים הקטנים שכאן. תזכרו שההתמדה משתלמת בענק!

1- לא לאכול בין הארוחות

לאכול ארוחות מסודרות ובניהן להימנע מנשנושים, לא לאכול בין הארוחות! כאשר עושים הפסקות ארוכות בין ארוחה אחת לשנייה מאפשרים לסוכר ולאינסולין בדם לרדת ובכך מפחיתים את צבירת השומן בתאים

2- נצלו את הלילה כדי לעשות הפסקת אכילה ארוכה

אם תאכלו את ארוחת הערב שלכם בשעה 19:00 ואת ארוחת הבוקר בשעה 07:00 – כבר יצרתם 12 שעות ללא סוכר ואינסולין במחזור הדם שלכם. במצב כזה התאים יהפכו לרגישים יותר לאינסולין , מצב מבורך, והגוף יפרק שומנים ממאגרי השומן הבטני.

3- לכו לישון שעה קודם

שינה מוקדמת מאפשרת להורמון הקורטיזול להתאזן על רמות נמוכות ובריאות. מצב זה יעודד פירוק של השומן הבטני.

4- אכלו יותר שומנים בריאים

אל תחששו לאכול שומנים כמו שמן זית, אבוקדו, שמן קוקוס ואגוזים ושקדים. מאז שנות ה-80 יצא לשומנים שם רע כאילו הם גורמים להשמנה, אבל האמת הפיסיולוגית היא ששומנים בריאים לא מעלים את האינסולין בדם ולכן לא גורמים לצבירת שומן במאגרים. שומנים מהרשימה שציינתי יעודדו אצלכם תחושת שובע ארוכה ויעזרו למערכת הגוף שלכם לבנות הורמונים שיעודדו הרזייה, מצב רוח, חיוניות ותשוקה.

5- מילה על פעילות גופנית

חברים, בבקשה תשקיעו בתרגילי כוח ומשקולות. אפשר לעשות את זה בקלות בבית ומספיקות 20 דקות שלוש פעמים בשבוע כדי לשנות את המטבוליזם שלכם. בדוק! צאו מהחשיבה שפעילות גופנית זה לא בשביל לשרוף קלוריות, זה לא שם! כשאתם בונים שרירים אתם גורמים לתאים שלכם להיות רגישים יותר לאינסולין וכך הסוכר ושומן הופכים לאנרגיה. זו הדרך לנצח את הסוכר והשומן הבטני ולהפוך את הגוף שלכם למכונה משוכללת ששורפת סוכר ושומן.

אם הבנתם שהורמון האינסולין הוא זה שכשהוא ברמות גבוהות עלול לגרום לצבירת השומן הבטני, השמנה וסינדרום מטבולי, אז הבנתם הכל! אנחנו רוצים לשמור אותו באיזון כדי שנוכל לחיות עם משקל תקין ורמת סוכר, טריגליצרידים וכולסטרול מאוזנים בדם. כך תוכלו להפוך את הגוף שלכם למכונה משוכללת ששורפת סוכר ושומן ולא צוברת אותם בתאים בדם.

הכותבת היא פזית פרטוש-פרסי, נטורופתית, מחברת הספר ״הורמוניה״ ויוצרת התוכנית טרגט100 לנצח את הסוכר והשומן הבטני ב-70 יום.