לחסן או לא לחסן: האם הורה גרוש יכול לאסור על מתן חיסון קורונה לילדו הקטין

כולנו מקווים שאולי בזכות החיסון נוכל סוף סוף לחזור למה שיראה דומה לחיים שהיו לנו לפני עידן הקורונה. אם נהיה כנים, אין מי שההתלבטות האם להתחסן אם לאו לא חלפה במוחו, אבל מה קורה כשהורה גרוש רוצה למנוע את חיסונו של ילדו הקטין?

חיסון ילדים - נגיף הקורונה
חיסון ילדים | צילום: shutterstock

נקדים ונאמר כי ככלל חיסונים הם סיפור הצלחה. חיסונים הם תוצאה של שילוב מופלא בין רפואה, טכנולוגיה והקדמה האנושית, אשר קיומם הפחית את שיעור התחלואה העולמית. עם זאת, אנו עדים לא פעם לקולות היוצאים כנגד חיסונים תוך שהמתנגדים להם מצדיקים את עמדתם בנימוקים שונים ומסרבים לחסן את ילדיהם. בימים אלה החיסון נגד נגיף הקורונה נמצא בראש סדר היום הפרטי והציבורי.

אין ספק כי החיסון החדשני מוביל אותנו לפתחו של עידן חדש שיש לקוות יביא לסיומה של תקופת הקורונה שטרפה לכולנו את הקלפים, אולם החיסון מעלה לא מעט תהיות וחששות הנובעים בין היתר מפרק הזמן הקצר בו פותח, ובוודאי לאור העובדה, כי השפעותיו ארוכות הטווח טרם נבחנו ואינן ידועות. ההתלבטות האם לחסן או לא לחסן הופכת מורכבת יותר כאשר הורים צריכים לקבל החלטה האם לחסן את ילדיהם, והופכת מורכבת שבעתיים כאשר מדובר בהורים גרושים.

הורים גרושים
לחסן או לא לחסן? | צילום: shutterstock

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי כאפוטרופוסים הטבעיים על ילדיהם הקטינים, מוטלת על ההורים החובה לדאוג לרווחת ילדיהם כפי שכל הורה מסור היה נוהג. אין מחלוקת כי טיפול רפואי ובכללו מתן חיסונים הינו חלק בלתי נפרד מחובה זו. עוד קובע החוק, כי בהעדר הסכמה בין ההורים בכל הנוגע לקטין יכריע בעניין בית המשפט. ברור כי טובת הילדים ובריאותם עומדת תמיד לנוכח עיני הוריהם, אולם בית המשפט נדרש להכריע לאחת בסוגיית החיסונים כאמור, כאשר מדובר בחיסונים "שגרתיים" אשר אחד ההורים מתנגד לו וביתר שאת כאשר מדובר בהורים גרושים.

יכול לעניין אתכם

אתם צמאים כל הזמן? ייתכן שיש לכם סכרת

חום אימים בחוץ, יבש למות ואת מתה מצמא? גם עור הפנים שלך. הנה 6 טיפים שיעזרו לך לשמור עליו

אני יכול להפסיק מתי שאני רוצה: עושים סדר בסוגי ההתמכרויות

2 גרם ביום ואתם מסודרים: כל מה שרציתם לדעת על ויטמין C

 

לגישת בתי המשפט לענייני משפחה, ברירת המחדל היא לחסן את הקטין בחיסונים שגרתיים המומלצים ע"י משרד הבריאות, שאחרת הקטין מהווה סיכון בריאותי לעצמו ולסביבתו, שהרי העדר החיסון פוגע ב"חסינות העדר" של כולנו.
לכן, בשורה של פסקי דין קובעים בתי המשפט כי הורה המתנגד לחסן את ילדו הקטין בחיסון שגרתי, מאחר והוא סבור שהחיסון יגרום לו לנזק, יצטרך להציג בפני בית המשפט חוות דעת של רופא שבדק את הילד ומכיר את ההיסטוריה הרפואית שלו, שקובעת באופן מפורש שלא לחסן את הקטין. בהעדר חוות דעת שכזו יתיר בית המשפט לחסן את הקטין גם בהעדר הסכמה של ההורה המתנגד.

חיסון ילדים
ברירת המחדל היא כן לחסן, אלא אם כן תציגו אישור רפואי | צילום: shutterstock

אם בתי המשפט נדרשים להכריע לגבי מתן חיסון שגרתי לקטינים, ניתן רק לשער מה יקרה כאשר יתחילו במבצע החיסונים כנגד וירוס הקורונה לילדים מתחת לגיל 12. לא נותר לנו אלא לחכות ולראות כיצד יכריעו בתי המשפט לענייני משפחה הפעם, כאשר מדובר בחיסון חדש אשר את השפעותיו ארוכות הטווח אין איש יודע לחזות.

הכותבת היא עו"ד דלית יניב מסר, המתמחה בדיני משפחה וירושה