איך לשרוד את הקיץ בלי קלוריות מיותרות?

מה הגבול בין קינוח מפנק ומרענן לבין הגזמה ואיך נהנה מכל המאכלים הקיציים בלי נקיפות מצפון. רונית דוייב מסבירה איך לעבור בשלום את הקיץ

גלידה
זה פשוט - גלידה רגילה לרוב מבוססת על שמנת וסוכר | צילום: shutterstock

בימי הקיץ החמים והכבדים שאופיינים מאוד לעונה זו בארצנו, חשוב להקפיד על צריכת נוזלים מספקת כדי למנוע התייבשות. רבים מעדיפים שתייה ממותקת על פני שתיית מים, או ארטיקים ומאכלים קיצים כדי להתרענן, ומבלי לשים לב צורכים כמויות גדולות של קלוריות וסוכרים המסתתרים באותם משקאות. אז בואו נעשה קצת סדר כדי לעבור את הקיץ הזה בריאים ושמחים:

משקאות ברד

משקאות הברד והקפואים המתוקים הפכו למאוד פופולאריים וכולל בין היתר משקאות ברד בטעמי פירות, משקאות קפה קפואים (אייס קפה) ושייקים של פירות. מה הם מכילים? כמויות גדולות של סוכר, שומנים ובחלק מהמקרים גם חומרי טעם וצבע מלאכותיים. איך חשבתם שהברד קיבל את צבעו הכחול?

אז מה הן החלופות? כשלכם או לילדכם מתחשק משקה במרקם של ברד, העדיפו משקה לימונדה גרוס ואם אפשרי בקשו שלא יוסיפו סוכר. ניתן לבקש שיגישו לכם סוכר נוזלי בצד, וכך תוכלו להוסיפו בכמות מדודה.

עוד בנושא:

המשקאות הבריאים שירעננו לכם את הקיץ

מתי מביאים ילד לרופא שיניים?

איך לשרוד את החופש הגדול בלי חור בארנק?

______________________________________

האייס-קפה

לטעמו האהוב של האייס-קפה יש מחיר - כמויות הסוכר בו הן גבוהות ולעיתים קרובות הוא אף עשוי על בסיס שמנת ולא חלב רגיל. קיימות מספר חלופות למשקה זה: בחלק מהמקומות קיימת גרסה "דיאט", שאינה מושלמת אך עדיפה על פני הגרסה המקורית של המשקה. אך החלופה העדיפה יותר היא להזמין משקה קפה קר, על בסיס מים או חלב ללא תוספת שמנת, ולבקש שיגישו את הסוכר בצד.

אייס קפה
לטעמו האהוב של האייס-קפה יש מחיר - כמויות הסוכר | צילום: shutterstock

שייק פירות

מה שאולי לא ידעתם על השייקים, זה שברוב המקרים משתמשים בפירות קפואים ולא טריים, ומוסיפים סוכר כדי להמתיק אף יותר. המחיר הוא כמות סיבים וויטמינים נמוכה, ושוב- כמויות סוכר גבוהות.

עדיף לצרוך פירות טריים על פני מיץ פירות, ובקיץ לא חסרות אפשרויות מרעננות כמו אבטיח ומלון, אבל למי שבכל זאת מתחשק משקה, כדאי לבקש מיץ סחוט טרי (מפירות טריים) ואם ממש קשה לוותר על שייק, אז אפשר לבקש את השייק על בסיס מים או מיץ תפוזים ולבקש שלא יוסיפו סוכר.

 

גלידה

גלידה רגילה לרוב מבוססת על שמנת וסוכר. העובדה הזו מספיקה כדי להבין שהמחיר הקלורי והבריאותי של הגלידה הוא לא נמוך. אך המגוון הרב יכול לשחק לטובתנו אם נכיר יותר את האפשרויות הקיימות. לדוגמה, ברוב הגלידריות ישנן גם גלידות סורבה - גלידות המבוססת על מים וסוכר ולא על שמנת, ועל כן הן עדיפות.

עוד נקודה חשובה לציון היא צורת הגשת הגלידה- בגביע או בכוס? אז ניחשתם נכון, ההגשה בכוס כמובן תחסוך את הקלוריות הנוספות שהגביע תורם.

שייק פירות
ברוב המקרים משתמשים בפירות קפואים ולא טריים, ומוסיפים סוכר כדי להמתיק אף יותר | צילום: shutterstock

המילקשייק

רובנו מכירים ומודעים למחיר הקלורי הגבוה שלו, ובכל זאת למי שלא ידע, את המילקשייק הקנוי לרוב מכינים עם גלידה על בסיס חלב, שמנת וסוכר. אם תכינו את המשקה בבית, תוכלו לשלוט בכמות הגלידה ולהימנע מהוספת סוכר ושמנת.

היוגורט הקפוא – לא מה שחשבתם

היוגורט הקפוא נתפס בעיני רבים כדיאטטי ובריאותי, אבל חשוב להתייחס לשני פרמטרים לפני שמהללים את היוגורט: אחוז השומן של היוגורט והתוספות הנלוות לו. אל תתפתו לבחור ביוגורט הדל ביותר בשומן- בד"כ ביוגורטים כאלו כמות הסוכר היא גבוהה יותר, כדי שאחוז השומן הנמוך לא יבוא על חשבון הטעם.

יוגורט קפוא יכול להיות חלופה טובה לגלידה, אם בוחרים את התוספות בקפידה- העדיפו תוספת של פירות על פני ממתקים ושוקולדים, והימנעו מתוספת רטבים למיניהם, מכיוון שהם לרוב עשירים מאוד בסוכר.

ארטיק/קרטיב

האפשרות הטובה ביותר זה להכין קרטיבים בבית, באופן טבעי, טעים ואף שמאפשר יצירתיות לנו ולילדים. האפשרויות הן כמעט אינסופיות, כמגוון הפירות ושילובם, כך מגוון הקרטיבים שניתן להמציא.

[brightcove_iframe video_id='health-articles-059' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_zurx5r8j' duration='63']

הפירות הקיציים

אחד מתוך יתרונותיו הרבים של הקיץ הוא שפע הפירות הצבעוני והכל כך טעים ומרענן. אך לצד ערכם התזונתי הגבוה הם מכילים כמות לא מועטה של סוכר.

חשוב לשלבם יום יום בתפריט היומי שלנו ושל ילדינו, מאחר והם מקור לויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אשר מסייעים בין היתר בהורדת רמות הכולסטרול בדם ובשמירה על פעילות סדירה של מערכת העיכול. אך בכדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים, מומלץ לצרוך אותם עם קליפתם ובשלמותם ולנסות לגוון. ההמלצה הכללית היא לצרוך כ-3-5 מנות פרי ביום. (כאשר מנת פרי שווה, לדוגמא, ל-12 ענבים או כוס/כוס וחצי של אבטיח)

רונית דוייב, היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק

החופש הגדול