כדאי להכיר: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלות אוטואימוניות

הן נמצאות במגמת עלייה ויכולות להשפיע בעיקר על נשים צעירות. להלן כמה מהתסמינים, הסיכונים והדרכים לטיפול במחלות אוטואימוניות שכדאי שתכירו

זמן צפייה: 04:01

כולנו נחשפנו לוידוי המרגש של השורדת ורד בוסקילה במועצת השבט הסוערת, בה היא חשפה את הסוד שמשפיע על חייה - ההתמודדות שלה עם מחלה אוטוטימונית ממנה היא סובלת. ("הריאות שלי במצב של 50% תפקוד" ) היא מספרת על הפער בין הראש של ספורטאית אולימפית לבין מה שהגוף שלה מסוגל לתת במשימות, מה שגרם לנו לתהות מהי בכלל מחלה אוטואימונית, למה היא משפיעה כל-כך על הגוף והאם היא עלולה לתקוף כל אחד מאיתנו בשלב כזה או אחר בחיים? תופתעו לשמוע, אבל התשובה היא כן.

מהי מחלה אוטואימונית?

המערכת החיסונית של גוף האדם מדהימה, והיא מסוגלת לעזור להדוף זיהומים הנגרמים על ידי וירוסים, חיידקים והרבה דברים אחרים. עם זאת, במקרים מסוימים, זה יכול להפעיל באופן בלתי צפוי את הרקמות של הגוף עצמו, לתקוף אותם כאילו היו פולשים מבחוץ. זוהי מחלה אוטואימונית.

מחלות אוטואימוניות כוללות יותר מ-80 מצבים כרוניים ולעיתים משביתים, כולל טרשת נפוצה, זאבת וסוכרת מסוג 1, על פי המכון הלאומי למדעי בריאות הסביבה. זה יכול להתרחש כמעט בכל חלק בגוף, מהמוח ועד שרירים, עור ואיברים חיוניים אחרים.

הסיכון של אדם למחלה מסוג זה הוא שילוב של רגישות גנטית וחשיפה אחרת, כמו סביבתית. עם זאת, מחלות אוטואימוניות הן עדיין בגדר תעלומה מכיוון שהן עשויות להשתנות בחומרתה - מקל לסכנת חיים. אז, האם אתם צריכים לדאוג לגביהם? המשיכו לקרוא כדי ללמוד על מערכת התנאים המסתורית הזו וכיצד לחפש טיפול רפואי מתאים.

ורד בוסקילה
ורד בוסקילה במועצת השבט | הישרדות VIP

מחלות אוטואימוניות מתגברות

המחקר ברור - מספר האנשים עם אחד מהמצבים הללו גדל בעשורים האחרונים. "כמה הפרעות אוטואימוניות, כמו סוכרת מסוג 1 ומחלת בלוטת התריס האוטואימונית, נחשבות לעלייה", אומרת אמילי סומרס,אפידמיולוגית בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת מישיגן. "השינויים הללו לאורך זמן מצביעים על כך שגורמים סביבתיים מעורבים."

עוד בנושא

"אם הייתי מגיעה לתוכנית ללא המחלה - הייתם רואים ורד אחרת לגמרי"

זה הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות כשאתם מתעוררים

לא בוכים על שפתיים סדוקות: 5 טיפים לטיפוח השפתיים לקראת החורף

 

משפיע על נשים צעירות בתדירות הגבוהה ביותר

כ-80 אחוז מהאנשים עם מצבים אוטואימוניים הן נשים, כאשר לחלק מהמחלות כמו תסמונת סיוגרן יש יחס בין נשים לגברים של עד 9:1. משרד הבריאות ושירותי האנוש של ארה"ב לבריאות האישה אומרים שמצבים אלה נוטים להתפתח במהלך שנות הפוריות. "לנשים יש רגישות גבוהה יותר למחלות אוטואימוניות מאשר לגברים - למעשה, מחלות אוטואימוניות כקבוצה מדורגות בין 10 גורמי המוות המובילים לנשים", אומרת ד"ר סומרס.

"במשך שנים רבות ההנחה הייתה שהורמונים כגון אסטרוגן היו מעורבים, אך לאחרונה, הוצע כי גורמים גנטיים הקשורים לכרומוזום X עשויים להיות מעורבים." לנקבות יש שני כרומוזומי X ואילו לגברים יש רק אחד; השני עשוי לתת "מנה" נוספת של X שעשויה לגרום לנשים להיות רגישות יותר למצבים הקשורים ל-X, חוקרים מאמינים.

כמו כן, "נקבות וזכרים נבדלים לעתים קרובות ברגישותם להשפעות של גורמים סביבתיים" שעלולים להשפיע על אוטואימוניות, אומר ד"ר סומרס. אבל בסך הכל, הסיבה לפערי המין היא "תעלומה", היא אומרת. (קרא כיצד אישה אחת ניצחה כאב כרוני מטרשת נפוצה.)

זה חלק מהגנים שלנו

מחקרים מראים ששילוב של גנטיקה וטריגר סביבתי עשוי להוביל להתפתחות של מצב אוטואימוני. למשפחות עשויה להיות רגישות גנטית לאוטואימוניות באופן כללי. אז, בן משפחה אחד עשוי להיות סובל מסוכרת מסוג 1 בעוד אחר סובל מזאבת, ולעוד אחד יש דלקת מפרקים שגרונית. אבל זה לא קשור רק לגנטיקה.

מחקרים על תאומים מראים שגנים לבדם אינם יכולים להסביר מדוע אנשים מסוימים מפתחים מחלות אוטואימוניות. ייתכן שאנשים הרגישים מבחינה גנטית מפתחים מחלה אוטואימונית לאחר זיהום מסוים, שכן קיים חשד של מספר וירוסים קודמים למחלות אוטואימוניות.

גורמים סביבתיים יכולים להיות טריגרים

העלייה המהירה מעידה על כך שגורמים סביבתיים ממלאים תפקיד - רעיון הנתמך גם על ידי העובדה שהעלייה בשכיחות של מחלות אוטואימוניות ניכרת במהגרים האחרונים למדינות המערב.

במילים אחרות, אנשים שעוברים למדינה מערבית מקבלים את אותם שיעורים אוטואימוניים כמו אנשים שנולדו שם. גורמי הסיכון הסביבתיים נעים מקרינה אולטרה סגולה ואסבסט ועד לממיסים במוצרי ניקוי ולקים.

גורמי אורח חיים מסוימים עשויים להגן 

תזונה עשירה בפירות וירקות יכולה להיות אחת הדרכים להדוף מצבים אוטואימוניים. חוקרים מצאו ראיות ניכרות כעת שרקמת השומן פעילה מבחינה אימונולוגית, ושלאנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר יש יותר סביבה פרו-דלקתית בגופם.

מכיוון שהתסמין העיקרי של אוטואימוניות הוא דלקת, משקל יכול להיות גורם תורם. רופאים ממליצים גם על פעילות גופנית, שיכולה למנוע עייפות מתישה הקשורה לעתים קרובות למחלה אוטואימונית.