זה מה שתנוחת השינה שלכם אומרת עליכם

בין אם אתם עוברים מיד לצד אחד לאחר שנפלתם על הכרית או שאתם מבלים זמן בין תנוחות כדי להיות קצת יותר נינוחים, תנוחת השינה המועדפת עליכם יכולה להציע כמה תובנות חשובות על בריאותכם

שינה
שינה | צילום: shutterstock

עם סיום שגרת הלילה שלכם אתם מכבים את האורות, דוחפים את כיסוי העיניים לאחור ומתרפקים למיטה. איך מתמקמים מתחת לשמיכה? בשלב זה, תנוחת השינה שלכם עשויה להיות רגילה לחלוטין. אם התיישבתם באותה עמדה במיטה מילדות, אולי לא תחשבו על זה כל לילה במודע.

עמדות שינה מסוימות נקשרו לדאגות בריאותיות או לתוצאות בריאות טובות יותר. אך האם באמת תנוחת השינה הרגילה שלנו קשורה למי שאנחנו כבני אדם, כפי שהציעו כמה מומחים?

הקשר בין תנוחת שינה לאישיות

אתם כנראה לא חושבים הרבה מה המשמעות של תנוחת השינה הטיפוסית שלכם, מלבד הרצון לנוחות אופטימלית בזמן שאתם לוחצים על הנודניק בשעון המעורר.

עם זאת, כמה פסיכולוגים ומומחים לשינה הציעו שאישיות יכולה להשפיע על תנוחת השינה ולהציע תובנה מסוימת לגבי התכונות וההתנהגויות שלנו.

פרופסור ומומחה השינה כריס אידז'יקובסקי סקר קצת יותר מ -1,000 מבוגרים בריטים כדי לחשוף כל קשר בין תנוחת השינה לאישיות. הוא השתמש בתוצאות אלה כדי ליצור קשרים בין תנוחות שינה נפוצות ותכונות אישיות.

תנוחת העובר שכיחה ביותר, במיוחד בקרב נשים. עמדה זו יכולה להיות מקושרת לביישנות ורגישות.

אנשים שישנים בצד אחד עם ידיים מושטות עשויים להיות בעלי אופי פתוח אך מעט חשדניים. הם גם נוטים לדבוק בהחלטותיהם.

אנשים דיווחו על עמדת השינה שלהם ותכונות האישיות שלהם בעצמם, והשאירו יותר מקום להטיה אפשרית.

סקר אחר על מיקום השינה שנערך על ידי מועצת השינה הטובה יותר (BSC) הניב כמה תובנות אחרות. להלן תמונת מצב מהירה:

  • אנשים שישנים במצב יומן (בצד אחד עם שתי הידיים כלפי מטה) מאמינים שהם ישנים מספיק והם "בריאים" יותר מאנשים שמעדיפים עמדות אחרות.
  • אנשים בעלי תואר שני ומעלה נוטים יותר להעדיף את עמדת העובר מאשר לאנשים שסיימו פחות השכלה.
  • סביר להניח שדור X ומילניאלס יעדיפו שינה על הבטן מאשר בייבי בומר. לעומת זאת, בייבי בומרס נוטים לישון בצד אחד כשהזרועות מושטות.
  • אנשים מופנמים נוטים יותר להימנע משינה על הבטן כשהזרועות מורמות.

שוב, סקרים אינם זהים לניסויים מבוקרים ומחקרים מדעיים אחרים, ומומחי שינה אחרים פחות בטוחים לגבי הקשר בין שינה לאישיות.

עוד ב"בריאות"

שבעה  דברים שהשיער שלכם מספר על בריאותכם

כמה רע זה לישון עם שיער רטוב

עשרה דברים שאתם צריכים לזרוק מהמטבח שלכם עכשיו

 

הקשר בין תנוחת השינה לבריאות

יש הרבה יותר ראיות לקשר בין תנוחת השינה להיבטים מסוימים של בריאות ורווחה - חיוביים ושליליים כאחד. הנה מה שאתם צריכים לדעת על כל תנוחת שינה.

שינה בצד

מומחים ממליצים לעיתים קרובות על שינה בצד, כיוון שתנוחה זו יכולה לסייע בהקלה על נחירות ולשיפור העיכול.

אם אתם ישנים בצד ימין שלכם, עם זאת, אתם עשויים להבחין בהחמרת הסימפטומים של ריפלוקס חומצי או בעיות עיכול אחרות. שינה על צד שמאל שומרת על הבטן מתחת לוושט ומקשה על חומצת הקיבה לעלות.

שינה בצד עשויה גם לסייע בהקלה על כאבי גב תחתון ולשיפור יישור עמוד השדרה, אך ייתכן שתקשה לישון בצד שלך אם יש לך כאבי צוואר או כתפיים.

שינה על הבטן

למרות שלשינה בקיבה יתרונות מסוימים מקור האמון על דום נשימה חסימתי בשינה ונחירות כרוניות, זה גם גורם ללחץ על הצוואר והגב התחתון, במיוחד אם אתם ישנים על מיטה רכה יותר. זן זה יכול לזרוק את עמוד השדרה שלכם מהיישור ולגרום לכאבים מתמשכים בשעות היום.

שינה
צילום: shutterstock

שינה על הגב

שינה על הצד או על הבטן יכולה להגביר את הלחץ התוך עיני, גורם סיכון לגלאוקומה. אם יש לכם עור רגיש, ייתכן שתבחינו גם בלחיצת הפנים לתוך הכרית גורמת להתפרצויות נוספות, גירוי או אפילו קמטי פנים כאשר אתם מתעוררים.

למרות ששינה על הגב יכולה להציע יתרונות בכל גיל - רופאי ילדים ממליצים להרדים תינוקות על הגב כדי להפחית את הסיכון לתסמונת מוות פתאומי של תינוקות (SIDS) - גב לא תמיד טוב למבוגרים.

ומה לגבי כאבי גב? חלק מהאנשים הסובלים מכאבי גב תחתון או צוואר מגלים כי שינה על הגב מחמירה את הכאב. עבור אחרים, שינה על הגב היא העמדה היחידה המציעה הקלה כלשהי.

בקיצור, אין את המיקום הטוב ביותר לשינה איכותית, מכיוון שכל כך הרבה גורמים באים לידי ביטוי. אם לעתים קרובות אתם מתקשים לישון או מתעוררים עם כאבים ואי נוחות, בהחלט כדאי לשקול את ההשפעה האפשרית של תנוחת השינה הנוכחית שלכם.

עם זאת, אם אין לכם בעיה לקבל את השינה הנכונה ולהתעורר ללא כאבים, סביר להניח שאתם לא צריכים לדאוג להתהפכות ולשנות דברים.

ישנים בסדר גמור? אתם כנראה לא צריכים לדאוג איך אתם נרדמים. תנוחת השינה הטובה ביותר, אחרי הכל, היא כזו ששומרת עליכם בנוח מספיק כדי לקבל את המנוחה שאתם צריכים. למרות שיכולים להיות כמה קשרים בין תנוחת השינה לבריאות, כנראה שתנוחת השינה המועדפת עליכם כנראה לא כל כך קשורה לאישיות שלכם.

 

*מקור - healthline