תת תזונה, שלשולים וגלי חום: אלו השפעות שינויי אקלים על הבריאות שלנו

כשאתם חושבים על שינויי האקלים, מהי התמונה הראשונה שעולה לכם בראש? ההשפעות הישירות והעקיפות של שינויי האקלים על בריאות האדם הופכות ברורות יותר ויותר. ברוב המובהק של המקרים הנצפים והחזויים - הן שליליות

Woman,holding,glass,of,medicine,for,hangover,at,home

בעיצומה של ועידת האקלים בגלזגו, בה מומחי בריאות ומנהיגי העולם מצהירים על שורת צעדים חדשים בניסיון להציל את כדור הארץ ממשבר האקלים העולמי, זה חד משמעי - שינויי האקלים משפיעים רבות על בריאות האדם.

נותר מאתגר להעריך במדויק את קנה המידה וההשפעה ההולכת וגדלה של סיכונים בריאותיים רבים הרגישים לאקלים ומשפיעים עלינו, בני האדם. עם זאת, ההתקדמות המדעית מאפשרת לנו בהדרגה לייחס עלייה בתחלואה ובתמותה להתחממות הנגרמת על ידי אדם, ולקבוע בצורה מדויקת יותר את הסיכונים ואת היקף האיומים הבריאותיים הללו.

כמה עובדות מפתח

שינויי האקלים משפיעים על הגורמים החברתיים והסביבתיים של הבריאות - אוויר נקי, מי שתייה בטוחים, מספיק מזון ומקלט בטוח. בין 2030 ל-2050, שינויי האקלים צפויים לגרום לכ-250,000 מקרי מוות נוספים בשנה, מתת תזונה, מלריה, שלשולים ולחץ חום.

עלויות הנזק הכלכליות הישירות לבריאות (כלומר לא כולל עלויות במגזרים הקובעים בריאות כמו חקלאות ומים ותברואה), מוערכות בטווח של 2-4 מיליארד דולר לשנה עד 2030. אזורים עם תשתית בריאות חלשה - בעיקר במדינות מתפתחות - יהיו הכי פחות מסוגלים להתמודד ללא סיוע להתכונן ולהגיב.

עוד ב"בריאות"

רוצים לרדת במשקל מהר? תאכלו כמו תינוק

כדאי להכיר: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלות אוטואימוניות

זה הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות כשאתם מתעוררים

 

שינויי אקלים - האיום הבריאותי הגדול ביותר העומד בפני האנושות

שינויי אקלים הם האיום הבריאותי הגדול ביותר העומד בפני האנושות, ואנשי מקצוע בתחום הבריאות ברחבי העולם כבר מגיבים לנזקים הבריאותיים שנגרמים מהמשבר המתגלגל הזה.

למעלה מ-930 מיליון אנשים, כ-12% מאוכלוסיית העולם, מוציאים לפחות 10% מתקציב משק הבית שלהם כדי לשלם עבור שירותי בריאות. כאשר האנשים העניים ביותר אינם מבוטחים ברובם, זעזועים בריאותיים ולחצים כבר דוחפים כיום כ-100 מיליון אנשים לעוני מדי שנה, כשההשפעות של שינויי האקלים מחמירות מגמה זו.

סיכונים בריאותיים רגישים לאקלים

שינויי האקלים כבר משפיעים על הבריאות במספר עצום של דרכים, כולל על ידי כך שהם מובילים למוות ומחלות כתוצאה מאירועי מזג אוויר קיצוניים יותר ויותר, כגון גלי חום, סופות ושיטפונות, שיבוש מערכות מזון, מחלות המועברות על ידי וקטור, ובעיות נפשיות.

שינויי האקלים מערערים רבים מהגורמים החברתיים לבריאות טובה, כגון פרנסה, שוויון וגישה לשירותי בריאות ומבני תמיכה חברתית. סיכונים בריאותיים רגישים לאקלים אלו מורגשים באופן לא פרופורציונלי על ידי הפגיעים והמקופחים ביותר, כולל נשים, ילדים, מיעוטים אתניים, קהילות עניות, מהגרים או עקורים, אוכלוסיות מבוגרות ואלה עם מצב בריאותי בסיסי.

בטווח הקצר עד הבינוני, ההשפעות הבריאותיות של שינויי האקלים ייקבעו בעיקר לפי פגיעות האוכלוסיות, עמידותן לקצב שינויי האקלים הנוכחי והיקף וקצב ההסתגלות. בטווח הארוך יותר, ההשפעות יהיו תלויות יותר ויותר במידה שבה ננקטות כעת פעולות טרנספורמציה כדי להפחית ואף לנסות למנוע נקודות מפנה פוטנציאליות בלתי הפיכות.

*מקור - who