מתאמנים ונהנים: כך תחזרו באופן בטוח לשגרת אימונים

חדרי הכושר חזרו ובגדול. שגרת האימונים חוזרת והרבה מוצאים את עצמם מתלהבים, אחרי שלא התאמנו הרבה זמן ומנסים לחזור לכושר שהיה להם לפני שנכנסו לשנת הקורונה. אבל איך עושים את זה נכון ובלי להיפצע? עירית סמילנסקי מלמדת אותנו איך לעשות את זה נכון

חדר כושר

בשנת הקורונה שפקדה אותנו ראינו את האוכלוסייה במצב מאוד ירוד בתחום הכושר הגופני. הבריאות ירדה, התזונה התקלקלה ואפילו אנשים שהתרגלו להתאמן מאוד ירדו בסיבולת הכושר שלהם. עכשיו, כשהסגר נגמר והמכונים נפתחו מחדש, כולם רוצים לחזור. "לאנשים יש את התחושה שהם רוצים להחזיר את כל מה שהפסידו בשנה הזו והם נכנסים לחדר כושר ומתפוצצים על המכשירים בכל הכוח." מספרת לנו עירית סמילנסקי, פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה שהגיעה לאולפן "פותחים יום" עם כל הטיפים איך עושים את זה נכון.

מי מאיתנו לא מכיר את זה שאתה נכנס לחד"כ ומתאמן לקראת הקיץ, ופתאום אתה לא יכול לזוז ולרדת במדרגות. פתאום מתחילים לרוץ ואחרי שבוע הברך עוצרת אותך, ואתה מתחיל לשחות והכתף עוצרת אותך והגב עוצר אותך. כל זה קורה בגלל שאנשים לא יודעים איך לחזור בצורה נכונה. כמו שלאנשים יש געגוע לקניות, אנשים שיש להם הרגלי כושר טובים ממש מתגעגעים למכונות ולריצה, הגוף שלהם זקוק לזה.

עירית סמילנסקי, פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה
עירית סמילנסקי, פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה

הרבה אנשים מרגישים לא טוב עם עצמם אחרי השנה הזאת

אנשים מגיעים לקליניקות הברכיים והכתפיים והגב, אנחנו רואים אותם, סתם כי הם לא עשו את זה כמו שצריך. אז בואו נדבר תכלס, יש כמה כללים שחשוב לשים לב אליהם:
אחרי כ"כ הרבה חודשים צריך להתייחס לגוף כמתחיל, למרות שאתם זוכרים את עצמכם כנינג'ות, הגוף שלכם לא מסוגל לעמוד בעומס שהייתם רגילים להפעיל עליו. תתחילו מלהתאמן בצורה מדורגת.
הידעת: אדם שהתאמן קודם מפתח במחקרים יותר מהר מאסה חזרה, לא לדאוג.

צריך להרגיש מאמץ בינוני וחשוב לדעת להרכיב תוכנית אימונים מאוזנת. עפ"י ארגון הבריאות העולמי ההמלצה היא ל-2-3 אימוני התנגדות בשבוע והרבה אירובי. כל אחד מאיתנו צריך ללכת כל יום חצי שעה, זה המינימום. אפשר לקרוא לזה אימון כושר ואפשר לקרוא לזה לחנות רחוק, לטייל עם הכלב טיול ארוך ומפנק, לקחת את הילד ברגל לחוג ולא בנסיעה, כי גם לנו וגם לילדינו חשובה חצי שעה פעילות אירובית ביום.

זה הזמן לנפץ סטיגמה ידועה: לא חובה לעשות מתיחות אחרי אימון. זה נעים לעשות את זה ותורם לתחושת השחרור, אבל זה ממש לא חובה.

החלמתי מקורונה. אפשר לחזור להתאמן כרגיל?

בכל הנוגע למחלימי קורונה שמעוניינים לחזור לשגרת כושר ותזונה נכונה, מבדילים בין אלו שהיו להם תסמינים לבין אלו שלא.
מי שלא היו לו תסמינים יכול לחזור להתאמן בצורה הדרגתית כמו שאר האוכלוסייה. מי שהיו להם תסמינים וחזרו להתאמן מדווחים בעיקר על עייפות. עיקרון ההדרגה במקרים אלו צריך לקבל דגש חשוב וכאן חייבים ייעוץ של רופא לפי שרצים שוב להתאמן.