תקופת צינון: כך תימנעו מהתופעה הנפוצה בגיל המבוגר

ההתחממות הגלובאלית לא פוסחת גם על האוכלוסייה המבוגרת שנמצאת בסיכון גבוה ללקות במכות חום, התחממות יתר והתייבשות. קבלו 7 טיפים שיעזרו לצנן את הטמפרטורה בעונה החמה

התייבשות

הקיץ אמנם נגמר כמעט רשמית בלוח השנה, אבל כשכדור הארץ משתגע, החום רחוק עדיין מלהסתיים. לאוכלוסייה המבוגרת החום מסוכן במיוחד. על פי דו"ח CDC, 36% ממקרי המוות הקשורים לחום, הם בקרב אנשים מעל גיל 65.

מבוגרים בגיל זה הם בסיכון גבוה במיוחד ללקות במכות חום, התחממות יתר והתייבשות. גופם אינו מסתגל לטמפרטורות גבוהות כמו הצעירים כיון שוויסות החום פוחת עם השנים, או כתוצאה משימוש בתרופות. בנוסף, מצבים רפואיים כרוניים יכולים לשנות את תגובות גופם לחום.

בגיל השלישי והרביעי יורדת תחושת הצמא, כך שהם גם שותים פחות. כל אלה עלולים להביא להתייבשות, הפוגעת בשיווי המשקל ועלולה לגרום לנפילה.

מגי בנר, אחות גריאטרית מוסמכת באחוזת צהלה, ריכזה עבורנו 7 דרכים שיעזרו למבוגרים לשמור על טמפרטורה מיטבית בעונה החמה :

לא לחכות לצמא

ניתן להחליף את תחושת הצמא או חוסר הצמא בפירות המכילים אחוז גבוה של מים או בשתייה ממותקת קלות המגבירה את הרצון לשתות. כמובן יש להקפיד על כמות הסוכר במבוגרים עם סוכרת או בעלי נטייה לסוכר.

בנוסף, תמיד מומלץ לקחת בקבוק מים בהישג יד, ולשתות משקאות שאוהבים כדי להגביר את הרצון בנוזלים. עם זאת, מומלץ להימנע מאלכוהול וקפאין אשר מעלים את טמפרטורת הגוף.

מבוגרים עם הוראה מהרופא להמעיט בשתייה (בעיות אי ספיקת לב עלולות לגרום לצבירת נוזלים) צריכים להקפיד על הכמויות המומלצות על ידי הרופא.

עוד ב"בריאות"

בריאות הגוף כולו מתחילה בכיסא המשרד שלכם

במקום קפה: האם כדאי לכם לשתות מים חמים עם לימון בבוקר?

אל תהיו מגנט ליתושים: למה הם נדבקים דווקא אליכם?

 

אכלו ארוחות קלילות וקרות

אכילת חטיפים קרים כמו ארטיקים תוצרת בית, אגסים קפואים או ענבים מעט קפואים עוזרים לווסת את טמפרטורת הגוף ומוסיפים למשק הנוזלים. אכילת ארוחות קלות וקרות כמו סלט עוף או פסטה במקום מנות כבדות וחמות: ארוחה חמה מחממת את הגוף, מכבידה ונותנת תחושה פחות נעימה לעומת ארוחות קלות וקרות אשר מרעננות את הגוף.

הניחו מגבת קרה על העורף

טיפ מרענן במיוחד הוא הנחת מגבת מצוננת וקרירה על העורף. אפשר להניח כלי מים קרים קטן ולהרטיב את המגבת מדי פעם על מנת לסייע למנגנון הורדת הטמפרטורה הטבעי של הגוף.

שמרו על טמפרטורה קרירה בבית 

בשעות החמות מומלץ למבוגרים להישאר בבית ולא להסתובב בחוץ, לסגור את הווילונות ולתת למזגן את התנאים האופטימליים לצנן את הבית. אפשר גם לגוון במקלחת חמימה ולצנן בהדרגה את טמפרטורת המים עד למים קרירים, אשר מסייעים לזרימת דם מואצת, משפרים את מצב הרוח וממריצים את פעילות מערכת החיסון.

לבשו בגדים מבדים קלים

אם בכל זאת יוצאים מהבית, כדאי להקפיד על בגדים בצבעים בהירים מבדים קלים ואווריריים. צבעים בהירים דוחים את קרני השמש ובד כמו כותנה, בד רך ונושם, מאפשר לזיעה להתנדף בקלות רבה יותר. כמובן אסור לשכוח לחבוש כובע בכל יציאה מהבית עם משקפי שמש.

התייבשות
הקפידו על אמצעי מיגון מתאימים להגנה מהשמש | צילום: shuterstock

צאו לבילוי תרבותי או ספורטיבי במקום מוצל

חופשת הקיץ מספקת אטרקציות מעניינות בפרק זמן נקודתי. זה הזמן לשפר את החיים החברתיים באמצעות בילוי משותף בתערוכות ממוזגות, מועדון חברתי, מרכז קניות מקורה וכו'. ליוצאים להתעמל, כדאי לעבור לשעות הערב או הבוקר המוקדמות עם הקפדה על אמצעי מיגון לשמש כמובן ובקבוק מים זמין או להעביר את הספורט למקומות ממוזגים וקרירים.

התייבשות היא תופעה שכיחה בגיל המבוגר הנגרמת מחוסר שתייה מספקת, ואם אינה מטופלת היא עלולה לגרום להתפתחות מכת חום. סף פעילות הקולטנים של המבוגרים לצמא עולה ועל כן הם ירגישו צימאון בשלב מאוחר יותר כאשר יהיו קרובים יותר להתייבשות מאשר אדם צעיר ויגיעו לתחושת רוויה מהר יותר מאדם צעיר ועל כן יצרוך פחות נוזלים. כל אלה דורשים מציאת דרכים לשמור על חום הגוף ועל משק נוזלים יציב וחיובי.

הכותבת היא אחות גריאטרית מוסמכת באחוזת צהלה