זה מה שכדאי לכם דעת על התקפי לב רגע לפני שיש לכם אחד

התקפי לב אינם באמת מפלים, ומשפיעים על צעירים ומבוגרים, נשים וגברים. כל 43 שניות בממוצע מישהו חווה התקף לב. האם מישהו - מתישהו - יכול להיות אתה?

התקף לב

במחקר שפורסם בשנת 2018 חוקרים בדקו יותר מ- 28,000 איש המאושפזים בגלל התקפי לב בין 1995 ל- 2014. הם גילו ש- 30 % צעירים (במיוחד בגילאים 35 עד 54) והשיעור בולט במיוחד בקרב נשים. אבל ידע, כמובן, הוא כוח. הנה מה שאתם צריכים לדעת על התקפי לב.

איך אדע אם יש לי התקף לב?

כלל מספר אחד: אל תאבחנו את עצמכם. אם יש לכם את החשד הקטן ביותר שאולי יש לכם התקף לב, התקשרו לאמבולנס. מכיוון שכמחצית ממקרי המוות מהתקף לב מתרחשים תוך השעה הראשונה לאחר התקף, המתנה של מספר שעות לפני קריאה לעזרה עלולה להיות קטלנית.

אי נוחות בחזה: רוב התקפי הלב כרוכים באי נוחות במרכז החזה הנמשכת יותר מכמה דקות, או חולפת ואז חוזרת. זה עשוי להרגיש כמו רמה לא נוחה של לחץ, סחיטה, מלאות או כאב.

אי נוחות בפלג הגוף העליון: כאבים בזרוע אחת או בשתי הידיים, הגב, הצוואר, הלסת או הבטן עלולים לסמן בעיה.

קוצר נשימה: סימפטום זה עשוי להתרחש עם או בלי אי נוחות בחזה.

סימנים אחרים: שימו לב לתסמיני גוף שאתם בדרך כלל לא חווים, כגון התפרצות בזיעה קרה, בחילות, סחרחורת, עייפות מוחצת או תחושת אבדון מתקרב.

האם אקבל את תחושת ה"פיל על החזה "ששמעתי עליה?

אולי ואולי לא. התקף לב עלול להתרחש ללא תחושה של 'פיל יושב על החזה. בהתקף לב אספקת הדם לשריר הלב נקטעת ותאי שריר הלב מתחילים למות, מה שעלול לגרום לכאבים בחזה - אבל לפעמים זה לא קורה, במיוחד אצל נשים. רוב התקפי הלב מצטברים לאט, עם כאבים קלים או אי נוחות.

עוד ב"בריאות"

5 הבדיקות הרפואיות ללב שיכולות להציל את חייכם

מה קורה לגוף כשאתם אוכלים יותר מדי

כך אנשים בריאים מבלים את 10 הדקות האחרונות של היום

זאת התדירות שבה אתם באמת צריכים להתקלח

 

האם אני אפשרי לקבל התקף לב ולא לדעת את זה?

באופן מפתיע, כן. במחקר שנערך על אנשים בגיל העמידה ומבוגרים שחוו התקף לב, שפורסם בשנת 2015 ב- JAMA, כמעט 80 אחוזים לא הראו סימנים להתקף לב במהלך מעקב רפואי.

מה שמכונה "התקף לב שקט" יכול לקרות לכל אחד, אך לאנשים הסובלים מסוכרת יש סיכוי גבוה יותר לחלות באלה ללא המחלה. יתכן שאתם לא חווים אף אחד מהתסמינים הידועים, כמו כאבים בחזה, אך אתם עלולים להרגיש בחילה, קוצר נשימה או אפילו התעלפות.

האם יש זמן ביום בו יש סיכוי גבוה יותר לחוות התקף לב?

התקף לב יכול להכות בכל עת, אך הוא מתרחש בתדירות הגבוהה ביותר בשעות הבוקר המוקדמות. מחקרים, כולל מחקר שפורסם בשנת 2018 ב מחקר מחזור הדם, מציע כי הסיבה לכך היא שלאנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם יש רמות נמוכות יותר של מולקולות הגנה בדם בבוקר, מה שעלול להגביר את הסיכון לקרישי דם והתקפי לב בשעות הבוקר.

סקירת מחקר שפורסמה בשנת 2015 במחקר מחזור הדם, מצאה כי מוות לב פתאומי מגיע לשיא משש בבוקר עד הצהריים, והוא הגבוה ביותר ביום שני והנמוך ביותר בסוף השבוע.

מה עלי לעשות אם אני חושב שיש לי התקף לב?

התקשרו מיד לאמבולנס והישארו רגועים.

בזמן שאתם ממתינים לפרמדיקים, יושבים או שוכבים בשקט ולאט, לעסו אספירין – שמסייע במזעור נזקי הלב או התפתחות קריש דם מסוכן על ידי הפחתת ה"דביקות" של הטסיות שמשחקות תפקיד חשוב בקרישת הדם.

אל תאכלו או שתו כלום, והתקשרו לקרוב משפחה, שכן או חבר שיבוא לחכות איתכם.

התקף לב
צילום: shutterstock

למה לצפות ברגע ההגעה לבית החולים?

ראשית, הצוות יחבר אתכם למוניטור לב וטפטוף תוך ורידי. אם הפרמדיקים לא ביצעו אק"ג, זה יבוצע באופן מיידי לאיתור כל קצב לא סדיר או הפרעות אחרות המצביעות על התקף לב.

בהתאם למצבכם או לחומרת ההתקף, הרופאים עשויים להשאיר אתכם בבית החולים עד שייקבע הטיפול הטוב ביותר.

האם תצטרכו לעבור ניתוח?

אם תגיעו לבית החולים במהירות, רופאים עשויים לנסות לפתוח את העורקים הכליליים באופן מכני בהליך המכונה אנגיופלסטיקה. צינורית דקה עם בלון בקצה מושחלת מהמפשעה לעורק הכלילי, ומוזרקת כמות קטנה של צבע כך שניתן לראות את מקום החסימה באמצעות סרטון רנטגן.

הבלון מתנפח להרחבת העורק, וכאשר הצינור נסוג, בדרך כלל נשאר סליל מתכת קטן המכונה סטנט כדי לשמור על עורק פתוח ולמנוע חסימות נוספות. חלק מהסטנטים יכולים גם לשחרר תרופות כדי לשמור על עורק נקי.

האם מותר להתאמן לאחר התקף לב?

מחקר שפורסם בשנת 2018 מראה כי אנשים שמגדילים את פעילותם הגופנית בשנה שלאחר התקף לב מפחיתים את הסיכון למוות מוקדם, בהשוואה לאלה שנשארים בלתי פעילים פיזית.

פעילות גופנית למעשה מורידה את הסיכון לסבול מהתקף לב שני, אך תחילה כדאי שתדברו עם הרופא כדי למצוא שגרה - בין אם זה הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים או שחייה - שהיא בטוחה עבורכם.

לעולם אל תתחילו להתאמן עד שהרופא ייתן לכם אישור ברור.

האם מותר לקיים יחסי מין לאחר התקף לב?

ברגע שהרופא נותן אור ירוק לעסוק בפעילות גופנית מתונה, זה בטוח גם בפן האינטימי. רוב האנשים מסוגלים להתחיל לקיים יחסי מין שוב תוך שבועיים או שלושה לאחר התקף לב, אך תמיד יש להתייעץ עם הרופא תחילה.

מחקר שפורסם בשנת 2015 לא מצא סיכונים רלוונטיים בקיום יחסי מין בקרב משתתפים שהצליחו לעסוק בפעילות גופנית קלה עד בינונית, כגון טיפוס על שני מדרגות או הליכה מהירה, כל עוד אתם יכולים לעשות את הדברים האלה מבלי לחוות אי נוחות בחזה או בצוואר, עייפות או קוצר נשימה.

 

*מקור - אתר thehealthy