נקניקייה אחת דופקת 36 דקות מהחיים שלכם - עדיין תאכלו אותה?

המספר הזה לא נבחר באקראי - מחקר שנערך חישב את הנטל הבריאותי (או התועלת) בדקות של אלפי מזונות, ביניהם נקנינקיות. אבל יש גם חדשות טובות: עם שינויים קלים בלבד בתזונה תוכלו להשפיע על הבריאות

Hungry,bearded,man,in,dirty,shirt,biting,two,hotdogs,isolated

יש מעט הנאות פשוטות יותר בחיים מאשר לנשנש נקניקייה. בטח, אולי זו לא האופציה הבריאה ביותר, אבל לעזאזל, מספר לא ידוע של בעלי חיים נתנו את השפתיים והרגליים שלהם בשביל החטיף הזה, ולא סתם "ספירת קלוריות" או "תכולת שומן" או "קוראים להן ככה כי אנשים נהגו לומר שהן מכילות בשר כלבים".

אבל מה אם השתמשנו במדד אחר? מה אם היינו אומרים לכם שהנקניקייה תקרב אותך בדיוק 36 דקות למוות - האם עדיין תאכלו אותה?

המספר הזה לא נבחר באקראי - זה ממחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Nature Food. חוקרים הכפיפו 5,853 מזונות לחישובים החולניים שלהם, ודירגו אותם לפי השפעתם הן על בריאות האדם והן על הסביבה. בעוד שנקניקיות עשויות להיות קורבן של הניתוח, יש גם חדשות טובות: עם שינויים קלים בלבד בתזונה, אומרים המחברים, תוכלו להשפיע רבות הן על הבריאות והן על טביעת הרגל הפחמנית שלכם.

"החלפת רק 10 אחוז מהצריכה הקלורית היומית של בשר בקר ובשר מעובד בתערובת מגוונת של דגנים מלאים, פירות, ירקות, אגוזים, קטניות ופירות ים מובחרים יכולה להפחית בממוצע את טביעת הרגל הפחמנית התזונתית של צרכן בשליש. ולהוסיף 48 דקות חיים בריאים ליום", כתבו מחברי המחקר אוליבייה ג'וליה וקתרינה סטייליאנו. "זהו שיפור משמעותי לשינוי תזונתי כה מוגבל."

עוד ב"בריאות"

לא בוכים על שפתיים סדוקות: 5 טיפים לטיפוח השפתיים לקראת החורף

זה מה שאתם צריכים לעשות אם יש לכם כאבי צוואר בצד ימין

6 סימנים לכך שאתם סובלים ממיגרנה הקשורה ללחץ

 

כך זה עובד: ראשית, ציון הבריאות חושב. לשם כך השתמשו החוקרים באינדקס תזונתי בשם Health Nutritional Index, אותו פיתחו בעבר עם התזונאי ומחבר המחקר ויקטור פולגוני III. הוא פותח באמצעות נתונים ממחקר אפידמיולוגי ענק שנקרא נטל המחלות הגלובלי. בעזרת מידע זה, ה-GBD מכמת לא רק את השכיחות של גורמים בריאותיים, אורח חיים וסביבתיים שונים - כולל 15 גורמים תזונתיים - אלא גם את הנזק היחסי הנגרם מהם.

באמצעות שפע המידע הזה, הצוות חישב את הנטל הבריאותי (או התועלת) בדקות של אלפי מזונות. לדוגמה, אכילת נקניקייה דופקת 36 דקות של אבדן חיים, בעוד שמנת ומלפפון יכולים להוסיף כמעט עשר דקות לתוחלת החיים.

אבל זה לא היה סוף המחקר - הצוות רצה לכלול גם שיקולים סביבתיים. הם השתמשו בשיטה בשם IMPACT World+, המודדת את השפעת מחזור החיים של מזונות מדברים כמו ייצור, עיבוד, הכנה, צריכה, פסולת, שימוש במים, כמו גם ההשפעה על בריאות האדם מדברים כמו זיהום.

לבסוף, על ידי שילוב שני המדדים הללו, החוקרים הצליחו למיין אותם לשלושה אזורי צבע: אדום, צהוב וירוק. בדיוק כמו רמזור, ייעודים אלה הם קוד ל"עצירה" (כמו בשר מעובד, שמגיע עם עלויות סביבתיות ותזונתיות גבוהות), "התנהג בזהירות", ו"הסתפק בזה" (אגוזים, פירות, ירקות שגדלו בשדה, קטניות, דגנים מלאים וכמה פירות ים) בהתאמה.

הצוות מקווה שהממצאים שלהם עשויים להוסיף ניואנס למה שנראה לעתים קרובות כבעיית הכל או כלום של אכילה בריאה ומודעת לסביבה. בעוד שאופציות טבעוניות "בדרך כלל מתפקדות טוב יותר" במחקר, המרה תזונתית מלאה היא לא בהכרח האפשרות היחידה.

"מחקרים קודמים הפחיתו לעתים קרובות את הממצאים שלהם לדיון על מזון על בסיס צמחי מול בעלי חיים", אמרו המחברים. "[אבל] יש וריאציות ניכרות הן במזונות מהצומח והן במזון מהחי."

*מקור - iflscience