סרטן? בחברות הסלולר לא מתרגשים

למרות המלצות משרד הבריאות, בחברות הסלולר רגועים. גורם באחת החברות: אולי יש קצת פאניקה, אבל כולם עדיין עם הסלולרי. פורום חברות הסלולר: צריך להציב יותר אנטנות

למרות המלצת משרד הבריאות להרחיק את הסלולרי מהילדים ולהשתמש בו רק באמצעות דיבורית, אוזניה או רמקול, בחברות הסלולר מקפידים לשמור על ארשת רגועה. גורם רשמי באחת החברות אמר לכסף נענע 10 כי "בגלל ההמלצות, התקבלו היום המון פניות למוקדי השירות של כל חברות הסלולר. אבל האנשים האלו התקשרו למוקדים מהמכשירים הסלולריים שלהם". לדברי הגורם, "אולי יש קצת פאניקה, אבל כולם עדיין עם הסלולרי".

בחברות עצמן סרבו להגיב, והפנו אותנו לפורום חברות הסלולר, אך גם שם לא מראים סימני דאגה. לדברי גיא יום-טוב, מדוברי הפורום, "בבסיס ההמלצות עומד עיקרון 'הזהירות המונעת', ואנחנו תומכים בהן." לדבריו, "גם אנחנו ממליצים למי שמעוניין להפחית את הקרינה מהטלפון שלו להשתמש בו באופן מושכל. כל מה שנותר לנו זה להמתין להנחיות הגורמים המקצועיים ולציית להן".

"צריך יותר אנטנות"

נראה כי אחת מהמלצות משרד הבריאות – להימנע משימוש בסלולרי באזורים ללא קליטה - אף שיחקה לידי החברות. "ההמלצה הזו לא נוגעת לנו," אומר יום-טוב, "אנחנו חוזרים על הקביעה המפורשת של משרד הבריאות לפיה יותר אנטנות שווה פחות קרינה. אם יציבו יותר אנטנות, תפחת הקרינה ממכשירי הסלולרי של כולם".

"בניגוד למה שקורה כיום, כשהרשויות נלחמות על כל הקמה של אנטנה, המדינה צריכה לעודד את החברות להקים יותר אנטנות", מעיר יום-טוב. "מבחינתנו מדובר בהוצאה כספית, זה לא אינטרס כלכלי שלנו. אבל המדינה היתה צריכה לעודד את זה. בפועל, כפי שאנחנו רואים, קורה בדיוק ההיפך".

לדברי יום-טוב, דו"ח של הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה הראה כי תושבי ערים שלא אישרו הצבת אנטנות בתחומן, היו חשופים לקרינה פי חמישה ועד פי 200, מתושבי ערים אחרות. לטענתו, "הדו"ח קבע שצריך להתקין יותר אנטנות".

החוקרת: יש קשר בין שימוש בסלולר לגידולים

המלצות משרד הבריאות מתבססות על מחקר בינלאומי, שנערך במכון גרטנר בתל השומר, ומצא קשר בין קרינת הסלולר לבין התפתחות גידולים סרטניים בבלוטות הרוק. אולם יום-טוב טוען שקשר כזה לא הוכח עדיין: "המחקר אינו קובע שיש קשר בין הקרינה לבין הסרטן. שאל את ד"ר סיגל סדצקי, שניהלה את המחקר, ותראה. גם משרד הבריאות לא אסר על השימוש בסלולרי, הוא רק המליץ להיזהר".

יום-טוב המליץ, ואנחנו נענינו. אולם ד"ר סדצקי, כך נראה, לא ממש מסכימה עם פרשנותו: "המחקר בהחלט קובע שיש אינדיקציה לקשר בין שימוש בסלולרי לבין התפתחות גידולים ממאירים ושפירים בבלוטת הרוק," היא אומרת.

"גם משרד הבריאות לא התבסס על מחקר אחד," היא אומרת, "אלא על הידע המצטבר בנושא. הסלולרי נמצא בשימוש נפוץ מאז שנות ה-90 המוקדמות, והמחקרים הראשונים בנושא לא יכלו לומר משהו משמעותי כי לא עברה תקופת זמן מספקת. המחקר שלנו, שהתפרסם לפני חצי שנה, כבר נערך משנת 2000 ועד 2005, לאחר שעבר מספיק זמן כדי לגלות את השפעות הקרינה".

דיברת יותר – הסתכנת יותר

המחקר נערך בשיתוף פעולה עם כל בתי החולים בארץ ועם 12 מדינות נוספות, ובהן דנמרק, קנדה, יפן, צרפת ואיטליה. מטרתו היתה לבדוק את השפעת השימוש בטלפונים סלולרים על התפתחות גידולים במוח, בעצב השמע ובבלוטת הרוק. נבדקו בו 460 איש שלקו בגידולים בבלוטה הפרוטית, מול קבוצת ביקורת עם 1,266 אנשים בריאים. אחת ממסקנות המחקר היא כי סיכוייו של אדם ללקות בגידולים שפירים או סרטניים של בלוטת הרוק עולה ב-34% לאחר חמש שנות שימוש בסלולרי. בנוסף, מהמחקר עולה כי ככל שאדם משתמש יותר בסלולרי, כך עולים סיכוייו ללקות בגידולים אלו.

ד"ר סדצקי מסכימה עם המלצות משרד הבריאות: "אלו בדיוק המלצות המחקר," היא אומרת, "העיקרון הוא שצריך להרחיק את הטלפון מהגוף בזמן השימוש, ואפשר לדבר איתו באמצעות דיבורית, אוזניה או רמקול". לדבריה, בעקבות המחקר גם בצרפת הוציאו המלצות דומות, שהתרכזו בעיקר בהרחקת הסלולרי מילדים, "אבל איני יודעת מה עשו מדינות אחרות שהשתתפו במחקר".

כדאי לציין, עם זאת, כי מהמחקר עולה שהסיכוי ללקות בגידול בבלוטת הרוק גבוה יותר באזורים כפריים. יתכן שהדבר קשור לחוסר באנטנות במקומות אלו.