"הנייעס של יענקי": כך הפך דייר "האח הגדול" לשיחת היום ברחוב החרדי

לפני מספר שבועות, נכנס יענקי גולדהבר אל בית האח הגדול ועורר שיח רב בקרב הציבור הישראלי. כיצד בחור חרדי עם פאות וכיפה, דובר יידיש ושומר מצוות ישתלב בחממה ששמה "האח הגדול". רבים הרימו גבה וביקורות נשמעו מחלקים שונים של העולם החרדי. חודש לאחר הכניסה המפתיעה, יצאנו לבדוק – מה לציבור החרדי יש להגיד על הנציג שלהם בבית האח הגדול? לתגובות האלה לא ציפינו

יענקי האח הגדול עונה 5
יענקי | צילום: האח הגדול עונה 5

יענקי גולדהבר, בן 20 מבני ברק, אח מספר 9 מבין 12 אחים, חבר חסידות לֶעלוֹב, היה הדייר הראשון שנכנס לבית עם פתיחת העונה הנוכחית של "האח הגדול". עם כניסתו, האח הגדול פתח עם המשפט "לא נכנס עדיין אחד כמוך לאח הגדול". זו אמירה שקשה להתווכח איתה. יענקי הוא בהחלט שונה בנוף בין כל דיירי האח הגדול לדורותיהם. אבל זה בא עם מחיר. פנינו לכמה ממובילי דעת קהל בציבור החרדי לבדוק האם לציבור החרדי יש מה לומר על הבחירה של יענקי וגילינו שיש – והרבה.

החרדי הראשון של האח הגדול

כדי להבין את הלך הרוח ברחוב החרדי כלפי הכניסה של יענקי לבית האח, פנינו לאיציק אוחנה – כתב הסלבס של אתר "כיכר השבת" וממייסדי עמוד הבידור "הרבנית של האינסטגרם". כששאלנו את אוחנה מה היו התגובות שהתקבלו לפני הכניסה של יענקי, הוא סיפר שחלקים מסוימים בעולם החרדי התקשו לבלוע את הגלולה הזו. "היה חשש גדול לפני שהוא נכנס", סיפר אוחנה. "זאת הפעם הראשונה שיש חרדי ברמה כזו בבית האח". החשש העיקרי, לדעתו של אוחנה, היה שיענקי "יתנהג בצורה שתבזה את המגזר". אוחנה עצמו אף פרסם בעמוד הטוויטר שלו את הכניסה המדוברת של יענקי באירוע הפתיחה של העונה, בציוץ שגרר תגובות רבות ומגוונות:

טוויטר של איציק אוחנה
תגובות ברשת על הכניסה של יענקי | צילום: מתוך הטוויטר של איציק אוחנה

לציוץ שעורר סערה לחצו כאן

אוחנה הוסיף שהשתתפותו של יענקי בעונה הנוכחית של "האח הגדול" הביאה לעלייה ברמת העניין סביב התוכנית בקרב הקהל החרדי. "יש קהל חרדי שעוקב", הוא מספר. "הקטעים של יענקי רצים בקבוצות סגורות של המגזר. הוא שיחת היום".

האם החששות סביב השתתפותו של יענקי בתכנית דעכו מאז כניסתו? אוחנה חושב שכן. לאחר שראו את ההתנהלות של יענקי בבית, רבים מהמגזר החרדי מרגישים שהכניסה שלו "היא קידוש השם", מכיוון שהוא מביא זווית אחרת על המגזר החרדי. מקרה אחד שעשה הדים במגזר החרדי היה הקושי שהתפתח ליענקי בנושא הכשרות. כזכור, ההקפדה בבית על כלים חלביים ובשריים התרופפה ויענקי התקשה ליישב את ההתנהלות הזו עם אמונותיו. יענקי הציף את הבעיה מול הדיירים בשיתוף האח הגדול עצמו ונמצא פתרון הולם שלא כופה על אף אחד מהצדדים לחיות באופן הסותר את תפיסת עולמו. אוחנה מספר שהמקרה הזה העלה שיח חיובי במגזר לגבי האופן שבו יענקי משלב את אורח החיים שלו, לא בכפייה  - אלא מתוך שיתוף פעולה: "המגזר החרדי עובר שינוי מאוד גדול. היום מאוד חשובה ההידברות". עם זאת, חלק מהביקורת נשמעת עד היום. "לצד התמיכה תהיה גם ביקורת", שיתף אוחנה והסביר שיש זרמים יותר נוקשים בעולם החרדי שלא מקבלים את השתתפותו של יענקי בתכנית ריאליטי. "להגיד לך איך הוא יתקבל בבני ברק כשהוא יגיע – אני לא יודע", אמר לפני שסיכם: "הוא כבש את הציבור החרדי".

לכתבות נוספות בנשוא האח הגדול:

צופים דרך קבוצות וואטסאפ

ישראל פרקל, תחקירן בחדשות רשת 13, שפך אור נוסף על הנושא השנוי במחלוקת. פרנק טוען כי "הליהוק של יענקי הביא קהל גדול של צופים שלא בהכרח מביאים רייטינג". הוא הסביר שיענקי אכן מושך קהל חדש, שבבסיסו לא עוקב אחרי התוכנית וצופה כעת מכיוון שהנוכחות של יענקי מעניינת אותו. עם זאת, רבים מהם נחשפים לקטעים רבים של יענקי דרך קבוצות הוואטסאפ של המגזר. "אתה מרגיש את זה ברחוב", אומר פרקל, שמסתובב הרבה בחצרות של הציבור החרדי ומסקר את הפעילות שלו. הוא טוען שמאז שהתוכנית עלתה, יענקי הפך לנושא שיחה שמעלים בפניו הרבה. "הוא מביא את החרדי החדש", מוסיף פרקל. הוא מספר שבציבור החרדי קוראים לתופעה 'הסוכנים החדשים': חרדים שפותחים פתח לעולם החדש.

עם זאת, פרקל – כמו אוחנה, מרגיש גם את התגובות השליליות כלפי האירוע: "יהיו כאלה שיגידו (ליענקי), אל תגיד שאתה חרדי –זה חילול השם". פרקל מסביר שיהיו כאלה שיגידו שהוא מחלל שבת רק בנוכחות שלו שם. "להכניס אותו להגדרה של חרדי או לא חרדי אני לא יודע, אבל המאמצים שלו והדברים הטובים שהוא עושה - זה חשוב״. פרקל מסביר על פסוק מהתנ"ך שהצדדים הנוקשים יותר בעולם החרדי משתמשים בו כדי לתאר את החרדים החדשים: "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" - פתגם שמשמעותו היא שההרס והחורבן יגיע בעקבות אלה שעוזבים את המשפחה או הקהילה. בעיני רבים, התערבבות עם העולם החילוני מפר את האיזון בעולם החרדי ופותח פתח שרבים מהם לא בהכרח רוצים שייפתח.

“אם הוא חכם, הוא לא יצפה לחיבוק מהמיינסטרים החרדי", מסביר פרקל ואז מוסיף: "לא שהוא צריך אותו". לדעתו, יענקי הוא לא אחד שמכוון למיינסטרים החרדי, אלא לזרמים יותר מתונים שלו. עם זאת, השתתפותו של יענקי בתוכנית עשויה להוות אתגר במציאת שידוך: "יש הרבה שלא תרצנה – הוא הלך רחוק מדי". כידוע, תחום השידוכים במגזר החרדי הוא קפדני ביותר ובעל רגישויות רבות. לאחר יציאתו מהבית, יענקי לא בהכרח ישתלב בנוף של שידוך מן המניין, במידה ויחפוץ בכך.

פרקל מסכם ואומר ש"לא רואים מספיק בטלוויזיה את הגוונים של הציבור החרדי". בעיניו, יענקי בהחלט חושף גוון אחר ומהווה הוכחה שלא צריך לשבור גבולות ולוותר על אמונות בשביל להיות חלק מההווי הישראלי. "אני מזדהה איתו. אני שמח לראות את התהליך שלו".