אחרי השבעה באוקטובר, "המפקדת" נראית כמו עולם מקביל של חיי צבא

לצפות באינטריגות בין חיילים פשוטים בזמן שבמדינה מתרחשת המלחמה הכי קשה שידעה מימיה, הופכת את כל הדבר למורכב יותר. ולמרות זאת - העונה השלישית והאחרונה של "המפקדת" מצליחה לסחוף ולייצר אסקפזים מסוים. אחרי 3 עונות הגיע הזמן להיפרד - וזה לא מובן מאליו | ביקורת טלוויזיה

"המפקדת"
"המפקדת" | צילום: רן מנדלסון. באדיבות כאן 11, בלאק שיפ הפקות סרטים

"הצבא שצילמנו זה צבא שלא קרה בו ה-7 באוקטובר", כך תיארה היוצרת והבמאית עטרה פריש את העונה השלישית והאחרונה של "המפקדת", שעלתה אמש (ראשון) בכאן 11. הסדרה, שהפכה לקאלט כבר מהעונה הראשונה שלה, הייתה אמורה להתחיל את הצילומים לעונה המסכמת ממש שבוע לאחר השבת השחורה.

לו"ז הצילומים לאורך שלוש עונותיה יכול היה לשמש מראה לטירוף שהמדינה נמצאת בו כבר כמעט חמש שנים: העונה הראשונה שלה צולמה בשיאו של הגל הראשון של הקורונה; העונה השנייה נפלה על אחד המבצעים - כך שהפרקים האחרונים בה אפילו לא שודרו בטלוויזיה, אלא הועלה אוטומטית לרשת; העונה השלישית כבר הייתה כתובה לגמרי, אלא שאירועי השבעה באוקטובר גרמו לפריש וניר ברגר רק לעבור על התסריט ולמזער נזקים. למחוק את מה שיכול להוות טריגר, ולהשאיר בעיקר מציאות מקבילה, של אווירה צה"לית שהייתה פה רגע לפני שמעל 700 חיילים וחיילות איבדו את חייהם.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

רובכם כנראה לא זוכרים במה הסתיימה העונה השנייה של "המפקדת" אז בואו נחזור רגע לסוף: נועה (אלונה סער) והמ"פ כפיר (דור הררי), מחליטים לדווח למצ"ח על הטרדה מינית שביצע האחיין של מפקדת הבסיס כלפי טולי (נועם לוגסי), סגנית המ"פ. מסתבר שהתלונה שלהם מצליחה מעל המצופה, ומצ"ח לא רק פותחים בחקירה נגד מפקדת הבסיס - הם גם מאתרים עשרות חיילים פשוטים בבסיס שברשותם סמים קלים.

מאז עברו חמישה חודשים, ובעקבות האירועים העבירו את נועה לפקד על חדר האוכל ואת כפיר שמו בחמ"ל. כל אחד מהם קמל בתפקידו החדש, עד שמתגלגלת לידיהם הזדמנות חד פעמית להשתתף בתחרות בין הבט"רים, "הפלוגה המעולה", שתקבע מי הם המפקדים הראויים ביותר ב"מגל", ותתן להם את ההזדמנות לחזור לתפקידם המקורי ולהסיר את מדבקת ה"בוגדים" שהוצמדה להם מהרגע שפנו למצ"ח.

"המפקדת"
סטאר גם במדים. הררי, "המפקדת" | צילום: רן מנדלסון. באדיבות כאן 11, בלאק שיפ הפקות סרטים

גם הדמויות הותיקות כמובן מתפתחות: צליל בן משה (נועה אסטנג'לוב) חוזרת מבה"ד 1 כקצינה צהובה, ממש כפי שהייתה בתור חפ"שית, רק שהפעם היא מגיעה עם ביטחון שקיבלה בזכות הארון שעל הכתף והקלישאות שלמדה בהכנה לקצונה; "צימר" (כרמל בין) מנסה להמשיך עם הרומן הסודי שלה עם סגנית מפקדת הפלוגה טולי (נועם לוגסי), אבל היא מבינה שלבת הזוג שלה יש חיים שלמים בבסיס שהיא מסתירה ממנה.

אגב, אחת הסוגיות המרכזיות שליוו את העונה השנייה היה הגילוי של נועה על עצמה שהיא לסבית. בעונה הנוכחית נראה שהנטייה המינית כבר לא מהווה אצלה קונפליקט אבל מצליחה, שוב, לסבך אותה.

"המפקדת"
עוד כוכבת מבית היוצר של כאן 11. מלכה, "המפקדת" | צילום: רן מנדלסון. באדיבות כאן 11, בלאק שיפ הפקות סרטים

כאן 11 כבר מזמן הפכה למלהקת של המדינה. מרבית השחקנים שמציפים את המסך ואת הפריים טיים בערוצים המרכזיים בשנים האחרונות הם בוגרי סדרות של כאן 11. מאז עלתה "המפקדת" לראשונה, כוכביה הפכו כמעט מיד לליהוק נחשק בכל הפקה: בראש ובראשונה דור הררי, שאת הצילומים לעונה הנוכחית עשה בין קפיצות לעזה ובחזרה, הפך לשם מוכר בכל בית - רק בשבוע שעבר הוא זכה ב"רוקדים עם כוכבים" והיד עוד נטויה; את גל מלכה - עוד ליהוק מבריק של הסדרה - שמאז שהחלה להצטלם כבר הספיקה לככב בפריים טיים באחד התפקידים הראשיים לצד כרישים כמו ליאור רז, יהודה לוי ורותם סלע.

מה שמפתיע הוא שדווקא אלונה סער, המגלמת את נועה עליה מבוססת כל הסדרה, לא מצליחה לצאת מהדמות של הבחורה המבוהלת שמפחדת מהצל של עצמה - מה שמצמצם את התפקידים שהיא יכולה לגלם למינימום. מאז סער שיחקה ב"שמיים אדומים" (רשת 13), שבה גילמה דמות כמעט זהה לזו של נועה, היא השתתפה בכמה תוכניות בערוץ ובעיקר בלטה במדורי הרכילות. מעניין יהיה לראות מה יקרה בקריירה של סער אחרי שלא יהיה לה יותר את חוף המבטחים הזה שנקרא "המפקדת".

"המפקדת"
"המפקדת" | צילום: רן מנדלסון. באדיבות כאן 11, בלאק שיפ הפקות סרטים

זו העונה האחרונה של "המפקדת", וההחלטה לסיים בזו השלישית היא נכונה אבל לא מובנת מאליה. בעידן שבו הצפייה המסורתית בטלוויזיה כבר כמעט לא קיימת (בטח אם אתם מתחת לגיל 50) וסדרות זמינות לבינג' ברשת בכל עת, קל להתפתות ליצירת אינסוף עונות - בייחוד של סדרות מצליחות כמו "המפקדת". הבחירה של פריש וברגר לסיים נתלית כנראה גם על ההבנה שאין הרבה מה לחדש בדמויות שאמורות בקרוב להשתחרר מהצבא. זה שיעור שחשוב ללמד יוצרים צעירים - לדעת לעצור בזמן.