"האמת" מצליחה היכן שהמציאות נכשלת. חבל שזו רק סדרה מתוסרטת

סדרת הדרמה החדשה של כאן 11 נכתבה בהשראת הרצח של תאיר ראדה בשירותי בית ספר. בניגוד למציאות הבלתי נתפסת, "האמת" משתדלת לספק לצופים את התשובות - ויש בזה מעט נחמה | ביקורת טלוויזיה

"האמת"
"האמת" | צילום: באדיבות כאן 11, אנדמול שיין ישראל

אני מודה שהפרומואים של "האמת", סדרת הדרמת-מתח החדשה של כאן 11, לא נראו לי מסקרנים במיוחד. לפני רגע נגמרה "האיש שרצה לדעת הכל", שהחליפה את "מנאייכ", וההתאהבות של הערוץ בסדרות מהז'אנר כבר התחילו מעט לעייף. אבל "האמת" היא שונה, כי באופן ברור היא מתבססת על פרשת רצח תאיר ראדה ז"ל וההרשעה של רומן זדורוב, שכנראה אין בית בישראל שלא מכיר ומחזיק בלפחות תיאוריה אחת לגבי מי הוא הרוצח של תאיר. לצד "בלקספייס" (רשת 13), נראה כי פשע שקורה בין כותלי בית הספר מסקרן את הצופה הישראלי.

עם הנתונים הללו עלתה אמש (שני) "האמת", שאגב נמכרה לשידור בחו"ל בסטרימינג (ל-AcronTV של AMC וקאנל פלוס) כבר במאי האחרון. כנראה שאם לא הייתי מקבלת שלושה פרקים לצפייה מראש - לא הייתי יודעת עד כמה מדובר בסדרה ששווה להישאב אליה.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

העלילה מתחילה בדיון בערעור של ראובן דלויה (בני אבני), אסיר שיושב מזה עשור בבית הכלא על רצח ירדן פלאי, נערה בת 16. בזמן ששופטת בית המשפט מתארת את הרצח של הנערה - ורגע לפני שהיא מודיעה על גזר הדין - חוקרת הנוער רחלי זבטני מדווחת על רצח זהה לחלוטין של נערה שנעדרת מבוקר אותו יום. גם היא, כמו פלאי לפני עשור, נמצאה מתה במחסן הציוד באולם הספורט של המתנ"ס השכונתי בראש העין, כאשר על צווארה סימני חניקה.

למרות הרפרנס הברור לרצח ראדה, עם קריצות לדמויות איזוטריות כמו חיים סדובסקי (שהנהיג את כת הקונספירטורים והוציא ספרים על ההרשעה של זדורוב) - "האמת" מוסיפה לפרשה רובד נוסף, ומספיק להמשיך לפרק השני כדי להבין שהסדרה עומדת בפני עצמה, והרפרנס הוא רק סיפתח כדי למשוך את הצופה הממוצע.

"האמת"
בקרוב פרזנטורית. דימרי, "האמת" | צילום: באדיבות כאן 11, אנדמול שיין ישראל

היתרון של הסדרה על המציאות הוא שהיא מספקת הצצה לתרחישים שקרו לפני הרציחות, דבר שלא התאפשר לאחר הרצח של תאיר (בשל שיבוש ראיות), ומהווה את הסיבה המרכזית לכך שגם 18 שנים לאחר האירוע המזוויע הזה - אנחנו עדיין לא יודעים מי רצח נערה בת 14 בשירותים בבית הספר.

את הסדרה יצרה דפנה לוין ("בטיפול", "נבלות", "אופוריה") יחד עם דרור משעני, עידית אברהמי ואורית זמיר. לארסנל השמות המכובד הזה הצטרף גם עורך התסריט גל זייד. לא הרבה יודעים, אבל זייד הוא אחד מעורכי התסריט העסוקים בישראל, ומאחוריו אינספור סדרות שהצליחו מאוד, בינהן סדרות דרמת מתח: "בני ערובה" (שהפכה ל"Hostages" הבינלאומית) ו"אחת אפס אפס" ועוד סדרות קומיות ואפילו טלנובלות ("האלופה" ו"טלנובלה בע"מ") שהפכו לקאלט של ממש.

"האמת"
תקופת הפיק אחרי "השיר שלנו". אזולאי, "האמת" | צילום: באדיבות כאן 11, אנדמול שיין ישראל

אחד היתרונות הגדולים של סדרות המופקות בתאגיד השידור הציבורי, הוא שהן נותנות את הפלטפורמה לשחקנים צעירים וחדשים לפרוץ. הפעם את התפקיד הראשי קיבלה מור דימרי, שמצליחה לגלם את תפקידה של חוקרת הנוער הנושאת סוד גדול, בצורה אמינה ומסקרנת. כמו סוזנה פפיאן שהפכה לשחקנית מבוקשת (וגם לפרזנטורית) בעקבות "סובייצקה", כך כנראה יקרה גם לדימרי, שתיכנס לסלוט השחקנים הקבוע של כאן 11.

לצידה של דימרי משחקים גם גולן אזולאי, שנראה שאחרי "פאלו אלטו" נמצא בפיק של קריירת המשחק שלו (פעם אחרונה שכיכב באופן קבוע על המסכים הייתה ב"שיר שלנו"), רועי ניק ("נורמלי"), יוסי מרשק, בני אבני ועוד.

"האמת"
"האמת" | צילום: באדיבות כאן 11, אנדמול שיין ישראל

עם שם יומרני כמו "האמת", יוצרי הסדרה מתיימרים להביא את מה שאנחנו לא נקבל כנראה בשנים הקרובות, אם בכלל, לגבי רצח תאיר ראדה ז"ל. בתוך כך, חשוב להזכיר גם את הרציחות שבוצעו לאורך כביש החוף בין שנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-80, שבמהלכן נרצחו באכזריות ובשיטתיות עשרות נשים. עד עצם היום הזה הפרשות הללו לא פוענחו, והאמת לא נחפשה. אולי במקום הזה, ל"האמת" יש מקום מנחם בתוך הזוועה - היא לפחות מביאה תשובות.