מ"Waze" ועד כיפת ברזל: ההמצאות הישראליות ששינו לנו את החיים

בחרנו בפינצטה את 7 ההמצאות הישראליות האהובות עלינו ביותר ששינו לנו את החיים ועליהן נאמר: שאפו ענק

אתם אולי לא יודעים את זה, אבל המצאות רבות בהן משתמשים מדי יום מסביב לעולם, כמו "Waze" או, חטיף במבה והתקן דיסק און קי החלו את דרכן ממש כאן, במדינת ישראל הקטנה שלנו.

אולי יעניין אותך גם:

החלבון של העתיד: מה גרם לליטל וקובי לאכול חגבים?

ליטל שוורץ מסבירה: כך תוכלי לדעת אם בעלך בוגד בך

"מכאן זה ישר לאורתופד": איך נפצע קובי מימון בשיעור ריקוד על עמוד?

לצפייה ישירה בכל פרקי "קובי וליטל החיים עצמם"

לכבוד הפרק של "קובי וליטל החיים עצמם" בנושא ישראל, החלטנו לצלול לתוך שלל ההמצאות הישראליות מאז ומתמיד ולבחור 7 שהחיים היו נראים אחרת בלעדיהן:

1. כיפת ברזל

אי אפשר לדבר על המצאות ישראליות מבלי להזכיר את ההמצאה החשובה, אם לא החשובה ביותר מכולן, מערכת "כיפת ברזל". מערכת ההגנה האווירית-אקטיבית-ניידת ליירוט רקטות קצרות-טווח, פצצות מרגמה וכלי טיס בלתי מאוישים שפותחה ומיוצרת בישראל על ידי חברת "רפאל" ובעזרת סיוע כלכלי מטעם ארצות הברית.

מערכת "כיפת ברזל" הפכה למבצעית בסוף מרץ 2011 וכיום היא אחת מארבע מערכות המהוות את מערכת ההגנה הרב-שכבתית של ישראל. משנת 2014 יש בישראל 10 סוללות מבצעיות. מערכת "כיפת ברזל" זכתה להצלחה מבצעית חסרת תקדים שזיכתה את מפתחי המערכת בפרס ביטחון ישראל ואף הביאה לשיווקה ומכירתה גם מעבר לים: הממלכה המאוחדת רכשה את מערכת השליטה והבקרה של "כיפת ברזל" והציבה אותה באיי פוקלנד, ערב הסודית רכשה את המערכת והציבה אותה בגבולה עם תימן וארצות הברית רכשה שתי סוללות על מנת להגן על כוחותיה באזורי עימות.

אחת ההמצאות הישראליות החשובות, לא החשובה מכולן | צילום: Shutterstock

2. WAZE

קשה לדמיין את הימים בהם נסענו ברכב מבלי לשמוע ברקע את הקריינית הוירטואלית מוסרת לנו את הוראות הנסיעה במדויק, אבל למעשה לא מדובר על עבר רחוק כל כך:

בשנת 2006 הקים אהוד שבתאי מיזם קהילתי בשם "FreeMap Israel – פרויקט המיפוי החופשי של ישראל". כעבור כשנתיים, בשנת 2008, פורסמה הודעה באתר המיזם: "מעתה אנו נקראים "Waze". במקביל, נוסדה חברת LinQmap בישראל על ידי אורי לוין, מהנדס תוכנה, אהוד שבתאי ואמיר שנער.

בדצמבר 2011 העסיקה חברת "Waze" כ-80 עובדים – 70 ברעננה, ישראל ו-10 בפאלו אלטו, קליפורניה. ביוני 2013 השתמשו בתוכנה כ-51 מיליון נהגים ברחבי העולם וחברת גוגל הודיעה כי תרכוש את "Waze" תמורת סכום של 966 מיליון דולרים. בשנת 2015 השיקה חברת "Waze" אפליקציית שירות נסיעות משותפות שבהמשך נקראה "Waze Carpool". נכון לתחילת שנת 2019, אפליקציית ה-Carpool זמינה בישראל, מקסיקו, ארה"ב וברזיל.

בשנת 2019, השיקה חברת "Waze" שיתוף פעולה בינה לבין חברות הסטרימינג למוזיקה, Spotify ו-Apple Music, על מנת לתפעל את יישומוני המוזיקה השונים היישר מתוך "Waze".

3. דיסק און קי

דִּיסְק אוֹן קִי הוא מכשיר זעיר לאחסון נתונים, העברתם אל המחשב או ממנו. את המכשיר פיתחה לראשונה חברת "M-systems" הישראלית בראשות דב מורן. השם שנתנה החברה למוצר הוא "DiskOnKey" ("דיסק כמחזיק מפתחות"), המרמז על גודלו הזעיר ועל ניידותו ("דיסק על מפתח", דיסק בגודל זעיר שיוכל להיכנס לצרור מפתחות). בארצות אחרות נהוג לקרוא למכשיר גם FlashDrive ו-Stick.

ההתקנים הזעירים שהופיעו לראשונה בשוק בשנת 1999 הכילו קיבולת של 8, 16 או 32 מגהבייט. עם השנים, הלכה והתפתחה הטכנולוגיה במהירות, מחירה הוזל והנפחים הלכו וגדלו. בשנת 2018 הוצעו למכירה התקנים ניידים שקיבולתם עומדת על 2 טרה בייט. הגדלים הנפוצים ביותר הם עדיין בין 8 ל-256 ג'יגה בייט.

מה היינו עושים בלי ההתקן הנייד הזה? | צילום: Shutterstock

4. MOOVIT

אם אתם משתמשים בתחבורה ציבורית, אין סיכוי שלא נתקלתם באפליקציית "Moovit" המצוינת שהופכת את החיים לקלים ומסודרים יותר.

"Moovit" היא אפליקציה חינמית ושיתופית ישראלית לניווט בתחבורה ציבורית שפותחה על ידי חברת MoovitApp Global LTD הישראלית. ממש לאחרונה, במאי 2020, היא נרכשה על ידי חברת אינטל בכ-900 מיליון דולר.

על בסיס המיקום הנוכחי של המשתמשים באפליקציה, המחושב על סמך ה-GPS של המכשיר, המשתמשים מסוגלים לראות בזמן אמת במפת האפליקציה של האזור בו הם נמצאים היכן תחנות התחבורה הציבורית הקרובות אליהם ממוקמות, לתכנן מסלול נסיעה ליעד מסוים דרך מספר קווי תחבורה שונים ולגלות מידע בזמן אמת אודות מיקומי אוטובוסים, חשמליות, רכבות כבדות, רכבות תחתיות/רכבות קלות, אופניים ומעבורות.

כיום, למעלה מ-775 מיליון נוסעים משתמשים בשירות "Moovit" כאשר האפליקציה זמינה ביותר מ-3100 ערים ב-102 מדינות בעולם, בהן ניו יורק סיטי, לונדון, לוס אנג'לס, דובאי, פריז, מדריד, ברצלונה, רומא, סאו פאולו, ריו דה ז'ניירו, בוגוטה, סנטיאגו דה צ'ילה, בלגרד, מקסיקו סיטי, סידני, טורונטו, ורשה, מוסקבה ובכל ישראל.

האפליקציה שעושה חיים נוחים בכל מה שקשור לתחבורה ציבורית | צילום: Shutterstock

5. קרב מגע

שיטת הלחימה שמפורסמת כיום בכל רחבי העולם ואומצה על ידי כוחות לחימה במדינות רבות, החלה את דרכה בישראל כאשר אומצה לראשונה על ידי צבא ההגנה לישראל.

שיטת "קרב מגע" פותחה בצבא כאמנות לחימה בצאית המשמשת ללחימה ולהגנה עצמית בקרב פנים אל פנים. השיטה שמה דגש על לימוד ופיתוח יכולות הגנה עצמית תוך זמן קצר ושימוש בטכניקות מהירות ויעילות המחפשות לתת מענה למצבים נפוצים בהם אדם מותקף על ידי גורמים שרוצים להזיק לו.

רק לנו התמונה הזאת נראית כמו סצינה מ''פאודה''? | צילום: Shutterstock

6. פתיתים

אורז, כוכבים, כדורים, טבעות או צדפים: זה בכלל לא משנה לנו מה הצורה שלהם, כי הפתיתים הם ללא צל של ספק המצאה קולינרית גאונית.

הפתיתים הומצאו בתקופת הצנע כאשר היה מחסור באורז, על מנת לספק את צורכי העולים מארצות המזרח, שתזונתם התבססה במידה רבה על אורז וקוסקוס. ראש הממשלה דוד בן-גוריון, ביקש מאויגן פרופר, ממייסדי חברת "אסם", לייצר תחליף מבוסס חיטה לאורז ומשום כך, זכו הפתיתים לכינוי "אורז בן-גוריון".

הפתיתים דומים למאכל הלבנוני "מפתול" ולמאכל האיטלקי "אורזו" ונחשבים לאחת התרומות הקולינריות המקוריות היחידות של ישראל לעולם. בעוד שבישראל הפתיתים נחשבים למזון עממי, הנאכל כיום בעיקר על ידי ילדים, בעולם הפתיתים משולבים לעיתים בארוחות גורמה.

לא היינו מתנגדים לצלחת פתיתים כזאת עכשיו | צילום: Shutterstock

7. טאקי

הידעתם כי משחק הקלפים הצבעוני והפופולרי הוא בכלל המצאה ישראלית?

משחק ה"טאקי" הוא פיתוח והרחבה של המשחק העממי "שמונה משוגע" (Crazy Eights), הכולל תוספות של קלפים וחוקים בלעדיים המעניקים לו מרכיבים אסטרטגיים שאינם קיימים בגרסה העממית ובגרסאות המסחריות האחרות של שמונה משוגע. תוספות אלה הפכו את המשחק העממי המבוסס בעיקרו על מזל למשחק המשלב מזל ואסטרטגיה.

הטאקי פותח ויצא לאור על ידי מפתח המשחקים חיים שפיר בשנת 1983 והפך לרב-מכר שנמכר בהצלחה רבה במספר ארצות ובראשן ישראל. פירוש השם "טאקי" הוא מפל מים בשפה היפנית והקלף הנושא את השם "טאקי" במשחק מאפשר לשחקן שמחזיק בו "לשפוך עליו" את כל הקלפים מאותו הצבע. בשנים האחרונות עדכן חיים שפיר את החוקים והוסיף קלפים מיוחדים המגבירים את המרכיבים הטקטיים והאסטרגטיים של המשחק.

"קובי וליטל החיים עצמם", רשת 13