לא רק "פומפי": הכירו את המסעדות שמקדמות אג'נדות חברתיות מבורכות

עידן בושארי ריגש אותנו באודישן שלו וחשף בפנינו עולם שלם של יוזמות מבורכות - מסעדות המשלבות בתוכן אג'נדות חברתיות התורמות לקהילה. מעסקים המשלבים מתמודדי נפש, בעלי מוגבלויות, או מראים לנו צדדים של האוכלוסיה שלא הכרנו - הנה כמה מהעסקים הישראלים שמאחוריהם עומדים אנשים מעוררי השראה שמראים לנו שאפשר גם אחרת

זמן צפייה: 19:10

בישראל קיימים עסקים רבים שמקדמים אג'נדות חברתיות חשובות ומעוררות השראה. בפרק האחרון של "המסעדה הבאה של ישראל", נחשפנו לעולם הזה דרך האודישן הבלתי נשכח של עידן בושארי ("פומפי") אשר רוצה שהמסעדה שלו "קילומטרז'?" תהווה מסגרת חינוכית לנוער בסיכון שבה יהיה ניתן לעזור ולקדם את הנערים ולמנוע מהם להידרדר כפי שהוא עצמו הידרדר.

המקומות הבאים שנמנה כאן מהווים מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים שזקוקים לשילוב במסגרת עבודה נורמטיבית; מקומות המקדמים אג'נדות של קיימות ותפיסת עולם ירוקה שמיטיבה עם הסביבה, או מדמים לנו סיטואציות שגורמות לנו להבין יותר את האחר.

קפה בעלמא

"קפה בעלמא" הוא בית קפה קטן ומתוק בפתח-תקווה שמאחוריו עומד רעיון חברתי מדהים וחשוב: לשלב בקהילה עובדים המתמודדים עם לקות נפשית. "קפה בעלמא" על פניו מתפקד כבית קפה מן השורה, אך מאחוריו עומד מפעל שיקומי גדול מימדים - העובדים המועסקים במקום משולבים במערך התעסוקתי-שירותי, מה שמאפשר להם מפגש יום-יומי עם ציבור הלקוחות של בית הקפה ועבודה בסביבה נורמטיבית ומכילה, והכי חשוב מספק לעובדים תחושת מסוגלות ונותן סיבה לקום בבוקר. מקור השם "עלמא" הוא נפש בספרדית ועל כך נבחר לייצג את המקום. מי שהקימה את המיזם הזה היא האגודה לבריאות הציבור בסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים (מטעם הביטוח הלאומי).

מיקום: יכין סנטר, דרך יצחק רבין 17, פתח תקווה

 

View this post on Instagram

 

A post shared by קפה בעלמא (@cafe_bealma)

קפה שלוה

ארגון "שלוה" המדהים מוכר לנו כבר מתוכניות טלוויזיה, ואין ספור כתבות, אך האם ידעתם שהעמותה מפעילה גם בית קפה חברתי? בית הקפה של שלוה הוא מקום קסום הממוקם בירושלים ובו עובדים אנשים עם מוגבלויות. בנוסף לתפריט מגוון ומושקע של ארוחות בוקר מפנקות, פסטות, דגים וסלטים רעננים, המקום חרט על דגלו להגביר את המודעות לשילוב של אנשים עם מוגבלויות בחברה, ושם לנגד עיניו את ערכי הסובלנות החברתית וקבלת האחר. קפה שלוה מספק הזדמנויות תעסוקה והתמחות לצעירים המשתתפים בתוכניות של שלוה, ומשמש כמודל לשילוב מוצלח בעבודה. הערכים של שלוה באים לידי ביטוי בכל דבר בבית הקפה - מהאוכל, העיצוב המיוחד וכמובן הצוות.

מיקום: דרך שלוה 1, ירושלים

רובין פוד

מאחורי השם הגאוני "רובין פוד" מסתתרת אג'נדה מדהימה וחשובה. רובין פוד היא עמותה שמהותה היא הצלת מזון. כמויות גדולות של מזון מתבזבות בכל יום ולא מנוצלות, ירקות ופירות תקינים לחלוטין נזרקים מתוך חוסר בתשומת לב וברובין פוד מונעים את הבזבוז של המזון על ידי איסוף שלו בשווקים, מחקלאים, וחנויות מזון - ומפיחים בהם חיים חדשים.

במשך שנתיים הפעילו ברובין פוד את המסעדה החברתית הראשונה בישראל המבוססת על עודפי מזון, ירקות ופירות, שאחרת היו מתבזבזים. כל התוצרת הפכה למנות מופלאות על ידי שף וצוות מתנדבים והתפריט משתנה מדי יום. התשלום על הארוחה לפי רצון הסועד - בצורה זו כל אחד יכול להתחבר לסיפור של בזבוז מזון, לקבל כלים לשינוי הרגלי צריכה ולהיות חלק מתנועה ציבורית לשינוי המצב ברמה המערכתית.

נא לגעת - מסעדת "בלקאאוט"

נא לגעת הוא מרכז תרבות ואמנות ללא מטרות רווח, יחיד במינו בעולם, המהווה מקום מפגש בין אנשים חרשים ועיוורים והקהל הרחב. מרחב בו מתקיים דיאלוג שוויוני המקדם את הצרכים והשאיפות של כל אדם, מתוך אמונה שכל בני האדם שווים ולכל אחד יש הזכות לקבל על עצמו את החובה לתרום לחברה. מרכז נא לגעת מפעיל את מסעדת "בלקאאוט", בית קפה שנמצא בחושך מוחלט, שם הלקוחות נפרדים מחוש הראיה ומיד חשים כיצד יתר החושים שלהם מתחדדים.

החוויה מכניסה את הלקוח לתוך עולמם של העיוורים ובכך מאפשרת לחוות באופן זמני את החוויה היום-יומית של העיוורים. צוות המלצרים מוביל את הלקוחות אל תוך בית הקפה החשוך ומגיש מנות שף מושקעות כמו פילה סלמון, טורטליני, פיש&צ'יפס לצד תפריט יין מגוון. השילוב המיוחד בין החוייה היומיומית כביכול של אכילה במסעדה לבין המפגש המיוחד עם החושך וצוות המלצרים שכולם עיוורים/ לקויי ראיה, הופכת את הביקור במסעדה לחוויה יוצאת דופן ובלתי נשכחת.

מיקום: חניון נמל יפו, רציף העלייה השנייה, נמל יפו חניה קרובה, תל אביב-יפו

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Na Laga'at Center (@nalagaat.center)

בר גלים

בשכונת בת גלים בחיפה, צעירים ומבוגרים תושבי השכונה התאגדו יחד כדי ליצור חיי קהילה שיתופיים ולתרום לחברה בה הם חיים. כך קמה ב- 2013 אגודת "אחוות גלים" - אגודה שיתופית ללא מטרות רווח המתמקדת בפעילויות תרבותיות, חברתיות וקהילתיות בשכונה, בדגש על נושאי חינוך, בריאות ורפואה.

הקהילה מנהלת את הבר-קפה הקואופרטיבי "בר גלים" - מקום שיתופי שנועד להיות מקום מפגש ואוכל טעים לתושבי השכונה ולעוברים והשבים בה. מלבד אוכל טעים, מגוון וידידותי לצמחוניים וטבעוניים, הבר מארח גם הופעות, תערוכות אומנות, הרצאות ואירועים נוספים שפתוחים לקהל הרחב. כל ההכנסות נתרמות לפרויקטים חברתיים ותרבותיים בשכונה. חברי העמותה נהנים גם מפרויקט הבר-כולת ומתמיכה ברעיון של כלכלה שיתופית וקהילתית.

מיקום: יונתן 3, חיפה

 

View this post on Instagram

 

A post shared by bar galim-בר גלים (@bargalim)