הידד לפולנים! נמצא כריך מצוין בלב ת"א, ולא תאמינו מאיזו שנה הוא

סלט ביצים עשיר ששוכן בתוך בייגל ביאלי פולני מסורתי עם תועפות בצל מטוגן. איפה אוכלים אותו ומתי הוא יעלם מהתפריט? תתפלאו

Whatsapp Image 2022 09 12 At 0
פתיחה ראויה לבוקר. ביאלי סלט ביצים באחים | צילום: יעל רייף

סלט הרינג עם סלק, תפוח אדמה ותפוחי עץ, ביאלי וקניש. אם דפיקות הלב שלכם מאיצות רק מקריאת שורות אלה, תשמחו לשמוע על הפסטיבל הקולינרי המקסים שמחזיר מתכונים קדומים לחיים ומשרה פרץ נוסטלי עוד הרבה לפני שמבינים מה אוכלים. במסגרת פסטיבל "ארוחות מהספרים" של Foodish, אגף הקולינריה של אנו – מוזיאון העם היהודי, יתקיימו ארוחות מיוחדות שמוקדשות לארוחות וטקסים קולינריים קדומים בני עשרות שנים סביב המטבח היהודי על שלל הסתעפויותיו.

Whatsapp Image 2022 09 12 At 0
אדפטציה עדכנית למתכונים מסורתיים. כריך בריסקט באחים | צילום: יעל רייף

הרעיון, מספרים ב-Foodish, הוא לתת במה למתכונים מתוך הספרים ששמרו על המטבח היהודי בחיים לאורך ההיסטוריה. התפריטים המיוחדים יוגשו במסעדות ברחבי הארץ ובלוקיישנים מגוונים כולל גג המוזיאון לאורך כל השבוע (עד ה-17 בספטמבר), ויציעו מאכלים מסורתיים ומנות מיוחדות לחגים ומועדים מקודשים.

כתבות נוספות ביאמיז:

אחת הארוחות המסקרנות מתחקה אחר נפלאות המטבח האמריקאי יהודי עם מנות מרב המכר Jewish Cooking in America: A Cookbook של הסופרת ג'ואן נייתן (כלת פרס ג'יימס בירד), שיוגשו במסעדת "האחים" התל אביבית. כל המנות המסורתיות עברו אדפטציה עדכנית תחת ידיו של השף ציון ברנס, וכך הפך לו קניש מזרח אירופאי כבד למאפה מדופף לתפארת עם קריספיות מנצחת ומילוי מפולפל של כרוב מאודה ותפוחי אדמה; והביאלי הפולני קיבל חיים חדשים בדמות סנדוויץ' נחשק כשנחצה ומולא בסלט ביצים עשיר שהרוויח מנוכחות הבצל המטוגן.

Whatsapp Image 2022 09 12 At 0
פוטנציאל התנכרות כבד. קניש באחים | צילום: יעל רייף

התפריט כולל גם סלט הרינג עם סלק, תפוחי עץ, תפוחי אדמה ואגוזי מלך, בגרסה שמזכירה הכלאה בין סלט וולדורף לניסואז, ויש גם מנת דגל בהתהוות, שסיכוי טוב שתישאר בתפריט גם אחרי סיום הפסטיבל: כריך בריסקט גבה קומה מנתח שהושרה במשך שבוע בתבלינים וירקות שורש. אחריה צלייה ארוכה וסבלנית פורק הנתח לחתיכות קטנות ונכנס לתוך לחם קסטן יחד עם עגבניות מוחמצות נהדרות שמכינים במקום, כרוב כבוש "ביי דה בוק" והצי'פס האייקוני של האחים.

כל מנות הפסטיבל נמכרות במכולת של האחים כמנות בוקר שאפשר לקחת בטייק אווי או לאכול במקום, לצד מוצרי בוטיק מיצרנים מקומיים, ובהמשך יצטרפו כמה מהמנות לתפריט הערב. עד אז, נמליץ בחום לקפוץ למכולת בשעות הבוקר וליהנות מפתיחה כהלכתה לבוקר: כריך בייגל ביאלי אלוהי עם בצל מטוגן ופרג, במילוי סלט ביצים מהזן העשיר והמפנק.

ארוחות מהספרים במכולת האחים - עד ה-17.9, מסעדת האחים, אבן גבירול 26, תל אביב