בין חביתה לפשטידה: אוקונומיאקי יפני או "ארוחה שלמה במחבת"

נמאס לכם ממקושקשת וחביתה? הכירו את האוקונומיאקי, פנקייק יפני ענקי עם מרכיבים הזויים וטעם ממכר שאי אפשר לעמוד בפניו. העולם כבר התמכר

מרקם משגע וטעמים ממכרים. אוקונמיאקי
מרקם משגע וטעמים ממכרים. אוקונמיאקי | צילום: iStock

קצת קשה להבין איך השילוב המופרך שמתחולל בתוך החביתה היפנית הזאת עובד כל כך טוב, אבל עובדה שכל העולם התמכר אליה ואפילו למד לבטא "אוקונומיאקי" בלי לסבך מדי את הלשון והפה. אם טרם שמעתם או נתקלתם בתופעה, נספר שמדובר באוכל רחוב יפני שגור ופופולרי כמעט כמו השווארמה לחך הישראלי המצוי. למרות שלמראית העין מדובר בסוג של חביתה, האוקונומיאקי דומה יותר לפשטידה או פנקייק וטומן בתוכו ירקות, פירות ים (אם רוצים) ואפילו בשר, כשכל הבליל הזה מאוזן לחלוטין בטעם ויוצר ביס עדין גם במרקם. לכן, גם אם המתכון והמרכיבים ירתיעו אתכם בקריאה ראשונה (וגם שנייה), אנחנו מפצירים בכם לתת צ'אנס. לא תאמינו כמה זה ממכר, משביע ונעים מאוד בבטן, ואם תמכרו את המנה כ"חביתה ממולאת משודרגת", סיכוי טוב שגם הקטנים יסכימו לקחת חלק בחגיגה.

מנה מחממת ומשביעה לפחות עד הערב. אוקונומיאקי
מנה מחממת ומשביעה לפחות עד הערב. אוקונומיאקי | צילום: iStock

לפני הכל, הכירו את האוקונומיאקי:

אחד המרכיבים החשובים ביותר באוקונמיאקי הוא כרוב, אך אל דאגה בכל הנוגע לטעם או מרקם. הבישול הקצר מרכך משמעותית את הכרוב אך לא מוציא ממנו טעמים עזים של כרוב מבושל דוגמת שוקרוט. למעשה, המרקם הסופי כל כך עדין וענוג, שספק אם תזהו שמדובר בכרוב.

אוקונמיאקי מסורתי מתחיל בפרוסות שינקן שנצלות מעדנות על מחבת ונותנות טעם עמוק וקריספיות נעימה, אך זה ממש לא חובה. גם אם מוותרים על הריפוד הבשרי מתקבל אוקונומיאקי לתפארת. אם אתם אוכלי כל, נסו פעם עם ופעם בלי והחליטו לבד. רגע לפני הגשת האוקונומיאקי מזלפים עליו מיונז יפני בכמות נכבדת, רוטב אוקונומיאקי חמוץ-מתקתק, ומסיימים בבוניטו, שבבי פלמידה מיובשת. את כל המוצרים הללו אפשר כבר להשיג בארץ בחנויות המתמחות במוצרים אסייתיים, כשאת המיונז ורוטב האוקונומיאקי אפשר להנדס בבית ולהגיע לגרסה לא מאוד רחוקה מהמקור.

אוקונימיאקי יפני עם כמה קיצורי דרך ישראליים


מרכיבים:

(2-4 מנות)

1 כוס כרוב לבן קצוץ בסכין דק, אבל לא דק מדי (גודל המתאים לסלט כרוב)

4 כפות בצל ירוק (החלק הלבן), חתוך לטבעות

2 ביצים

1/2 כוס קמח לבן או קמח אורז לרגישים לגלוטן

1/2 כף אבקת דאשי (להשיג בחנויות למוצרים אסייתיים)

1/3 כוס מים בטמפרטורת החדר

1/2 כפית אבקת אפייה

1/2 כפית מלח דק

3/4 כוס בייבי שרימפס (אפשר גם בלי אבל אז מפספסים תוספת טעם נהדרת)

1 כף שמן קנולה או סויה לטיגון

אם רוצים:

3 פרוסות שינקן

להגשה:

מיונז יפני (להשיג בחנויות למוצרים אסייתיים)

רוטב אוקונומיאקי (להשיג בחנויות למוצרים אסייתיים)

בוניטו (שבבי פלמידה מיובשת, להשיג בחנויות למוצרים אסייתיים)

להכנת מיונז יפני בבית: הוסיפו ל-3 כפות מיונז רגיל 1/2 כפית חומץ וערבבו היטב

להכנת רוטב אוקונומיאקי בבית: הוסיפו 1 כפית קטשופ ל-3 כפות רוטב HP וערבבו היטב

המיונז הוא פריט חובה. אוקונומיאקי
המיונז הוא פריט חובה. אוקונומיאקי | צילום: iStock

אופן ההכנה:

1. מאחדים בקערה עמוקה את הכרוב, הבצל הירוק, הביצים, המים והשרימפס ומערבבים בעדינות מבלי למעוך את השרימפס.

2. בקערה נוספת מאחדים את הקמח (או קמח האורז), אבקת האפייה, הדאשי והמלח ומערבבים היטב. מוסיפים את החומרים הרטובים לקערת הקמח ומערבבים רק עד קבלת מרקם אחיד. ערבוב יתר יפגע במרקם. אם הבלילה סמיכה מזו של עיסת פנקייק, מוסיפים עוד 7 כפות מים.

3. במחבת טפלון רחבה מחממים את השמן על להבה בינונית-גבוהה. אם משתמשים בשינקן מסדרים על המחבת את פרוסות השינקן זו צמוד לזו, מחכים דקה ושופכים על הפרוסות את בלילת האוקונומיאקי ומנמיכים מעט את הלהבה לעוצמה בינונית.

4. מחכים בסבלנות עד שהחלק התחתון יקרש ויזהיב, ובאמצעות מרית רחבה או שתי מריות הופכים את האוקונומיאקי וממתינים להזהבה של הצד השני. האוקונומיאקי מוכן כשהחלק הפנימי יציב ומבושל, ממש כמו חביתה.

5. מורידים באמצעות החלקה אלגנטית לצלחת ומתכוננים להגשה: מעבירים את המיונז לבקבוק לחיץ ומקשטים בצורת שתי וערב במיונז, מזלפים את רוטב האוקונומיאקי ומפזרים מעל את שבבי הבוניטו. זוללים מיד.

1neafv
שכבות שכבות של מרקמים מנחמים. אוקונומיאקי יפני | צילום: שאטרסטוק